Inlägg från: jamieblue |Visa alla inlägg
  • jamieblue

Barn födda okt-dec 2014

Eva 763 skrev 2014-12-06 17:45:52 följande:

Hoppas jag kan få lite råd av er! Min lilla Molly är nu 1 vecka gammal och har de senaste nätterna sovit hela dagarna och stökat på nätterna! Ammat, bajsat och fått ut onda gaser, ammat, ammat och ammat! Hon kan sova på dagarna i vardagsrummet när familjen tjoar och tjimmar och tv:n är på högsta blås! Men på natten kommer hon inte till ro alls! Natten som var var inte många timmar vi sov, molly och jag. Slutar alltid med att jag ammar henne i sängen så somnar vi båda två. Är kanske närhet hon vill ha på natten? Vad gör man? Har henne i sin säng från början? Så man slipper att amma m.m timmavis?? Är helt slut!! Igår natt låg jag och grät och grät! Har varit ledsen idag. Är ju trött såklart, men det är kanske babyblues med? Någon som drabbats av det?

Jag hade baby blues i kanske 1,5 vecka. Det var jättejobbigt och väldigt skönt när det gick över. Försök härda ut, det blir med största sannolikhet bättre snart!

Vi har vår dotter i sängen, det är mysigt och smidigt. Hon har svårt att komma till ro på egen hand på natten, så vi besparar både oss och henne en massa gnäll :)
  • jamieblue
    EnPetra skrev 2014-12-06 21:00:19 följande:

Varit på bb för viktkoll av lilltösen ikväll, då jag tyckt att hon ätit så dåligt. 8,6,5,3 minuter åt gången bara. Lyckligtvis hade hon ändå gått upp i vikt. <3

Fick även rådet att använda en viss ställning när jag ammar. Vi provade den, och vips så kunde hon plötsligt äta utan tjurande och tappande av vårtan.

De pumpade ett av mina bröst också, spännigt, någon knöl och rodnat. Svårt att amma det pga av sår. Och oj så skönt det var att bli av med lite mjölk!

Fick också ett plåster de håller på att testa nu. Nursicare, lindrar och läker såriga och ömma bröstvårtor. Hoppas på bra resultat!

Så skönt att du fick hjälp! Hoppas det blir bättre nu då!
  • jamieblue

Min tjej var på sin läkarkontroll vid sex veckor idag. 4,8 kg minsann, det känns så stort i och med att hon vägde 3,2 när hon föddes. Det värsta är att det känns som att min vikt också är på väg upp med tanke på all fika som blir nu. Kanske ska inse att man inte kan ha adventsfika varje dag i december ;)

• jamieblue
    Pell skrev 2014-12-11 07:12:28 följande:

Vaaaa vad är det jag läser? Kan man i te julfina varje dag?! :) Hehe inte då konstigt att jag står still viktmässigt. Fika och julgodis varje dag.. Mina tänder älskar mig säkert ;)

Krickelin med Naemi skrev 2014-12-11 10:01:14 följande:

Ähhh det kommer snart ett tråkigare januari . Då kan vi sluta mysa med julfikat ...och äta semlor i stället haha.

Hahaha, skönt att höra att jag inte är ensam! 

• jamieblue
    kristin10 skrev 2014-12-28 10:58:47 följande:

Nu fyra veckor efter förlossningen känns det som om underlivet aldrig kommer att bli sig själv igen. Blöder fortfarande och det är jobbigt att sitta långa stunder.

Har också en flik i mellangården som jag inte vet varifrån kommer. Borde väl ta mig en noggrann titt på det. Knipövningar glömmer jag för det mesta, men när jag gör dem så känns det som att inget händer. Har eftergranskning först 19.1 och känns så länge till det. Skulle ju vilja veta nu om nåt är konstigt och måste åtgärdas.

Som tur svider det inte längre från uvi som jag haft två av, men är rädd att det kommer tillbaka när jag ätit slut på nuvarande kur.

Jag vet att det är lätt att glömma och att prioritera bort men försök göra knipövningar! Jag hade andra gradens bristningar och dessutom kändes det länge som att "allt skulle trilla ut" men tiden och knipövningar har gjort susen! Jag kände precis som du att jag ville göra efterkontrollen efter typ fem veckor, inte sju-åtta som jag fick vänta. Men när jag väl gick på kontrollen såg allt bra ut och muskulaturen återställd. Så för min del gjorde den andra månaden efter förlossningen plus knipövningarna stor skillnad för läkningen. Kanske är det samma för dig, förlora inte hoppet redan :)
  • jamieblue

Förresten, är det någon mer här som har problem med amningen? Amningen har gått rätt bra för mig fram tills för någon vecka sedan men nu gör det fruktansvärt ont emellanåt, både under och mellan ammingarna. Funderar på om det kan vara svamp :(

• jamieblue
    Myc skrev 2014-12-29 14:56:42 följande:

Det låter som det kan vara svamp, har bebisen svamp på tungan? Kan vara ett sätt att se det. Många rek vichyvatten eller bikarbonat till att badda bröst och bebistunga vid svamp.

