• Tjejjen89

Snälla ge mig råd! Han vägrar sammarbeta

Min föredetta vägrar nu allt vad sammarbete heter. Det går inte att prata! Han svarar ibland inte på 3-4 dagar utan bara då det passar honom. Kommer och hämtar vår 10 min gamla dotter 1-2 gånger i veckan och är med henne ca 3 timmar..

Problemet är egentligen inte alls detta. Visst är de jobbigt att inte få tag på honom eller kunna planera min och dotterns tid. Men problemet är större än så.

Tidigare har vi sagt att han skall föra över dagar till mig så att jag kan vara hemma tills hon kan börja dagis. Nu vägrar han ge mig dagar och trotts att jag snålat är nu mina dagar slut. Hon kan inte börja dagis än då hon bara är 10 månader. Jag måste ha en inkomst för att betala hyra och räkningar. Men han säger att han absolut inte ska ge mig en enda dag. Men vill heller inte vara hemma med henne.

Jag vet inte vad jag skall ta vägen när nästa hyra skall betalas står jag här utan en krona!

• Svar på tråden Snälla ge mig råd! Han vägrar sammarbeta
  • Tjejjen89

Han vill inte gå till familjerätten utan totalvägrar allt sammarbete. Vill bara jävlas genom att inte ge mig dagar så jag står här utan pengar. Kanske får honom att känna någob makt. Vet inte kan inte förstå mig på detta alla

• Maddi

Usch vilken jobbig situation du hamnat i. Varför vill han inte träffa barnet mer? De låter mer som ett måste för honom.

Du måste ju försöka få någon form av pengar först och främst dvs a-kassa eller om de är så illa soc eftersom du inte kan stå utan pengar. Sen måste du försöka få hjälp hur du kan gå till väga.

• Ramborg

Gå till en advokat redan idag, det är ju akut!

Stäm honom på ensam vårdnad. Yrka interimistiskt beslut på detta. Ange som skäl att han vägrar ta hand om barnet men ändå inte för över föräldradagar till dig. Och att barnet inte har rätt till dagis ännu.

42.
  • Tjejjen89

Han hävdar att han vill träffa vår dotter. Men ändå är de helt tiden på hans vilkor och enbart då det passar honom. Han kan höra av sig samma dag och säga ja ska ha henne en stund idag. Ofta har jag då redan planerat vår dag och då enligt honom vill jag hindra honom från att träffa sitt barn.. Tänkte åå de sista utvägen käns som soc.. Även pm de skulle vaga tungt. Har jobbat och gjort rätt för mig i alla år. Och så ska en idiot sätta mig i en sån här situation :(

Maddi skrev 2014-11-04 07:04:23 följande:

Usch vilken jobbig situation du hamnat i. Varför vill han inte träffa barnet mer? De låter mer som ett måste för honom.

Du måste ju försöka få någon form av pengar först och främst dvs a-kassa eller om de är så illa soc eftersom du inte kan stå utan pengar. Sen måste du försöka få hjälp hur du kan gå till väga.

• Tjejjen89

Kan jag vända mig till en advokat även om jag inte har pengar :( ?

Jag skall definitivt söka ensam vårdnad och hoppas dom kan se problemet. Om man inte ens kan få tag på den andra föräldern eller komma överens då fungerar ju inte delad vårdnad

Ramborg skrev 2014-11-04 07:31:29 följande:

Gå till en advokat redan idag, det är ju akut!

Stäm honom på ensam vårdnad. Yrka interimistiskt beslut på detta. Ange som skäl att han vägrar ta hand om barnet men ändå inte för över föräldradagar till dig. Och att barnet inte har rätt till dagis ännu.

• mia maria

Det finns ekonomisk hjälp att få angående advokatkostnaderna, men detta kommer advokaten/juristen att informera dig om. Om jag vore du så skulle jag kontakta en familjerättsadvokat/jurist o be om råd.
    Kontakta även socialtjänsten avseende ekonomiskt bistånd i god tid - de kan säkert också ge dig råd i situationen. Om du inte redan har pratat med familjerätten i din kommun så gör det, de kan kontaktas via socialtjänsten.

Klart att du måste lösa situationen med ekonomin o det faktum att dottern är för liten för dagis men att pappan som nu sitter på resterande dagar vägrar att vara hemma med henne. Osäker på dock hur man ser på detta vid en eventuell rättslig tvist - dessutom brukar dessa förhandlingar inte direkt vara prioriterade i rätten så väntan kan bli lång. Men fråga en familjerättsadvokat om råd som sagt, det brukar inte kosta något!

Avseende umgänget så tycker jag att du ska stå på dig; vill han inte ha något umgänge så låt honom vara, tjata inte. Det lider bara du mest av tror jag. Han är vuxen o kan göra sina egna val.
    Vill han ha umgänge så var bestämd med att ni planerar fasta dagar o tider. Vill han inte bestämma några dagar så ger du förslag på dagar som passar dig o barnet. Däremellan behöver inte du o pappan ha någon kontakt som det ser ut nu, dvs du behöver inte "jaga" honom o om han hör av sig o är otrevlig eller hotfull så kan du bara hänvisa till vilka dagar som umgänget sker. Eller svara inte alls.

Hoppas att det löser sig för er, men försök att ligga steget före o kontakta socialtjänsten redan idag så att du inte står där o inte kan betala dina räkningar sen!

• avicii

Spara alla sms, skriv upp varje gång du ringer- och om han svarar eller ej, ladda hem en app där du kan spela in allt.
    Skriv upp datum och tid på saker han säger som kan användas emot han.

Påsåsätt har du "bevis" på att han vägrar sammarbeta för eran dotters bästa.

Sen tar du med det till advokat.

Lycka til!

Svar på tråden Snälla ge mig råd! Han vägrar sammarbeta