ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
Primaballerina: tack för ett jättebra svar! Jag hoppas verkligen att min dotter ska utvecklas normalt. Tyvärr är det så extremt svårt att inte iaktta varenda rörelse ljud osv. Du förstår säkert.
Vad gäller ögonkontakten tycker jag den är något bättre. Inte som många andra barn som auger sig fast med blicken. Långt därifrån. Men hon ger absolut kontakt. Men den är ganska kort. Nån eller några sekunder. Däremot kan hon ibland när hon känner för det verkligen tokflirta med folk. Som idag tittade hon länge och skrattade med en farbror som satt breve på ett cafe.
Jollret är dock inte inbillning. Hon har verkligen inga konsonanter. Hon pekar inte heller. Följer min pekning ibland men inte alltid.
Reagerar oftast på sitt namn, men inte alltid.
Sen har hon en ny grej hpn gjort ca en vecka kanske. Hon sitter och gungar på rumpan.
Det oroar mig verkligen. Hon sitter inte och gungar sakta och avbrutet utan snabbt och kort. Ofta!Som att det kliade i rumpan typ.
Det ser ut som hon dansar. Om man tittar på henne skrattar hon och gungar till. Och så långt känns det normalt.
Men hon gör det även när hon sitter själv och leker och inte ser att jag tittar.
Jag har ju läst att autister gungar.
Sen förstår hon heller inga ord. Typ mamma pappa och lampan.