Inlägg från: Arbetsmyran76 |Visa alla inlägg
  • Arbetsmyran76

ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

Syrrans 5 åring har autism. Han är sen i talet - pratar som en 3 åring nu, sparkas slår skriker extremt mkt fram till för ngt år sedan då språket förbättrats ngt, klarar inte förändringar alls, behöver mkt förberedelse, äter bara vissa saker, intresserar sig för ngr specifika saker som mkt av pratandet handlar om, möter sällan blick ngn längre stund, hälsar inte alltid spontant.

• Arbetsmyran76

Första året - utbrott dygnet runt, sömnrubbningar.

Men dit barn kommunicerar ju redan?

Skilj på gnäll och utbrott från hel -

Min 2 åring och grannens unge gnäller massor och vill ha som de vill men min systers 5 åring och min äldsta med AS hade sjukt högljudda å långvariga utbrott som små

• Arbetsmyran76

Fö syns det varken på mina eller syrrans barn att de har autism? De kan te sig blyga för främmande men vilka ungar är inte det? Däremot är min 8 åring klassetta i alla kärnämnen och har kompisar att leka med, han går i vanlig klass

• Arbetsmyran76

Du vet att autism till stora delar är ärftligt va. När ett barn har detta hittar man det i 75% av fallen hos en av föräldrarna. Och att dina äldre barn inte har det talar som du förstår emot denna galenskap ytterligare. Autism-behandling går ut på att lära barnet det den inte lär sig spontant i interaktionen med andra - dvs barnet är sämre på att läsa av och förstå andras upplevelser och behov, bättre på detaljer ön helhet, kan ha svårare att förstå sin egna kropps signaler - oftare kontinent senare t ex, tolkar språk mer bokstavligt. Så det är bara att lägga extra tid på dessa områden. Men det gör man ju normalt sett ändå i ett vanligt föräldraskap. Kan inte mannen vara hemma nu?

Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka