• Dasha

Försöker lära henne sova i vagnen/sängen men går ju inte

Limaliie skrev 2014-10-27 09:26:31 följande:

vi faktiskt sover längre både hon och jag var för sig.

Tips?

jag har läst att bebisar sover längre ensamma för att de är LIVRÄDDA, alltså verkligen får dödsångest av att få sova själva (resultat av evolutionen), därför faller de i djupsömn istället för att halvsova ("rapid eyes movements"-sömnfas). Därför utveklas de sämre är barn som samsover med föräldrarna, för att bebisars hjärnor utvecklas som bäst just under perioden då de halvsover.

dessutom, det är nog enklare för mamman att lära sig sova med barnet, än att lära bebisen att sova själv. alltså midre jobb.
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2014-10-27 10:33:45 följande:
    Mycket har man hört om samsovning, men detta tar nästan priset.
    www.vgregion.se/upload/Prim%C3%A4rv%C3%A5rden%20G%C3%B6teborg/MBHV/BHV/Metodbok/S%C3%B6mn/informationsmaterial%20sm%C3%A5%20barn%20och%20s%C3%B6mn%202010.pdf

sida 4, sömncykler
    men det är full a
  • Dasha

länken blev konstig.. men kolla vgregion.se
    informationsmaterial kring små barn och sömn (underlag till föräldrastöd på bvc)

(pdf fil, sidan 4)

• Dasha
    sextiotalist skrev 2014-10-27 11:17:47 följande:
    Man får ett intryck av det hon skriver, som en återgång till den tiden då man inte borde samsova med sina barn.

"Barnen måste somna själv, för att kunna somna om själv", vilket vi som samsovit med våra barn (eller legat med dom tills de somnat) kan säga att så är det inte.

Bara det att man ser det negativt att det är en vana att låta barnet somna med en förälder, gör att jag inte får så högt förtroende tll den kvinnan som skrivit detta.

Sedan är det som allt annat, därom tvista de lärde.
    eee... ursäkta, vilken kvinna menar du? mig?

eller de 2 leg. psykologer i min länk? de säger ju tvärtom att spädbarn ska sova med föräldrar?
  • Dasha
    Anonym (Trygghet) skrev 2014-10-27 10:19:47 följande:

För oss funkade det att jag la ner mitt örngott lr tröja som hon fick sova på under dom perioder som hon behövde mer närhet.

Testa att lägga ner nått i vagnen som luktar som du så kanske hon känner sig tryggare där, lycka till! :)

jag har läst rådet flera gånger från olika pers och undrar helt ärligt: hur funkar detta i praktiken?

t.ex. du lägger bebisen under 6 månader i egen säng, han vaknar, hittar en grej som luktar som du, nosar i den och börjar inte skrika utan somnar?

eller vaknar inte ens helt utan gosar med den grejen och är nöjd?

eller skriker först i 10 minuter och sedan lugnar ner sig med nån grej som luktar dig?

har de kanske napp i munnen?

vi har nämligen försökt att ha mjukisdjur/annat som luktar mig, men mina barn bryr sig inte det minsta lilla om dem utan gallskriker tills jag tar upp dem.

äldsta hade napp i nån månad (tills hon vägrade nappen), och då somnade hon om med nappen, men det oavsett om det låg nån grej som luktade mig.
    fast vi aldrig väntat och låtit bebisen skrika i mer än halvminut.
Svar på tråden Försöker lära henne sova i vagnen/sängen men går ju inte