Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Förbjud barn som sjunger falskt

Jag kunde inte hålla med mer! Ska man ta betalt för en vara så ska det åtminstone skyltas tydligt på fodralet "OBS - falsksång" så att man vet vad man får!

Ibland blir jag rätt beklämd när man tänker på vilken musikalisk klass det var på barnmusiken när jag växte upp - Trazan och Banarne, Mora Träsk, allt med Ola Ström och Per Dunsö (Solstollarna, Sångbåten, Toffelhjältarna), Robban Broberg (Lattjobolaget Pling & Plång) mm, Magnus, Brasse och Eva osv. Det bästa mina barn har fått är Peppes Piano. Det är rent förjävligt att barnen inte anses värda kvalitet. Istället är det fritt fram för alla Bolibompaprogramledare att banka på en trumma och fjanta sig med nån "huvudsaken-är-att-man-har-kul"-sång. Och visst, det är ju OK på dagis, eller i andra icke-professionella sammanhang, men inte i sånt som är planerat. Det är respektlöst mot barnen.

• Stårschan
    Utlandssvensk skrev 2014-11-03 19:50:53 följande:

Förresten, nu när juletider närmar sig, är det någon som kan tipsa om någon bra julskiva för barn med lucia- och julmusik i "normalt" stuk (inte tilljazzat och sâ)? Det är ju sâ himla svârt att veta när man beställer över Internet för man kan inte provlyssna pâ musiken...

Skippa "för barn" och köp en vanlig julskiva istället. Om du har Spotify kan du nog provlyssna på en hel del. En julskiva som brukar uppskattas av barn - även om den är upphottad och rolig - är 'Lars Christmas' av Lars Vegas Trio. Mycket julstämning! Vill du ha något mer stillsamt och sakralt, så varför inte beställa en CD insjungen av någon kör, till exempel Jul med Adolf Fredrik. Eller någon samling där  etablerade sångare/sångerskor sjunger.
Svar på tråden Förbjud barn som sjunger falskt