Treåring bortskänkes.
Vi har haft precis lika som många här beskriver. Det är bara så treåringar är liksom.
Vi väljer, som en del andra, våra strider. En del saker är skoningslöst skrivna i sten, andra släpper vi. Man får inte vara elak och slåss t ex, men man får strunta i maten. Man får gå till dagis utan jacka men man får inte se TV när man vill.
Vi försöker berömma *allt* bra och ge ansvar, även om det är svårt i vissa lägen. Tanken är ju att det ska bli mycket mer beröm än förmaningar.
Slutligen så är åtminstone jag ganska oberörd av offentligt skrikande och viker inte ner mig på Ica bara för att vi har en konflikt bland allt folk. Har burit gallskrikande barn genom gallerior några gånger.
Jag tror att det för oss hjälpt att vara stenhårda i vissa (få) konflikter och medgörliga i andra, så nu har vi inga sådär extremt låsta situationer. I värsta fall släpper vi det och ägnar oss åt nåt annat så tar barnet tag i saken själv oftast. Otroligt men sant. Barnet vet att om det öht är möjligt att vinna så gör hon det ganska snabbt, och krigar därför inte för länge.
Omvänd psykologi funkar ju sjukt bra också, trodde inte det var sant. "Du behöver inte äta."