• Adut 27

hjälp lång menscykel =(

Hej!!

Slutade med ppiller i juli i år, sedan dess har jag haft menscykel på 47(!!) dagar!
    Är det någon annan som också har så lång cykel och fått hjälp med detta på något vis? Finns det något som kan korta ner den?
    Är det svårare att bli gravid?

Så tröstlöst   Skäms

• Svar på tråden hjälp lång menscykel =(
  • Handtaget

Har en cykel på 33dagar så vet hur du känner! :|

• Adut 27

alltså jag har ju haft en föreställning om att det inte är några problem att bli gravid. Ja, mycket vet man ju inte om... detta är ju en hel vetenskap!!

• löpartjejen

Har väldigt oregelbunden mens å alltid haft. Har legat mellan 335 och 180 dagar men trots det har jag blivit gravid 3 gånger.

• WhiteRose

Slutade med mina piller i augusti och har sedan dess haft en cykel på 40-41 dagar. Har läst att lång cykel kan innebära ingen ägglossning :( Kommer börja med bidrottninggele (har läst att det kan starta igång äl) och tempning för att försöka få reda när/om jag öht har äl.

• Ingster

Du kanske har pcos? När jag slutade med p-ring upptäckte jag att jag hade jättelånga cykler. Sökte hjälp och det visade sig att jag hade pcos och fick pergotime när vi försökte bli gravida.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Handtaget

Trodde jag var gravid denna månad, för mensen brukar aldrig vara så sen! Hade en cykel på 45dagar :0 och det har aldrig hänt! Om vi inte lyckas på ett år så ska bi kolla upp så det inte är något som är knasigt :)

• Ingster

Det kanske skiljer sig från kommun till kommun, men där jag bor får man hjälp trots att det inte gått ett år om man vet med sig att man inte har ägglossning/har långa cykler.  Så här står det på Karolinaklinikens hemsida (Linköping) "Om ett par inte använt preventivmedel under ett år kan man fundera över att starta en utredning. Har kvinnan glesa eller inga menstruationer eller man vet att det finns en specifik anledning till nedsatt förmåga att få barn ska man givetvis höra av sej tidigare"

Men det kan ju såklart vara så att man vill försöka på egen hand ett tag ändå.

• Handtaget

Ingen aning om jg har ägglossning eller inte. Provade ägglossningstester för nån månad sen men tyckte det var väldigt stressigt och kostade ganska mycket. Nu kör vi på vuxenmys 3-4 gånger i veckan istället. Alltid funkat sen mååånga herrans år tillbaka! :) annars får vi kolla upp det om det tar för lång tid!

• linaug

Hej! Jag har extremt oregelbunden mens, har hoppat över månader och det har varit jobbigt att aldrig riktigt ha haft koll. Sedan laddade jag ner appen "P-tracker" och efter att ha använt den några månader så har den räknat ut att min genomsnittliga cykel är 49 dagar. Den meddelar när man "har" ägglossning och när mensen är beräknad. För att se om den stämde så testade jag med en ÄL sticka precis på ÄL dagen i november och strecket blev starkt, dvs jag hade ägglossning (Vilket jag har trott att jag inte har iom att jag är så oregelbunden) och vi hade sex ett par dagar innan... Igår testade jag positivt! Jag förstår att du är orolig för jag har varit SÅ orolig över att ha svårt att bli gravid. Nu hade jag kanske värsta turen men jag ville bara skriva att det finns hopp! Ladda ner appen, den är faktiskt jättebra (och gratis!). 

Svar på tråden hjälp lång menscykel =(