• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • EnPetra
    Elmiina skrev 2014-12-07 09:29:26 följande:

Vad heter era små förresten? Vi är fortfarande inte överens om namn och dottern är 1mån nu haha.

Olivia heter vår lilla tös :)
  • Ssajko
    Elmiina skrev 2014-12-07 16:45:20 följande:

Å jag älskar Alice :) det stod på min lista men ratades tyvärr utav mannen :(

Jag med.. Min karl vägrade Alice först men fick ändra sig. Mitt alternativ var Ellen eller Felicia men de var tydligen ännu värre och han själv kom inte på ett enda tjejnamn! :)
  • Pell
    Elmiina skrev 2014-12-07 16:07:34 följande:

Pell: får jag fråga varför ni inte är överens om efternamn? :p

Fina namn ni har.

Vi är överens om mellannamn och efternamn men tilltalsnamnet är inte helt spikat än. Tänkte ta tag i mannen ikväll och skriva på papprena så att vi äntligen får det gjort.

Ja du, ingen av oss vill "tappa" efternamnet och sambon vill inte ha dubbelefternamn men det blir nog dubbelt eller ett blir tydligen mellannamn ?!
  • Elmiina

Pell: okej ja då förstår jag. Ja ena står ju skrivet som mellannamn då men i praktiken så tänker man på det som efternamn :) så dubbelnamn blir väl smidigast då. Om ni skulle gifta er då? Skulle du ta hans namn då och ha dubbelnamn?

Våra barn har pappans efternamn. Jag har alltid sagt att jag vill föra vidare mitt efternamn men när jag väl fick barn så ändrades mitt tankesätt och jag är nog för traditionell på den fronten och vill att barnen ska ha pappans efternamn - och även jag den dagen vi gifter oss.

• Krickelin med Naemi

Min lilla heter Embla Isolde . Vi har alla mitt efternamn då det bara är min lilla slkt som har det namnet plus att jag aldrig skulle gå med på att byta. Så maken tog mitt namn när vi gifte oss.

Idag går maken tillbaka till jobbet. Vill bara gråta. Maken och jag grät ikapp igårkväll. Han tycker att det är galet jobbigt att lämna oss. Usch ja. Dessutom är första dagen en riktig prövning. Stora dottern har hög feber och troligen öroninflammation. Jag ska till bvc, sen hem till sjuklingen, sen hämta skolböcker till henne och sedan hämta sonen. Vi ska sedan få besök, och massa annat som jag känner att jag glömt bort.

• Pell
    Elmiina skrev 2014-12-08 01:32:28 följande:

Pell: okej ja då förstår jag. Ja ena står ju skrivet som mellannamn då men i praktiken så tänker man på det som efternamn :) så dubbelnamn blir väl smidigast då. Om ni skulle gifta er då? Skulle du ta hans namn då och ha dubbelnamn?

Våra barn har pappans efternamn. Jag har alltid sagt att jag vill föra vidare mitt efternamn men när jag väl fick barn så ändrades mitt tankesätt och jag är nog för traditionell på den fronten och vill att barnen ska ha pappans efternamn - och även jag den dagen vi gifter oss.

Om vi gifter oss tar jag dubbelefternamn. Hans är vanligt medans mitt är mindre vanligt.

Håller hårt i mitt namn ;)
  • Eva 763
    Krickelin med Naemi skrev 2014-12-08 07:47:58 följande:

Min lilla heter Embla Isolde smile1.gif . Vi har alla mitt efternamn då det bara är min lilla slkt som har det namnet plus att jag aldrig skulle gå med på att byta. Så maken tog mitt namn när vi gifte oss.

Idag går maken tillbaka till jobbet. Vill bara gråta. Maken och jag grät ikapp igårkväll. Han tycker att det är galet jobbigt att lämna oss. Usch ja. Dessutom är första dagen en riktig prövning. Stora dottern har hög feber och troligen öroninflammation. Jag ska till bvc, sen hem till sjuklingen, sen hämta skolböcker till henne och sedan hämta sonen. Vi ska sedan få besök, och massa annat som jag känner att jag glömt bort.

Jag fasar med för när min man börjar jobba. Han är hemma 1 vecka till. Denna veckan har vi inga barn hemma, men nästa vecka när han börjar jobba har vi min son och hans söner. 8,9,10 år. Han kommer jobba HELA veckan. Jobbar annars mån-fre. Men han är butikschef på Blomsterlandet så dem har fullt upp nu. Blir spännande att ta hand om molly, middag och läxläsning med 3 grabbar! Kommer nog gråta varje dag :(
  • Missimissi

I mitt fall har det inte varit särskilt stor omställning att mannen börjat jobba (klart det var mysigt att ha honom hemma men vardagen lunkar på). Min man lämnar stora tjejen på dagis när han går på morgonen så jag och bebis kan ta igen lite sömn efter nattens bravader (han är fortfarande som piggast mellan 23-03 vilket är en pärs men jag är inte förvånad då det var den rytmen han hade i magen -försöker sakta men säkert vända på det och vi har bättre och sämre nätter).

