Förbjud barn som sjunger falskt
Jag är skandaliserad över det faktum att det nästan bara verkar säljas barnmusik med folk som sjunger falskt i Sverige. Det verkar som att det râder en underlig "falsksâng är gott nog ât barn, det är väl inte sâ noga"-attityd.
Under det senaste âret har jag beställt en hel del skivor med barnmusik frân Sverige via Internet och för det första är det ofta konstiga jazzband (eller andra varianter) som gör gamla barnvisor helt oigenkännliga, trots att skivan heter "Barnens gamla favoriter" och dylikt. För det andra sjunger både barn och vuxna falskt för det mesta. Ärligt talat, vad fräckt att spela in denna musik professionellt i studio och sedan marknadsföra och sälja den när det inte är bättre än vilken gammal heminspelning som helst. Skulle de fâ för sig att göra sâ om det handlade om musik som var riktad till vuxna?
Jag tycker det är charmigt och gulligt med barn som sjunger falskt men pâ en musikskiva som jag köper till mitt barn sâ vill jag inte ha det för jag tycker han åtminstone ska fâ chansen att höra hur det låter när det sjungs rent och fâ chansen att utveckla ett gott musiköra och kanske lära sig sjunga rent själv. Annars har man ju liksom gett upp ifrån början.
Om producenterna verkligen inte kan hitta barn och vuxna som inte sjunger falskt (det borde inte vara sâ himla svârt) sâ kan de ju använda sig av samma teknologi som de flesta artister har idag: en maskin som fixar till falsksângen direkt. I stort sett alla "stjärnor" använder en sådan maskin idag, både i studio och pâ scen.
Nog med all falsksâng!!!