Snälla ge mig råd! Han vägrar sammarbeta
Det finns ekonomisk hjälp att få angående advokatkostnaderna, men detta kommer advokaten/juristen att informera dig om. Om jag vore du så skulle jag kontakta en familjerättsadvokat/jurist o be om råd.
Kontakta även socialtjänsten avseende ekonomiskt bistånd i god tid - de kan säkert också ge dig råd i situationen. Om du inte redan har pratat med familjerätten i din kommun så gör det, de kan kontaktas via socialtjänsten.
Klart att du måste lösa situationen med ekonomin o det faktum att dottern är för liten för dagis men att pappan som nu sitter på resterande dagar vägrar att vara hemma med henne. Osäker på dock hur man ser på detta vid en eventuell rättslig tvist - dessutom brukar dessa förhandlingar inte direkt vara prioriterade i rätten så väntan kan bli lång. Men fråga en familjerättsadvokat om råd som sagt, det brukar inte kosta något!
Avseende umgänget så tycker jag att du ska stå på dig; vill han inte ha något umgänge så låt honom vara, tjata inte. Det lider bara du mest av tror jag. Han är vuxen o kan göra sina egna val.
Vill han ha umgänge så var bestämd med att ni planerar fasta dagar o tider. Vill han inte bestämma några dagar så ger du förslag på dagar som passar dig o barnet. Däremellan behöver inte du o pappan ha någon kontakt som det ser ut nu, dvs du behöver inte "jaga" honom o om han hör av sig o är otrevlig eller hotfull så kan du bara hänvisa till vilka dagar som umgänget sker. Eller svara inte alls.
Hoppas att det löser sig för er, men försök att ligga steget före o kontakta socialtjänsten redan idag så att du inte står där o inte kan betala dina räkningar sen!