• Adut 27

hjälp lång menscykel =(

Hej!!

Slutade med ppiller i juli i år, sedan dess har jag haft menscykel på 47(!!) dagar!
    Är det någon annan som också har så lång cykel och fått hjälp med detta på något vis? Finns det något som kan korta ner den?
    Är det svårare att bli gravid?

Så tröstlöst   Skäms

• Svar på tråden hjälp lång menscykel =(
  • WhiteRose
    linaug skrev 2014-12-04 19:13:53 följande:

Hej! Jag har extremt oregelbunden mens, har hoppat över månader och det har varit jobbigt att aldrig riktigt ha haft koll. Sedan laddade jag ner appen "P-tracker" och efter att ha använt den några månader så har den räknat ut att min genomsnittliga cykel är 49 dagar. Den meddelar när man "har" ägglossning och när mensen är beräknad. För att se om den stämde så testade jag med en ÄL sticka precis på ÄL dagen i november och strecket blev starkt, dvs jag hade ägglossning (Vilket jag har trott att jag inte har iom att jag är så oregelbunden) och vi hade sex ett par dagar innan... Igår testade jag positivt! Jag förstår att du är orolig för jag har varit SÅ orolig över att ha svårt att bli gravid. Nu hade jag kanske värsta turen men jag ville bara skriva att det finns hopp! Ladda ner appen, den är faktiskt jättebra (och gratis!). 

Först och främst, STORT grattis! Hur länge hade ni försökt?
  • Slumpan

Hej!

Jag hade också låååång cykel när jag slutade med mina piller och tänkte att det kommer bli problem. Men körde på som vanligt och det tog sig. Trodde jag aldrig! Vecka 30 nu :). Så det behöver inte innebära problem.

• WhiteRose
    Slumpan skrev 2014-12-05 09:28:19 följande:

Hej!

Jag hade också låååång cykel när jag slutade med mina piller och tänkte att det kommer bli problem. Men körde på som vanligt och det tog sig. Trodde jag aldrig! Vecka 30 nu :). Så det behöver inte innebära problem.

Grattis :) Hur länge försökte ni innan det tog sig?
  • Slumpan
    WhiteRose skrev 2014-12-05 09:41:38 följande:
    Grattis :) Hur länge försökte ni innan det tog sig?
    Det tog sig på tredje försöket. Slutade med piller i februari och plussade i slutet på juni. Utan ÄL tester osv. Tror jag snittade på 42 dagars cykel ungefär. Innan jag åt piller var menscykeln helt kaos mellanblödningar oregelbunden mens och så där.

Blev ganska förvånad när stickan visade plus :)
  • Adut 27

Grattis till graviditeten!

Jo det har varit en del stress förra månaden testade jag med äl test som blev glad gubbe men det var alldeles för mycket stress för mig! Det blev mer ett tvångsmässigt tänk =/

Jag har en app som heter ladytimer och med den så stod det att jag hade ägglossning förra v å då körde vi på rätt bra haha ;) När t,om gubben säger nähä "nu måste vi" ;)

• WhiteRose
    Ingster skrev 2014-12-03 21:49:04 följande:

Du kanske har pcos? När jag slutade med p-ring upptäckte jag att jag hade jättelånga cykler. Sökte hjälp och det visade sig att jag hade pcos och fick pergotime när vi försökte bli gravida.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Hur långa cykler hade du? Och hade du några andra symptom på pcos än detta? Har pergotime funkat bra? Massa frågor, men är nyfiken :)
  • linaug
    WhiteRose skrev 2014-12-05 09:07:41 följande:
    Först och främst, STORT grattis! Hur länge hade ni försökt?
    Vi har kört oskyddat i 2 år nu men inte direkt "försökt". Ändå har jag varit orolig över att det inte skulle fungera iom att man tyckt att någon liten spermie borde ha lurat sig in ändå. Så egentligen kan man säga att det här är första riktiga försöket, då jag faktiskt för en gångs skull hade koll på min ÄL. Det känns för bra för att vara sant, så jag är superorolig men försöker att bara glädjas Skrattande. Hoppas det går lika bra för er här inne!
  • Handtaget

Hade precis en liten nyfödd på besök, endast 5dagar gammal :) en liten fin Hugo blev det! Man blir ju liksom inte mer sugen då ;) nae men vi försöker igen denna månad! Hoppas lika mycket varje gång :)

• Ingster
    WhiteRose skrev 2014-12-05 13:39:32 följande:
    Hur långa cykler hade du? Och hade du några andra symptom på pcos än detta? Har pergotime funkat bra? Massa frågor, men är nyfiken :)
    Allt från 45 till 90 dagar, vilket innebar att i värsta fall hade jag haft fyra chanser på mig på ett år att bli gravid. Dessutom blev det ju jobbigt att ha pressen att försöka (det ska ju vara kul, men det blev ett måste typ varje dag...)Därför sökte jag hjälp ganska tidigt och de kollade för säkerhets skull även min man och spolade min äggledare.

Ultraljud visade att jag hade massor av äggblåsor som var halvstora och som låg som ett pärlband runt äggstockens kant (häftigt att se faktiskt!) Jag fick veta att pco är vanligt och ingen sjukdom utan "bara ett sätt att se ut" och ca 10% har det.  Förutom äggblåsorna så indikerade även blodprov på pcos (minns inte vilket hormon det är de kollar...) I övrigt hade jag inga symptom. En del som har pcos är överviktiga och får kortare cykler om de går ner i vikt, men jag har alltid varit normalviktig så i mitt fall berodde det på ärftlighet trodde läkaren (min syster fick senare veta att hon också har det).

Efter fyra doser tyckte min läkare att det var lite konstigt att jag inte blivit gravid (eftersom äl konstaterats och vi prickat in den) och sa att vi borde börja tänka på ivf men att vi skulle köra på tills vidare med pergo. Och på femte kuren tog det sig! :)
Svar på tråden hjälp lång menscykel =(