Så jag och lillkillen brukar sova till 10 tiden och sen kan vi gå runt och mysa hemma (städ och fix med såklart men även en lång frukost brukar jag hinna med mellan amningarna) fram till 16 då det är dags att hämta stora tjejen på dagis. Sen går eftermiddagen efter det rasande fort fram till att mannen är hemma vid 18-18:30. Tycker ibland att en vanligt vardag är lugnare än helgerna då stora tjejen och mannen är hemma hela dagarna (om man får säga så).

Lillkillen vägrar dock ligga själv så han sitter som klistrad på mig hela dagarna och nätterna (i selen får man ju rätt mkt städ och fix gjort). Lite ovant då dottern var mycket mer självständig redan från tidig ålder (sov egen säng, satt gärna i babysittern mm) men jag försöker intala mig att detta ändå är en relativt kort tid i livet.

• Krickelin med Naemi

Jag hade oxå tänkt ha långa dagar för mina barn lite till tills man landat, men sonen hatar dagis och har längtat efter att lillasyster ska komma ut så att han får gå hem tidigt. Han har nästan slutat leka med kompisarna och sitter bara och längtar efter att komma hem. Så jag kan inte med att inte hämta honom kl 13.

Dottern vill verkligen inte gå på en fritids då hon är ensam utan kompisar från kl13 tilvi hämtar. Hon är väldigt blyg och tyst på fritids och mår inte bra där. Så henne kan jag inte heller med att ha fulla dagar. Men de får börja tidigt iaf.

Det kommer snart att kännas ok. Just nu är det jobbigt med alla förkylningar som drabbar mina stora hela tiden. Det bästa är dock att det snart är jullov! Ingen läxläsning, inga tidiga morgnar, maken är hemma i tre veckor... Så skönt det ska bli!

Missimissi skrev 2014-12-08 18:56:18 följande:

I mitt fall har det inte varit särskilt stor omställning att mannen börjat jobba (klart det var mysigt att ha honom hemma men vardagen lunkar på). Min man lämnar stora tjejen på dagis när han går på morgonen så jag och bebis kan ta igen lite sömn efter nattens bravader (han är fortfarande som piggast mellan 23-03 vilket är en pärs men jag är inte förvånad då det var den rytmen han hade i magen -försöker sakta men säkert vända på det och vi har bättre och sämre nätter).

Så jag och lillkillen brukar sova till 10 tiden och sen kan vi gå runt och mysa hemma (städ och fix med såklart men även en lång frukost brukar jag hinna med mellan amningarna) fram till 16 då det är dags att hämta stora tjejen på dagis. Sen går eftermiddagen efter det rasande fort fram till att mannen är hemma vid 18-18:30. Tycker ibland att en vanligt vardag är lugnare än helgerna då stora tjejen och mannen är hemma hela dagarna (om man får säga så).

Lillkillen vägrar dock ligga själv så han sitter som klistrad på mig hela dagarna och nätterna (i selen får man ju rätt mkt städ och fix gjort). Lite ovant då dottern var mycket mer självständig redan från tidig ålder (sov egen säng, satt gärna i babysittern mm) men jag försöker intala mig att detta ändå är en relativt kort tid i livet.

• Missimissi
    Krickelin med Naemi skrev 2014-12-08 21:17:19 följande:

Jag hade oxå tänkt ha långa dagar för mina barn lite till tills man landat, men sonen hatar dagis och har längtat efter att lillasyster ska komma ut så att han får gå hem tidigt. Han har nästan slutat leka med kompisarna och sitter bara och längtar efter att komma hem. Så jag kan inte med att inte hämta honom kl 13.

Dottern vill verkligen inte gå på en fritids då hon är ensam utan kompisar från kl13 tilvi hämtar. Hon är väldigt blyg och tyst på fritids och mår inte bra där. Så henne kan jag inte heller med att ha fulla dagar. Men de får börja tidigt iaf.

Det kommer snart att kännas ok. Just nu är det jobbigt med alla förkylningar som drabbar mina stora hela tiden. Det bästa är dock att det snart är jullov! Ingen läxläsning, inga tidiga morgnar, maken är hemma i tre veckor... Så skönt det ska bli!

usch vad tråkigt att de inte trivs på dagis eller fritids -förstår då att det blir oerhört mycket mer för dig att hantera hemma då (även om det såklart är mysigt att ha sina barn hemma så har man ju inte riktigt den extra energi som krävs för att ratta så mycket mer än den nyfödda -i mitt fall är det så iaf men jag är ju också långt ifr¨ån en supermom

Än så länge älskar min tjej sitt dagis (iaf 95% av dagarna) och hon har väldigt mycket energi min lilla dam så igår sa t om fröknarna det till mig när jag hämtade att de inte tror/ förstår om hon blir rastlös när hon är hemma med bara mig och bebis (det gäller ju att då hitta på saker vilket är lite svårt såhär i den första amningskoman som dock släpper om ett par veckor).

Annars så har jag själv blivit lite förkyld idag -hoppas hoppas verkligen bebis klarar sig (inte så stora odds dock). Några vi träffade i torsdags bebis har precis fått konstateras RS så jag hoppas även att de inte är den förkylningen jag snappat upp läskigt och jag är superrestriktiv och träffar ändå inte särskilt många eller går "ut" i offentliga sammanhang med bebis så det är just typiskt.
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014