Anonym (xxx) skrev 2014-11-02 20:01:47 följande:
Varför KOMPROMISSA om byxor? Kan du inte helt och hållet överlämna åt barnet att välja kläder? Du behöver väl inte ens vara med? Om jag säger till mitt barn att gå och hämta kalsonger/strumpor/byxor/tröja åt sig så gör han det. Jag har aldrig ifrågasatt hans val av kläder, om det inte är så att vi ska på fest eller nåt.
Och toapappret. Säg till barnet att från och med nu får hon(?) riva sitt toapapper själv. När hon är nöjd med biten, DÅ kommer du och torkar. Och det är väl bara bra att hon själv vill stänga locket och spola? Låt henne göra det! Om du glömmer dig någon gång, så ber du om ursäkt. Andra har problem med att försöka lära sina barn just precis det som ditt barn vill göra själv.
Kan det vara så att hon inte får ta tillräckligt mycket eget ansvar och därför blir så jobbig?
Problemet med byxorna uppstår när barnet går till sin låda, letar igenom den och inser att de röda (eller vad nu favoritfärgen för dagen råkar vara) byxorna ligger i tvätten. Eller tröjan. Vissa plagg är favoriter, och då ligger de ju av naturliga skäl också oftare i tvätten. Jag struntar blankt i vilken färg på byxorna ungen har, men jag tänker inte köpa en hel garderob med röda kläder, för nästa vecka kan favoriten vara blått eller randigt eller prickigt. Kompromissen om byxorna blir då att barnet går med på att ha de blå byxorna och att vi lovar att tvätta de röda, eller något i den stilen.
Om barnet ska riva toapapper själv så kan hen hålla på i en halvtimme och ta ruta efter ruta, titta på den, konstatera att den blev lite fransig, slänga den i toaletten och så ta en till. En hel rulle kan gå åt. Sådant slöseri tänker jag inte gå med på. Bråket kan också uppstå när barnet ber mig att hjälpa till, men så torkar jag fel på ett eller annat sätt. Och ja, oftast spolar barnet men det är lätt hänt att man av bara farten spolar. Jag ber om ursäkt men ungen vrålar i en halvtimme ändå. Jag bävar inför varje toabesök för jag vet att oddsen är att jag kommer göra något "fel" och att det blir skrik och bråk igen.
Vi försöker låta barnet ta ansvar men det är så svårt. Vi jobbar på det dock.