Inget ont nån annanstans på bröstet då? Begynnande stockning tänkte jag. Vanlig feber kan också göra att det gör ont att amma. Hade jätteont när jag låg inne i barnsängsfeber när jag ammade.

Nej, det gör inte ont någon annanstans vid själva amningen, då gör det bara ont på bröstvårtan. Däremot kan det kännas som kramp och ilningar i brösten mellan amningarna, fast det är allra mest i bröstvårtorna då också. (Det är inte utdrivningsreflexen jag känner, den vet jag hur den känns.) Bebisen har inte någon synlig svamp på tungan, vad jag kan se, så det gör mig osäker. 

Pratade med sköterskan på BVC i dag men jag går på en liten BVC och de har inga läkare där. Så ska jag kolla svamp så måste hon boka in en läkartid så kommer läkaren till BVC. Ska iaf dit i morgon för att kolla bebisens navel så jag får prata mer med henne då. Hon lät tveksam till att jag skulle ha svamp, hon trodde kanske att jag blivit kall. Mja, det tror jag inte. Kan omöjligt tänka mig att jag skulle ha så fruktansvärt ont av att ha blivit kall. Då är det mer troligt att mina bröstvårtor helt enkelt är slitna. 
  • jamieblue
    Myc skrev 2014-12-29 15:13:49 följande:

Hoppas ni har haft en fin jul allihop. Vi har haft det lugnt och skönt men jag har inte mått så bra efter jul. Allt som har hänt har kanske kommit ikapp och jag har känt mig ganska deppig och ledsen. Känns som att jag inte har något filter för jag blir ledsen av minsta lilla. Känt mig tung liksom och trött inuti. Senaste sjukhusvistelsen tog nog rätt hårt och jag hade sån otrolig dödsångest.

Känner mig så oändligt trött och ful och sliten och gammal...

Får bara hoppas det går över av sig självt.

Tycker synd om dig som känner så. Jag har inte varit med om nåt liknande med sjukhusvistelse etc men jag hade mycket svår babyblues i 1,5-2 veckor så jag vet hur nere man kan känna sig och hur jobbigt det är. Den där känslan av att inte ha nåt filter känner jag igen, den är jobbig! Hoppas det blir bättre snart!
  • jamieblue
    EnPetra skrev 2014-12-30 20:17:25 följande:

En fråga om avslaget, om någon vet vad som är normalt? (ursäkta om det låter äckligt när jag beskriver)

Slutade blöda för någon vecka sen, men har nu börjat om igen. Och nu kommer det blodklumpar/hinnor ibland. Rätt stora också, så att jag verkligen känner när det kommer ut..

Kan det vara så? att det börjar om igen, och framförallt, att det blir så mycket igen, speciellt med stora klumpar?

4 veckor sen förlossningen, Har inget ont i magen, kanske att det småsticker lite ibland bara. Luktar ingenting. Och mår bra, dvs ingen feber eller så. 

Har tänkt ringa barnmorskan, men vet att hon har semester nu, och hennes vikarie träffade jag i sommar, som är väldigt virrig. Sen så är det ju nyår imorgon, så vet inte ens om jag får tag på någon då. 

Jag har läst om flera där avslaget kommit tillbaka och tyckte själv att det varierade en del innan det försvann helt. Men försök få tag på en barnmorska så att du slipper vara orolig! Man kan väl alltid ringa till BB om inte MVC är öppet.
  • jamieblue

Jag har sovpåse till min dotter, av det slaget som är som ett långt nattlinne och knäpps med knappar längst ned. Köpt på PoP. Hon har sovpåse plus filt. Påsen är ju inte så varm, utan är som en vanlig body i tyget, men värmer ändå benen när hon sparkar av sig filten.

Finns även nån annan variant av sovpåse tror jag, som är mer som ett vadderat täcke som man trär på babyn.

• jamieblue
    nanna100 skrev 2015-02-19 12:09:36 följande:

I helgen skall vi åka iväg och sova borta för första gången, hos hennes farbror. Jag känner mig lite nervös inför detta... Hemma sover hon i sin vagga men vart skall hon nu sova när vi inte är hemma?! Aja det löser sig säkert.... Kanske är normalt att vara lite nervös första gången man skall iväg och sova borta :)

Ni som har era barn sovandes i sängen hos er, vart låter ni dem sova? Mellan er båda? högt uppe vid era huvud?

Min dotter sover mellan oss, så högt upp i sängen som möjligt, typ mellan våra huvuden. Hon har egen filt, delar inte täcke med oss.

När vi sov en vecka hos mina föräldrar sov hon i sin mjuklift. Perfekt!
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014