• Ann Cistrus

Treåring bortskänkes.

Häromdagen skrek min treåring i trekvart för att han ville att jag skulle gå och hämta hans leksaksbilar som låg fullt åtkomliga i soffan. Någonstans halvvägs in i utbrottet kände jag att vaffan, ska jag hämta de j*kla bilarna så det blir tyst på ungen, men sen tänkte jag att nä, nästa gång skrikar han kanske i en timme för en annan struntsak, sen två osv... 

Jag känner ibland att jag har målat in mig i ett hörn och att jag inte riktugt vet vad konflikten handlar om längre men de gångerna blir färre och färre eftersom det någonstans börjar sjunka in att ett nej är ett nej och det ändras inte för att man skriker. 

Hoppas jag...

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Anonym (xxx) skrev 2014-11-02 15:01:53 följande:
    Jag skulle inte heller ha hämtat bilarna. Det jag dessutom brukar göra, är att ta en diskussion med barnet om hur man som vuxen reagerar när barnet tjatar och skriker. Att man bli irriterad, och sen vill man inte leka med barnet alls längre. Eller hur var och en nu kan tänkas känna det. Min erfarenhet är att barnet faktiskt förstår vad jag menar, och kan acceptera att han den här gången blev "orättvist" behandlad på grund av hur han uppförde sig.
    Precis, jag brukar prata med honom (inte under värsta utbrottet dock) och säga att när han gnäller och skriker så vill jag inte hjälpa honom eller leka med honom. Om han däremot pratar vanligt och trevligt så hjälper jag gärna honom med det han inte klarar av själv. Ibland trillar poletten ner, ibland inte. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    katastrofplantagen skrev 2014-11-02 19:08:38 följande:
    Det låter som lugna barn.

Tror du alla treåringar står kvar på toan medan de skriker och gråter för att man råkade torka dem med fel antal rutor papper?

Inte min. Hon följer efter mig och slåss. Då blir hon inskickad på rummet efter en förklaring om varför man inte slåss alt bara inskickad. Beror på om hon gallskriker inte så man kan prata eller inte.

Sen kommer hon ut igen och hånskrattar åt en. Slår igen. Gallskriker. Och så håller det på. Tills jag bär in henne på rummet. Och är väldigt arg. Då gråter hon. Och gallskriker. Sen kommer hon ut igen. Och hånskrattar en rakt upp i ansiktet. Oberoende av om man bär in henne gång 1 eller 15.
    Jag har inget vettigt att komma med men kände bara att jag skulle vilja ge dig en kram {#emotions_dlg.flower}
  • Ann Cistrus
    Anonym (trött) skrev 2014-11-03 18:41:42 följande:
    Oh vad jag lider med dig. Jag har bara treåringen och det bryter ner mig ändå. EXAKT sådana konflikter har vi också. Man bara gör något och har inte en tanke på att det ens kan gå fel (typ stänga dörren) och så bryter helvetet lös. Hissknappar är också farliga. Man kan till och med fråga "ska du eller jag trycka på knappen?" varpå barnet svarar "du ska trycka." Sen trycker man, och då har barnet ändrat sig och blir galen. Och tryckt är tryckt, det går inte att göra ogjort. Det känns hopplöst ibland.
    Eller som den gången min treåring fick ett utbrott när vi kommit hem från dagis för att jag inte kunde spola tillbaka tiden och göra så att han hade regnvantarna på sig på hemvägen... Tycker relativt ofta att han kommer på saker som skulle gjorts annorlunda, som liksom inte går att göra om. Oavsett hur många detaljer jag låter honom bestämma över. 

Jag vet också hur det känns att vissa dagar tassa omkring som om man gick på äggskal för att man inte har lust att tillbringa de kommande 30-40 minutrarna med att lyssna på när han vrålar av ilska. Ibland får jag en känsla av att det där utbrottet måste komma, att vi liksom behöver ha det ur världen. Det ligger där och lurar runt hörnet oavsett hur otroligt kompromissvillig jag är. Känns det som. 

Ja, det är skitjobbigt med treåringar vissa dagar!
  • Ann Cistrus
    Påven Johanna skrev 2014-11-03 19:29:14 följande:
    Som jag ser det så handlar det inte om att kunna fixa saker, det handlar om att härbärgera de känslor barnet får i samband med alla olika saker de reagerar än hit och än dit över och lämna tillbaka dem i avväpnat skick. 

Om du hade kunnat fixa så att det inte blev mörkt när ni åt middag så hade barnet förmodligen inte blivit nöjt med det ändå, eftersom det inte alls är vad allt det här handlar om. 
    Skulle du kunna ge ett exempel på hur en sådan konversation kan se ut? Vad säger man till ett barn som gallskriker för att det inte går att spola tillbaka tiden/styra solnedgången osv? 

Ta t.ex. den gången då min son ville ha haft regnvantarna på sig på vägen hem från dagis och fick ett "raptus" för att det inte gick att göra om alltihopa. 

Jag försökte med t.ex.: 

-Jag ser/förstår att du är arg för att du inte hade vantarna på dig.
    -Jag visste inte att du ville ha dem på dig men lovar att fråga dig om det nästa gång vi går hem från dagis.

Ingen effekt...
  • Ann Cistrus
    emeliealexandra skrev 2014-11-12 00:48:35 följande:

Detta skulle du tänkt på innan du skaffade barn!

Haha, va? 
Svar på tråden Treåring bortskänkes.