• Ingster

hjälp lång menscykel =(

Du kanske har pcos? När jag slutade med p-ring upptäckte jag att jag hade jättelånga cykler. Sökte hjälp och det visade sig att jag hade pcos och fick pergotime när vi försökte bli gravida.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Ingster

Det kanske skiljer sig från kommun till kommun, men där jag bor får man hjälp trots att det inte gått ett år om man vet med sig att man inte har ägglossning/har långa cykler.  Så här står det på Karolinaklinikens hemsida (Linköping) "Om ett par inte använt preventivmedel under ett år kan man fundera över att starta en utredning. Har kvinnan glesa eller inga menstruationer eller man vet att det finns en specifik anledning till nedsatt förmåga att få barn ska man givetvis höra av sej tidigare"

Men det kan ju såklart vara så att man vill försöka på egen hand ett tag ändå.

• Ingster
    WhiteRose skrev 2014-12-05 13:39:32 följande:
    Hur långa cykler hade du? Och hade du några andra symptom på pcos än detta? Har pergotime funkat bra? Massa frågor, men är nyfiken :)
    Allt från 45 till 90 dagar, vilket innebar att i värsta fall hade jag haft fyra chanser på mig på ett år att bli gravid. Dessutom blev det ju jobbigt att ha pressen att försöka (det ska ju vara kul, men det blev ett måste typ varje dag...)Därför sökte jag hjälp ganska tidigt och de kollade för säkerhets skull även min man och spolade min äggledare.

Ultraljud visade att jag hade massor av äggblåsor som var halvstora och som låg som ett pärlband runt äggstockens kant (häftigt att se faktiskt!) Jag fick veta att pco är vanligt och ingen sjukdom utan "bara ett sätt att se ut" och ca 10% har det.  Förutom äggblåsorna så indikerade även blodprov på pcos (minns inte vilket hormon det är de kollar...) I övrigt hade jag inga symptom. En del som har pcos är överviktiga och får kortare cykler om de går ner i vikt, men jag har alltid varit normalviktig så i mitt fall berodde det på ärftlighet trodde läkaren (min syster fick senare veta att hon också har det).

Efter fyra doser tyckte min läkare att det var lite konstigt att jag inte blivit gravid (eftersom äl konstaterats och vi prickat in den) och sa att vi borde börja tänka på ivf men att vi skulle köra på tills vidare med pergo. Och på femte kuren tog det sig! :)
Svar på tråden hjälp lång menscykel =(