PCO - Första ivf
Hej,
Jag har varit/är i samma situation. Vi har gjort två ivfer och är i samma ålder som dig. Första försöket var ett sprutförsök som vi gjorde om till ivf(långa metoden). Blev tre ägg, ett befruktat och sen minus. Vid andra försöket(korta metoden) blev det 35 ägg (125IE och orgultran). Pågrund av stor risk för överstimulering (mådde ganska dåligt första ivfen och hade vätska i buken) så fick vi köra plan B. Då tar man suprefact istället för ovitrivelle och sedan fryser man allt. Man får inte ruva eftersom den sprutan gör så slemhinnan blir förstörd. Det slutade dock med åtta till frysen, så vi var glada! Eftersom jag inte har någon naturlig cykel så körde vi igång med stimulerad FET (frusen återföring) och nu är jag på ruvardag 2 med ett tvådagars embryo. Vi behövde bara tina ett så vi har sju kvar i frysen till nya försök eller syskon! Kan nämna att jag aldrig haft en regelbunden cykel, kanske haft blödningar två gånger om året. Vi provade pergotime och sprutor innan vi blev rekommenderade att köra ivf. Det är dels pågrund av min pco och för att min man har lågt antal spermier... Det är långt ifrån säkert att vi hade lyckats om pergotime hade hjälpt eller om vi lyckats med sprutorna. Läkarna ville köra ivf direkt men vi ville prova bara sprutor först för att ha gett det en chans.
Så det som är bra med 'oss' pcoare är att vi är lättstimulerade, tyvärr ibland för mycket och reagerar på väldigt små doser. Men man får ju se till målet, man vill ha barn. Och där har vi utmärkta chanser! Våra ägg är oftast av bra kvalité och det brukar bli bra i slutändan. Tänk såhär, med en diagnostiserad pco så vet man ju om problemet. Om man är oförklarligt barnlösa vet man kunde inte vad problemet är och hur man löser det.