Inlägg från: Anonym (satunge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (satunge)

Treåring bortskänkes.

Skit i ungen när den är på stridshumör. Sätt in öronproppar och gå din väg in i ett annat rum. Stäng dörren efter dig. Prata inte med den, släpp inte in den.
    Göres företrädesvis på helgerna när inga tider behöver passas. Den ungen behöver lära sig att INTE BLI LYSSNAD PÅ OCH ÅTLYDD!

• Anonym (satunge)
    Anonym (allalika) skrev 2014-11-02 10:36:23 följande:
    Visst ska man inte *lyda* barnet, men nog f-n ska barn alltid känna sig lyssnade på! Barn som upplever att ingen nånsin lyssnar på dem kommer bara att ställa till mer och mer kaos.

Tricket är ju just att få barnet att känna att det faktiskt har inflytande och kan göra egna val, samtidigt som det som behöver göras blir gjort.
    Du, somliga saker ska en trilskande treåring DEFINITIVT inte uppleva sig ha inflytande över. Vissa saker bestämmer mamma och pappa oinskränkt över och det upp till barnets myndighetsålder. Det handlar förstås om att som förälder välja vad man slår dövörat till för och vänder ryggen till för och vilka saker/händelser/val barnet får bestämma över. Och sedan vara konsekvent.
    En kompis till mig sa en gång att ingenting hade hjälpt henne lika mycket i hennes relation till de två barnen som den valpkurs hon gick på med familjens hund. Kärlek, ömhet och några absoluta icke förhandlingsbara regler ger trygghet för valpen. Gäller för treåringar också.
  • Anonym (satunge)
    Anonym (pedagog) skrev 2014-11-02 12:06:20 följande:
    Det där är troligen ett av dem sämsta och mest förkastliga råden du kan få.

Att ignorera ett barn på det sättet kan leda till allvarliga svårigheter för barnet. Det är direkt skadligt!

Att ignorera det dåliga beteendet kan man ibland få som råd men då ska det ALLTID finnas en öppning för att ta sig in igen. Samma om barnen tjatar, att behandla dem som luft är uselt. Man kan säga: Jag ser/hör att du vill något men du får vänta lite. Sen kan man fortsätta med det man gjorde men att göra som ovanstående tipsar, det för inget gott med sig. Det blir inga trygga, välmående barn av det.
    Ett barn som skriker, gapar, vrålar av ingen annan anledning än att det är en viljemätning av löjlig art, förtjänar ingen som helst uppmärksamhet i stunden. Du kan beskriva dig som hur mycket pedagog som helst, men någon praktisk erfarenhet av vrålande barn verkar du inte ha. Den som bär sig illa åt ska i stunden inte ha uppmärksamhet och det oavsett ålder. Och det finns inga skadeverkningar här - det är ju inte fråga om ett ständigt ignorerande, vilket verkligen är skadligt för barnet. Bara ett starkt markerande att så länge ditt sätt att bära dig åt så här håller på,  tänker jag inte prata eller bry mig om dig. du får sluta först och bli talbar. Det budskapet går hem, tro mig. Hur tror du egentligen att pedagoger på förskolor och skolor gör? De hinner inte sitta och gulla med ett vrålande och trilskande barn. De går sin väg, men håller koll på barnet på avstånd.
Svar på tråden Treåring bortskänkes.