Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Försöker lära henne sova i vagnen/sängen men går ju inte

Dasha skrev 2014-10-27 10:16:30 följande:
    jag har läst att bebisar sover längre ensamma för att de är LIVRÄDDA, alltså verkligen får dödsångest av att få sova själva (resultat av evolutionen), därför faller de i djupsömn istället för att halvsova ("rapid eyes movements"-sömnfas). Därför utveklas de sämre är barn som samsover med föräldrarna, för att bebisars hjärnor utvecklas som bäst just under perioden då de halvsover.

dessutom, det är nog enklare för mamman att lära sig sova med barnet, än att lära bebisen att sova själv. alltså midre jobb.
    Mycket har man hört om samsovning, men detta tar nästan priset.
    Däremot har jag hört att barn som är trygga utvecklas bättre.
    De flesta jag känner har mer eller mindre samsovit med sina barn och det har gått väldigt bra för våra ungdomar.
    För övrigt sår är djupsömnen den viktigaste sömnen, utan djupsömn så stressas hjärnan och det om något bör ju hindra utvecklingen
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2014-10-27 10:56:10 följande:

länken blev konstig.. men kolla vgregion.se
    informationsmaterial kring små barn och sömn (underlag till föräldrastöd på bvc)

(pdf fil, sidan 4)

Man får ett intryck av det hon skriver, som en återgång till den tiden då man inte borde samsova med sina barn.

"Barnen måste somna själv, för att kunna somna om själv", vilket vi som samsovit med våra barn (eller legat med dom tills de somnat) kan säga att så är det inte.

Bara det att man ser det negativt att det är en vana att låta barnet somna med en förälder, gör att jag inte får så högt förtroende tll den kvinnan som skrivit detta.

Sedan är det som allt annat, därom tvista de lärde.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2014-10-27 12:58:46 följande:
    eee... ursäkta, vilken kvinna menar du? mig?

eller de 2 leg. psykologer i min länk? de säger ju tvärtom att spädbarn ska sova med föräldrar?

Då läste vi olika artiklar, för där var det en kvinna som skrev och att det var väldigt viktigt att lägga barnet vaket och somna själv, för annars kunde det bli en vana så barnet inte kunde somna om själv
Svar på tråden Försöker lära henne sova i vagnen/sängen men går ju inte