• Anonym (meh)

Flytta ifrån mitt barn.

Anonym (Inte ok,) skrev 2014-11-03 17:51:52 följande:

Nej, jag tycker inte det är ok.
    Ditt barn behöver sin mamma och det börjar ju närma sig en väldigt känslig period, yngre tonåren. Du kan i allra värsta fall förstöra ditt barns framtid och ge den en otrygg och ångest fylld fortsatt uppväxt med separations ångest och andra psykiska problem som följd av att förlora en förälder.
    Varför måste du flytta så långt? Om du inte trivs där du bor kanske det räcker med att flytta en liten bit bara?
    Var inte egoistisk. Du har fortfarande ett ansvar.

Överdrift något?

Jag har vuxit upp med bara 1 förälder och har inte fått några psykiska problem eller någon separationsångest.
    Jag trivs väldigt bra med min ena förälder.

Hade knappt varit någon som reagerat om det hade varit pappan som flyttat.

Ts. gör det som är bäst för dig och din familj, det är inget som säger att du inte kan flytta tillbaka. Eller att ditt barn vill flytta till dig senare i livet.
    En regelbunden kontakt behöver inte betyda att man träffad öga mot öga varje vecka eller varannan månad eller ännu mer sällan som många barn i separerade förhållanden gör.

Det finns många anledningar till att barn bara har eller träffar 1 förälder och det finns inga bevis på att dessa barn på något sätt ska må sämre än barn med båda föräldrarna.
  • Anonym (meh)
    silhuett skrev 2014-11-03 18:30:42 följande:
    Men blev du lämnad abrupt någonstans i 7-årsåldern, efter att ha bott varannan vecka hos dina föräldrar nästan hela livet?
    Jag tror det kan bli ett ganska chockartat uppbrott.

Och vetskapen om att mamman bor i ett annat land gör nog att det känns värre, även om det inte hade varit någon skillnad i praktiken mot att bo i andra änden av Sverige. 

Och jo, jag hade tyckt att det vore lika dumt om en pappa i samma sits hade valt att flytta.
    Jag var 5år och föräldern lämnade över natten och hörde aldrig av sig igen fören jag var runt 12år och bad MIG om pengar.

Bara för att Ts planerar att flytta till annat land så betyder det ju inte att det blir abrupt, kan ju ta flera månader och all denna tid kommer barnet att vara medveten om det.
    Sen blir ju barnet lämnat/övergiven, utan dom kommer med största sannolikhet ha regelbundet kontakt med sin mamma genom tex. skype. Och jag anser att en pappa är en minst lika bra förälder som en mamma.

Som sagt, det är ingen som säger något när pappa inte är med i bilden, men så fort en mamma ska "försvinna" så blir det ett jävla liv.
  • Anonym (meh)
    Anonym (meh) skrev 2014-11-03 18:39:11 följande:
    Jag var 5år och föräldern lämnade över natten och hörde aldrig av sig igen fören jag var runt 12år och bad MIG om pengar.

Bara för att Ts planerar att flytta till annat land så betyder det ju inte att det blir abrupt, kan ju ta flera månader och all denna tid kommer barnet att vara medveten om det.
    Sen blir ju barnet lämnat/övergiven, utan dom kommer med största sannolikhet ha regelbundet kontakt med sin mamma genom tex. skype. Och jag anser att en pappa är en minst lika bra förälder som en mamma.

Som sagt, det är ingen som säger något när pappa inte är med i bilden, men så fort en mamma ska "försvinna" så blir det ett jävla liv.
    *INTE lämnad/övergiven ska det såklart stå
Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.