Inlägg från: Anonym (Anonym förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym förälder)

Aktiviteter

Har ett barn på 5,5 år som nu vill börja på en fritidsaktivitet om helgerna. Barnets andra förälder har precis flyttat 8 mil från där vi bor och vill inte åka till barnets aktivitet.

Pappan har ett barn till och har då åkt lika många mil för att ta sitt andra barn till fritidsaktiviter om helgerna, men inte vårt gemensamma barn.

Just nu kanske det inte spelar någon större roll, men ganska snart kanske de andra börjar träna allt oftare och matcher kommer att spelas. Ska mitt barn då inte kunna vara med på detta pga att hens föräldrar är skilda?

• Svar på tråden Aktiviteter
    Tow2Mater skrev 2014-10-29 19:14:41 följande:

Barnet får missa varannan helg, om inte du hämtar barnet och tar det till aktiviteten. Jag antar ni inte har vv boende?

Nej, inte vv boende. Enbart varannan helg.
    Tines skrev 2014-10-29 19:31:27 följande:

Ingen kan ju tvingas skjutsa så långt om man inte vill.

Nej, ingen blir tvingad att köra utav mig. Absolut inte. Jag tycker bara det är synd längre fram om barnet inte kan delta i aktiviteter som andra barn och undrade hur lagen kring detta var. Jag har inte valt att bosätta mig så långt bort, det är pappan själv. Och det är pappan själv som väljer att prioritera sitt första barn.

Jag vet att det finns en lag om att barnet har rätt till umgänge med sin förälder. Och det är bra att den finns i de flesta fall. I detta fallet är jag lite tveksam då det är en pappa som misshandlar vårt barn psykiskt. Tänker inte gå in på detaljer om hur för det är inte det tråden handlar om. Tyvärr är psykisk misshandel svår att bevisa, vilket jag lärt mig.

Sedan är tyvärr pappan inte alltid så engagerad heller utan det händer att han lämnar barnet dagen innan eller låter barnet vara hemma hela helger. Det går i perioder.

Och flytta efter pappan är inte aktuellt då det är i min stad jag har jobb, fritid och barnvakt. Dessutom vill jag inte slita upp mitt andra barn från skola, vänner, fritid och en fungerande relation med sin pappa. Det var ju dock inte heller jag som valde att flytta 8 mil bort.

Men nu vet jag iallafall vad som gäller. Tack.

Svar på tråden Aktiviteter