Inlägg från: EnPetra |Visa alla inlägg
  • EnPetra

Barn födda okt-dec 2014

Det här kanske låter knäppt, och jag känner mig även knäpp, men jag vågar inte ha sex :O 

Första barnet, och ca 5 veckor sen förlossningen, och det känns bara som att det kommer göra ont. Har sagt till sambon att jag iaf vill vänta tills jag varit på efterkontrollen, vilket han såklart är ok med. Men känner mig ändå kass.. Då han, trots att jag är trött, oduschad, nerspydd, okammad och allmänt sunkig, ändå vill ha mig. 

Usch, om man ändå kunde få känna sig pigg och fräsch. Skulle behöva en klippning, nu, helst igår. Och ååh, nya kläder.. Men vill inte handla något, då jag vill bli av med hängmagen först. 

• EnPetra
    nanna100 skrev 2015-01-09 14:04:44 följande:

Hur klär ni era barn nu när ni är ute? Jag får panik på dessa overaller som inte känns proportionerliga till dessa små barn... Spelar ju ingen roll vilken storlek man köper, ärmarna är ju såååå stora och jag tycke de flesta är så bökiga och blir så stora/knöliga när man sätter dem ner i bilstolen.... nu ha ja bara köpt från hm och KappAhl, behöver man köpa ett lite dyrare märke för att de skall passa bra?
    Vad har ni för overaller eller kan ni tipsa om en bra sådan?

Sen undrar jag om ni tar med era barn på stan in i affärer än? Vår dotter är 6 veckor och jag är livrädd för RS viruset och har inte tagit med henne in i någon affär ännu! Hur gör ni? och när tänker ni att man kan börja göra det?

Tog med lillan på affär första dagen vi åkte hem från bb, vi var tvungen handla och det var på vägen hem. Hon har fått följa med nästan varje gång. Hon är 5 veckor gammal nu.
  • EnPetra

ugh, jag blir knäpp på det här med nattning snart.. 

Dottern blir kinkig och grinig runt 19 VARJE kväll, men att sova finns inte på agendan, även fast man lägger henne så tar nattningen 1,5 timme.. MINST. 

Har försökt hålla henne uppe till iaf 20, så att hon ska somna snabbare i sängen istället. Men gå runt och bära på en skrikmaja är inte det roligaste.. varken för oss eller henne.

investerade ju i bed rockers, som funkar ganska bra när hon väl har ro att somna. Men innan man kommer till den där ron... 

• EnPetra

Dottern har blivit förstoppad. .. hon har varit hård i magen några dagar, men ändå kunnat bajsa. Fick rådet från bvc att ge en tsk olja i ersättningen två ggr/dag.

Inatt har vi varit vakna hela natten. Ledsen dotter som försökt bajsa, men börjat gråta när inget kommer.

Ringde bvc imorse som skrev ut mjölkfri ersättning och sa att om inte det hjälper får vi ge 2,5 ml laktulos per dag.

Men, hur ska jag få den här "proppen" att släppa? Och menar hon alltså att om inget går måste hon ta laktulos varje dag i princip tills hon kan äta mat?

Har nyligen slutat amma, så vet att dom kan bli hårda pga det. Men åh, känner mig så lost. Vet ju ingenting och känns inte som att jag kan hjälpa på något enkelt sätt ön att peta i henne massa droppar och grejer..

• EnPetra
    isabellab skrev 2015-01-15 11:39:37 följande:

När vår lille hade svårt att bajsa, ger nästan bara ersättning (pepticate), så hade vi honom upprätt mycket också. Masserade ryggen och "cyklade" med benen. När jag såg att han krystade så höll jag emot under hans fötter, kändes som att han kunde ta i mer då. Det hjälpte honom att få ut det.

Får man fråga varför du slutat amma? Jag ammar bara 1-2ggr/dag nu och har svårt att släppa det sista. Tror det är nån kombination av dåligt samvete (allt tjat om antikroppar man för över) och att det är lite mysigt.

Ska prova det! 

Har slutat amma för att hon inte blir mätt, oavsett om jag ammar från ett eller båda brösten vid ett tillfälle. Har börjat pumpa ut varje/varannan dag istället, så hon får i sig lite modersmjölk iaf. För som du säger så får jag lite dåligt samvete, när man vet att det är bra för dem. 
  • EnPetra
    Kaye skrev 2015-01-15 13:10:46 följande:

Ang förstoppning fick jag tips från bm om magmassage. Typ sol och måne, vattenhjulet, trycka upp knäna mot magen och upprepa.

Trodde min lilltös hade förstoppning och fick nästan panik efter några dagar. Härjade med olja, magmassage och tog tempen. Nu har det gått några veckor och jag har fattat att hon bara bajsar var fjärde dag oavsett vad jag gör. Man kan nästan ställa klockan efter hennes bajsfester haha. Alltid samma tid var fjärde dag. :P

Jo jag masserar sol och måne på hennes mage. Dock verkar hon inte alls tycka att det är populärt. Sprattlar med armar och ben så jag knappt kommer åt. Brukar passa på när hon sover
  • EnPetra

Tror jag fått tillbaka min mens, typ slutat amma så det är ju ingenting mer med det.

Men har även väldigt ont nere i magen, men inte alltid, utan bara när jag går eller lyfter dottern, eller andra saker som väger. Är det helt normalt 6-7 veckor efter förlossningen?

Ska på efterkontroll på tisdag, så tänkte fråga då, men tänkte om ni vet.

• EnPetra

Jag slutade blöda 2 veckor efter förlossningen, sen fick jag en blödning igen ca 4 veckor efter fl, massa klumpar osv. Men ingen feber eller värk, och det gick över efter ett par dagar.

Fick även tillbaka min mens förra månaden, och väntade den igen för 2 dagar sen. Men ingenting än sålänge. Brukar mensen vara oregelbunden såhär i början efter förlossningen? 

• EnPetra

Olivia somnar mellan 19-19.30 på kvällarna. Och vaknar två gånger på natten för att äta. Vi stiger upp allt mellan 06 och 07.30. 

Hon går upp i vikt, tösen min, men ligger ändå under hennes kurva på vikten. BVC sköterskan frågar dömande om hon får äta nog mycket varje gång vi är dit. 

Hon får såklart äta så fort hon är hungrig! Har dock läst på ersättningsförpackningen att hon ska äta ca 150ml, 5 gånger om dagen. Hon äter mer än 5 gånger om dagen, men då allt mellan 30-160ml.

Jag kan ju liksom inte tvinga en 2,5 månaders att äta om den inte vill? Men blir orolig över att hon äter för lite ändå. 150ml, 5ggr om dagen blir ju 750ml totalt. Men sen sköterskan klagade vid besöket har jag skrivit upp hur mycket hon äter. Igår blev det 630ml på hela dagen, och i lördags 610ml..  

• EnPetra

När dom är 4 månader kan man väl börja låta barnen smaka litelitegrann på en sked eller från fingret när man äter? Men vad får de smaka? Allt? 

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014