Inlägg från: EnPetra |Visa alla inlägg
  • EnPetra

Barn födda okt-dec 2014

isabellab skrev 2014-12-12 17:07:59 följande:

EnPetra, känns som vi har det väldigt lika. Vi kör samma med sängen också. Men helst vill han ju ligga nära hela tiden, men då sover man ju ingenting själv.

Jag fick ganska mycket baby blues och min man har väldigt svårt att ta till sig det och förstå, inte så konstigt kanske.

Gav ersättning igår kväll innan vi la oss, och hon sov fem timmar innan JAG fick väcka HENNE för att äta. Så skönt att få sova i sträck istället för att vakna varannan timma. 
  • EnPetra

Hur gör ni om dagarna och nätterna? Väcker ni barnet för att det ska äta var 4:e timme? 

På BB sa de innan vi åkte hem att det ska gå MAX 4 timmar mellan måltiderna, så vi har ställt larm och väcker henne under nätterna om hon inte vaknar själv (vilket hon alltid gör, men ändå). 

Mina syskon som har barn sen innan säger dock att de aldrig väckt på nätterna, utan låtit barnen vakna själv när de är hungriga. Så.. hur gör ni?

• EnPetra
    Nylny skrev 2014-12-16 01:52:34 följande:

Jag ser att några ger ersättning innan sovdags, det har jag funderat på, då kan ju man be sambon mata en gång där så man får sova iallafall nån timme mer sammanhängande. 
    Det är verkligen underbart att få ta hand om sitt lilla barn, men man kan bli koko tillslut av sömnbrist och skrik i timmar. 

Vad gör era män när de kommer hem från jobbet för att hjälpa till? Hjälper han även om nätterna eller får han sova alla sina timmar? 

I morgon ska vi till BVC för vägning och mätning, hon var ju bara 2628g när hon föddes, en riktigt liten groda, skulle tro att hon är runt 3 kg nu. Det är så underbart att ha henne i våra liv nu. Hjärta

Min sambo tar ingenting på nätterna sen han började jobba. Han sa redan första natten att jag får ta allt, då han ska på jobbet. Vi ger ersättning sista målet på kvällen, men det är ändå en väldans massa bökande och blöjbyten, och så har hon börjat vilja somna PÅ mig varje kväll, och vaknar såklart när jag lyfter bort henne. 

När han kommer hem från jobbet tar han oftast henne så jag får fixa middag. Sen är det jag som diskar undan. 

Känns lite som att jag gör ALLT hemma just nu. Sopor, tvätt, hänga tvätt, mat, disk, plockar undan så det inte är grejer ööööverallt.. Har bett honom ta undan sin tvätthög i över en vecka nu (det enda jag bett om förövrigt), men den är fortfarande kvar. Pratade med honom igår om att jag får göra allting, han menade på att han jobbar ju hela dagarna. Jag tycker dock att jag jobbar hela dagarna OCH nätterna. 

Jag älskar våran lilla skatt, men jag känner att jag måste få sova snart.

Snart är han dock julledig, och OJ vad han ska få byta blöja om nätterna då :P

• EnPetra

Någon vaken? Nojjig mamma här.

Dottern är 16 dagar gammal nu, och hon har inte bajsat sen igår vid typ.. 22 kanske. Inte en enda bajsblöja på hela natten. Är det normalt när dom är så småa och man ammar? (Med undantag för att vi ger ersättning på kvällarna. Men det brukar ju komma bajs efter varje måltid ändå. )

• EnPetra

Någon som använt amningsnapp och sen slutat med den?

Har en pga hade såriga bröstvårtor, nu är det helt och fint och vill sluta med nappen då jag tycker det bara drälls med den. Går omkring med mjölk på kläderna hela tiden och känner mig grisig och sunkig.

Men, när jag försöker utan så vill hon knappt ta bröstet. Hon verkar inte riktigt förstå hur man gör. Tips?

• EnPetra

Vad det känns som att jag bombar er med frågor varje dag. Ni får ursäkta mig, men allt är så nytt.

Hur länge brukar ni amma på kvällarna? Min 3 veckors kan suga tills brösten är tomma och hänger som ics-kassar, men ändå få i sig 120 ml ersättning direkt efteråt.

Kan det vara att det helt enkelt finns mindre mjölk på kvällarna så hon inte blir mätt?

