• WhiteRose

hjälp lång menscykel =(

Slutade med mina piller i augusti och har sedan dess haft en cykel på 40-41 dagar. Har läst att lång cykel kan innebära ingen ägglossning :( Kommer börja med bidrottninggele (har läst att det kan starta igång äl) och tempning för att försöka få reda när/om jag öht har äl.

• WhiteRose
    linaug skrev 2014-12-04 19:13:53 följande:

Hej! Jag har extremt oregelbunden mens, har hoppat över månader och det har varit jobbigt att aldrig riktigt ha haft koll. Sedan laddade jag ner appen "P-tracker" och efter att ha använt den några månader så har den räknat ut att min genomsnittliga cykel är 49 dagar. Den meddelar när man "har" ägglossning och när mensen är beräknad. För att se om den stämde så testade jag med en ÄL sticka precis på ÄL dagen i november och strecket blev starkt, dvs jag hade ägglossning (Vilket jag har trott att jag inte har iom att jag är så oregelbunden) och vi hade sex ett par dagar innan... Igår testade jag positivt! Jag förstår att du är orolig för jag har varit SÅ orolig över att ha svårt att bli gravid. Nu hade jag kanske värsta turen men jag ville bara skriva att det finns hopp! Ladda ner appen, den är faktiskt jättebra (och gratis!). 

Först och främst, STORT grattis! Hur länge hade ni försökt?
  • WhiteRose
    Slumpan skrev 2014-12-05 09:28:19 följande:

Hej!

Jag hade också låååång cykel när jag slutade med mina piller och tänkte att det kommer bli problem. Men körde på som vanligt och det tog sig. Trodde jag aldrig! Vecka 30 nu :). Så det behöver inte innebära problem.

Grattis :) Hur länge försökte ni innan det tog sig?
  • WhiteRose
    Ingster skrev 2014-12-03 21:49:04 följande:

Du kanske har pcos? När jag slutade med p-ring upptäckte jag att jag hade jättelånga cykler. Sökte hjälp och det visade sig att jag hade pcos och fick pergotime när vi försökte bli gravida.

Hoppas det ordnar sig för dig!

Hur långa cykler hade du? Och hade du några andra symptom på pcos än detta? Har pergotime funkat bra? Massa frågor, men är nyfiken :)
  • WhiteRose
    Ingster skrev 2014-12-05 19:27:53 följande:
    Allt från 45 till 90 dagar, vilket innebar att i värsta fall hade jag haft fyra chanser på mig på ett år att bli gravid. Dessutom blev det ju jobbigt att ha pressen att försöka (det ska ju vara kul, men det blev ett måste typ varje dag...)Därför sökte jag hjälp ganska tidigt och de kollade för säkerhets skull även min man och spolade min äggledare.

Ultraljud visade att jag hade massor av äggblåsor som var halvstora och som låg som ett pärlband runt äggstockens kant (häftigt att se faktiskt!) Jag fick veta att pco är vanligt och ingen sjukdom utan "bara ett sätt att se ut" och ca 10% har det.  Förutom äggblåsorna så indikerade även blodprov på pcos (minns inte vilket hormon det är de kollar...) I övrigt hade jag inga symptom. En del som har pcos är överviktiga och får kortare cykler om de går ner i vikt, men jag har alltid varit normalviktig så i mitt fall berodde det på ärftlighet trodde läkaren (min syster fick senare veta att hon också har det).

Efter fyra doser tyckte min läkare att det var lite konstigt att jag inte blivit gravid (eftersom äl konstaterats och vi prickat in den) och sa att vi borde börja tänka på ivf men att vi skulle köra på tills vidare med pergo. Och på femte kuren tog det sig! :)
    Tack för svaren :) När kände du att det var dags att söka hjälp?
  • WhiteRose
    Adut 27 skrev 2015-01-20 11:28:30 följande:

Jag har lyckats bli gravid trots den långa cyklen! =)
    Jag använde mig utav en app för att få lite koll! =)

Gud vad kul :) Stort grattis!!
  • WhiteRose
    jaksu skrev 2015-01-20 12:02:57 följande:

Jag hade samma problem som du, sökte i början av dec-14 och fick konstaterat PCO. Vi har försökt bli gravida i ca 11 månader nu och kommer få hjälp med pergotime. Jag testade med ÄL test men sen visade det sig att vi med PCO inte har samma garanti på de testerna som de utan. Gå till din gyn och få dig kollad så får ni hjälp snabbare om det är så att det behövs :) Lycka till!

Hej :) Får man fråga om du själv upplevde några symptom på PCO? Och hur menar du att dem med PCO har samma garanti på äl test som de utan PCO?
  • WhiteRose
    jaksu skrev 2015-01-20 12:50:05 följande:
    Självklart får du det, de enda symtomen jag hade var oregelbunden mens. Jag är normalviktig och har ingen mansbehåring (som man kan ha vid PCO). Det står på ÄL stickorna att de inte fungerar fullt ut på PCO:are. Vi har något ämne i vår kropp som ger utslag på dessa stickor även fast vi inte har ÄL.
    Min mens har varit både lång och oregelbunden sedan jag slutade med p-piller i augusti, mellan 40-50 dagar. Gjorde äl test för två veckor sedan och även förra veckan, fick pos. på båda. Konstigt, man ägglossar ju inte i en vecka väl? :/ Hur kollade din gyn dig för PCO, med ultraljud?
  • WhiteRose
    jaksu skrev 2015-01-20 14:36:55 följande:

Du kan mycket väl ha PCO, jag är ingen gynekolog och ska absolut inte uttala mig om det, men om jag jämför med mina erfarenheter. 

Ja precis, de tittar med ultraljud och kan se på dina ägg om du har det eller inte. Det finns jätte bra hjälp att få om det skulle visa sig att det är PCO, så broarna är absolut inte brända, även fast det inte är något man önskar sig!

Jag skulle råda dig till att ringa och boka undersökning hos gyn, skönare för dig också att slippa gå orolig och inte veta varför det inte kommer någon mens eller liknande. Ska tillägga att jag mår bra i min PCO, inga besvär förutom att det tar lite längre tid att få plus på stickan. Som sagt, det finns det hjälp till och nästan ALLA med PCO/PCOS blir gravida så småningom. Det är väntan som är förbaskat trälig! Kram på dig!

Så fick jag precis mens.. 39 dagar denna gång. Hoppas det fortsätter gå neråt. Kommer nog kontakta gyn snart ändå, bara för att vara säker. Tack för dina råd :)
Svar på tråden hjälp lång menscykel =(