• Anonym (Jag)

Treåring bortskänkes.

Ja jag säger, välj dina bråk. Använd inte ordet nej för mycket och säg inte denns namn när det bara är negativt. Beröm när den gör rätt och låt den ta mer ansvar. Det där med kläder, har haft samma problem här, jag la fram kläder på kvällen och visade dem för dottern, sedan bråkade hon ändå på morgonen men jag stod på mej. I början lät jag henne vara med och välja kläder på kvällen. Hon kan fortfarande klaga på att byxorna kliar, är för stora, ja du vet. Strumperna var det med bråk om men jag gjorde samma där. Skulle aldrig låta dottern bestämma helt själv vad hon skulle ha på sej, detta då en 3 åring inte vet sitt eget bästa.

• Anonym (Jag)

Men du är för okonsekvent helt enkelt. Det är du och din partner som måste lära er sätta gränser och inte vika er. ( om nu barnet inte har någon funktionsnersättning ) men kan inte treåringen gå 15 minuter utan du bär den? Hårda ord jag vet!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-01 23:17:25 följande:

Men du är för okonsekvent helt enkelt. Det är du och din partner som måste lära er sätta gränser och inte vika er. ( om nu barnet inte har någon funktionsnersättning ) men kan inte treåringen gå 15 minuter utan du bär den? Hårda ord jag vet!

Tilläggas ska att jag har haft den kampen med, sock-kampen varade längst. Hon tyckte alla Sockar satt fel, gapa och skrek hysteriskt över sockarna. Detta plus klädbråk.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (xxx) skrev 2014-11-02 22:13:11 följande:
    Försöker vara kreativ här:

Köp hem toapapper med olika roliga mönster på. Sedan meddelar du att nu blir det ny rutin på toabesöken: Barnet väljer vilket papper det ska vara, du river, du torkar, inget gnäll.

Kläderna: Barnet får kolla smutstvätten. Finns där något som du tror att du vill ha på dig i morgon? I så fall får barnet en balja med vatten och i uppgift att tvätta plagget så att det är rent följande dag.
    Ska en treåring tvätta sina kläder i en balja?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (xxx) skrev 2014-11-03 11:47:49 följande:
    Ett plagg. Barn brukar tycka om att plaska med vatten. Mitt barn gillade att diska i den åldern. I det här fallet skulle barnet dessutom få känna sig nyttig och delaktig i klädbestyren.
    Men det är ju samma sak där, föräldrarna får ju ändå tvätta just det barnet väljer att ha. Samma jobb men mera kladd. Förstår din tanke men det håller inte.
Svar på tråden Treåring bortskänkes.