• Anonym (Anonym förälder)

Aktiviteter

Har ett barn på 5,5 år som nu vill börja på en fritidsaktivitet om helgerna. Barnets andra förälder har precis flyttat 8 mil från där vi bor och vill inte åka till barnets aktivitet.

Pappan har ett barn till och har då åkt lika många mil för att ta sitt andra barn till fritidsaktiviter om helgerna, men inte vårt gemensamma barn.

Just nu kanske det inte spelar någon större roll, men ganska snart kanske de andra börjar träna allt oftare och matcher kommer att spelas. Ska mitt barn då inte kunna vara med på detta pga att hens föräldrar är skilda?

• Svar på tråden Aktiviteter
  • Tow2Mater

Barnet får missa varannan helg, om inte du hämtar barnet och tar det till aktiviteten. Jag antar ni inte har vv boende?

Tow2Mater skrev 2014-10-29 19:14:41 följande:

Barnet får missa varannan helg, om inte du hämtar barnet och tar det till aktiviteten. Jag antar ni inte har vv boende?

Nej, inte vv boende. Enbart varannan helg.
    Tines skrev 2014-10-29 19:31:27 följande:

Ingen kan ju tvingas skjutsa så långt om man inte vill.

Nej, ingen blir tvingad att köra utav mig. Absolut inte. Jag tycker bara det är synd längre fram om barnet inte kan delta i aktiviteter som andra barn och undrade hur lagen kring detta var. Jag har inte valt att bosätta mig så långt bort, det är pappan själv. Och det är pappan själv som väljer att prioritera sitt första barn.
  • Anonym (******)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2014-10-29 19:42:19 följande:
    Nej, inte vv boende. Enbart varannan helg.
    Tines skrev 2014-10-29 19:31:27 följande:

Ingen kan ju tvingas skjutsa så långt om man inte vill.

Nej, ingen blir tvingad att köra utav mig. Absolut inte. Jag tycker bara det är synd längre fram om barnet inte kan delta i aktiviteter som andra barn och undrade hur lagen kring detta var. Jag har inte valt att bosätta mig så långt bort, det är pappan själv. Och det är pappan själv som väljer att prioritera sitt första barn.
    Finns väl ingen lag som säger att barn har rätt att vara med på aktiviteter. Det bestämmer barnets föräldrar, och vill inte pappan, så vill han inte.

Låt barnet börja, kanske ändrar pappan sig efter ett tag.
  • Brumma

Ja. Att regelbundet träffa sin förälder och behålla en bra relation med den föräldern får väl anses som viktigare än art gå på en aktivitet varje helg.

Antingen får ni titta efter om det finns alternativ på vardagarna eller så får barnet gå varannan helg.

Börjar de andra träna oftare så brukar det ju inte enbart vara på helgerna? Matcherna är ju bra om det går att ordna så barnet är ned på de flesta iallafall, men som sagt så värderar jag tid med föräldern högre än en aktivitet.

Och nej, det går naturligtvis inte att tvinga föräldern vare sig att skjutsa bar ett eller gå med på att du hämtar varje lördag tex och kör till träningen. Träffas man så sällan är "några timmar mindre" en hel del och innebär att man inte kan planera in NÅGOT mer med sitt barn eftersom varje helg då är uppbokad redan.

• Tow2Mater

Om du och ert barn har mojlighet att flytta dit pappan bor nu, kanske han kan ta alla sina barn till aktiviteter.

• Brumma
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2014-10-29 19:42:19 följande:

Nej, inte vv boende. Enbart varannan helg.Nej, ingen blir tvingad att köra utav mig. Absolut inte. Jag tycker bara det är synd längre fram om barnet inte kan delta i aktiviteter som andra barn och undrade hur lagen kring detta var. Jag har inte valt att bosätta mig så långt bort, det är pappan själv. Och det är pappan själv som väljer att prioritera sitt första barn.

Nej det finns ingen sådan lag. Däremot finns en lag om att barnet har rätt till umgänge med föräldern, och den torde gå före en aktivitet.

Självklart kan barnet ha aktiviteter med andra barn, men det får bli vh eller på vardagarna.

Jag vet att det finns en lag om att barnet har rätt till umgänge med sin förälder. Och det är bra att den finns i de flesta fall. I detta fallet är jag lite tveksam då det är en pappa som misshandlar vårt barn psykiskt. Tänker inte gå in på detaljer om hur för det är inte det tråden handlar om. Tyvärr är psykisk misshandel svår att bevisa, vilket jag lärt mig.

Sedan är tyvärr pappan inte alltid så engagerad heller utan det händer att han lämnar barnet dagen innan eller låter barnet vara hemma hela helger. Det går i perioder.

Och flytta efter pappan är inte aktuellt då det är i min stad jag har jobb, fritid och barnvakt. Dessutom vill jag inte slita upp mitt andra barn från skola, vänner, fritid och en fungerande relation med sin pappa. Det var ju dock inte heller jag som valde att flytta 8 mil bort.

Men nu vet jag iallafall vad som gäller. Tack.

• BioBonus

Min bonus hade under en period aktiviteter varannan vecka när hon var hos oss. Det var för långt att köra ansåg mamman. Bonus resonerade som så att hon hellre var med varannan vecka än inte alls, och så fick vi lösa tävlingar, uppvisningar etc vartefter. Hade vi tur kom de på vår helg och då visste hon att hon kunde vara med, och var det på mammans helg så frågade vi i allafall varje gång.
    Det enda vi kunde göra var att informera om att att det var träning då och då, och uppvisning då och då. Och sen fick mamman bestämma om hon hade tid och möjlighet eller dottern fick skippa det. Men vi kunde förstås inte tvinga henne :)

Svar på tråden Aktiviteter