• EnPetra

Åh jag är så ledsen och besviken just nu så jag måste skriva av mig!

Var på julbord med sambons släkt hos min svärfar idag. Senast igår talade vi om alkohol. Jag sa att jag inte vill att han dricker så mycket, då vi har en tre veckors bebis (senare när hon är äldre med för den delen), och jag vill att han ska kunna hjälpa mig med henne osv . Så max 4 öl eller motsvarande dricka tyckte jag var rimligt för honom. Han tyckte det var självklart. .

Idag då.. Några öl och miljoner snapsar senare. Han fick fyllehicka, glömde hur man fällde ihop vagnen och ville köra barnet sittandes i babyskyddet i vagnen (!) Det fick han såklart inte. .

Frågade honom varför han druckit så mycket när vi precis pratat om det, och då han dessutom vet att jag har mindre bra erfarenhet av föräldrar som dricker. Men han svarade bara att han inte vet. Sen gick han till sängen och somnade kl 20.. och lämnade mig med barn, hund och uppackning.

Tycker ändå att jag var "snäll" som sagt att han får dricka lite i jul. Då jag egentligen tycker att det ska vara noll alkohol med barn, åtminstone när det är så litet och första barnet för båda.

Blev asbesviken och sitter i soffan och gråter medans jag ammar och skriver.. kanske överreagerar, menmen..

• EnPetra
    Krickelin med Naemi skrev 2014-12-22 05:54:28 följande:

Usch va jobbigt! Jag förstår dig precis. Har oxå riktigt dåliga erfarenheter och hade blivit vansinnig om min man gjort så <3. Av den anledningen firar jag inte jul med min familj längre utan bara med min mans då de kör med vita jular. På min familjs är julen ett långt fylleslag.

Jag hade tråkig alkoholupplevelse med mina föräldrar när de hälsade på i förra veckan. Jag bad dem uttryckligen att inte ta med alkohol och dricka nr de var här då de kom mitt i veckan min dotter gick i skolan, sonen på dagis, maken jobbade och de skulle ju hälsa på sitt nyfödda barnbarn. Inte så svårt? Mamma sa surt i telefon att jaja de får de väl respektera då! När de väl var här hade de ändå med en flaska och öppnade den med orden "det går väl bra, det är ju bara lite till maten!". Stämningen blev askass efter det och jag gled ännulngre från dem där och då. Så respektlöst!

Så Petra, stora kramar på dig!

Men va?! Så respektlöst. Förstår du blev arg..
  • EnPetra

En fråga om avslaget, om någon vet vad som är normalt? (ursäkta om det låter äckligt när jag beskriver)

Slutade blöda för någon vecka sen, men har nu börjat om igen. Och nu kommer det blodklumpar/hinnor ibland. Rätt stora också, så att jag verkligen känner när det kommer ut..

Kan det vara så? att det börjar om igen, och framförallt, att det blir så mycket igen, speciellt med stora klumpar?

4 veckor sen förlossningen, Har inget ont i magen, kanske att det småsticker lite ibland bara. Luktar ingenting. Och mår bra, dvs ingen feber eller så. 

Har tänkt ringa barnmorskan, men vet att hon har semester nu, och hennes vikarie träffade jag i sommar, som är väldigt virrig. Sen så är det ju nyår imorgon, så vet inte ens om jag får tag på någon då. 

• EnPetra
    Myc skrev 2014-12-31 12:25:35 följande:

Kan vara helt som det ska men håll koll. Om blodet blir rött är det tecken på infektion.

Mitt avslag slutade också men kom tillbaka i klumpar över en dag och sen störtblödde jag och fick 40 i feber på en timme och blev inlagd för barnsängsfeber. Det kan mao vara helt lugnt men håll ändå koll på: värk i korsrygg, molande i magen, feber, lukt och rött blod. Allt detta KAN vara tecken på begynnande infektion i livmodern.

Okej, tack!

Ringde 1177 igårkväll och rådfrågade. Hon ringde i sin tur till gynmottagningen och frågade dom.. 

fick iaf som svar att avvakta om jag inte hade ont eller feber. Men om det inte slutar snart så ska jag höra av mig igen för kontroll ändå. Så vi får väl se om det slutar. Känns ändå som att det är mindre än tidigare, så det är ju positivt. 

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014