• Emelitos

JAG BLIR SNART GALEN!!!!

Vi behöver seriöst hjälp. Vår son har sedan han var ca 3 månader (han är 1 år nu) sovit väldigt dåligt på nätterna. Nedan ska jag beskriva hans sömnrutiner. För honom spelar det heller ingen roll om man hoppar över en sömnperiod på dagen eller om man varit ute och härjat en hel dag. Det är samma problem ändå.

Han sover oftast 2 ggr totalt på dagen. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. 1 timma åt gången.

Sedan somnar han vid 20.00 på kvällen. Sover bra i ca 3 timmar och sen börjar helvetet. Har man tur vaknar han kanske 5 ggr per natt. Otur, var 20e minut. Vi har testat ALLT! Låta han sova i lite kläder eller mycket kläder, med gosedjur, utan gosedjur, det spelar ingen roll. Han har sedan han var 4 månader sovit i sin egen säng i eget rum och han har också sedan han var 8-9 månader slutat äta ersättning på natten. Han äter ingenting på natten eftersom han hatar välling.

Och vi kan inte dela upp nätterna för min man klarar inte av det. Han har inge tålamod och jag är rädd att sonen skulle bli lidnande då han anser att han borde få ligga i sin säng på natten och skrika sig till sömns igen. En dag i veckan, oftast söndagar går mannen upp med honom på morgonen så att jag får sova ut på morgonen men det hjälper liksom inte. Jag håller på att bryta ihop. Jag är så himla trött!!!

• Svar på tråden JAG BLIR SNART GALEN!!!!
  • Emelitos

Det är det som är kruxet nu. Jag har börjat ta in honom till oss på natten men det är också problematiskt.

Mannen sover jätte dåligt och gnäller över det. Sonen rör sig sjukt mycket och lägger sig på ens ansikte, sparkar på en osv så visst man sover lite bättre för att man slipper gå upp men det är nästintill lika.

Min man kommer aldrig förstå oavsett hur mycket jag än försöker. Han anser att det är värre för honom för han jobbar. Så han måste få sova.

• Emelitos
    lövet2 skrev 2014-10-27 08:27:00 följande:

Kanske ni har en bekväm soffa som din man kan sova i? Så kan du och sonen få sova i lugn och ro på nätterna ...?

Har försökt introducera soffan men "det är kallt" och varför ska han få sova i sovrummet när han ska upp och jobba är hans svar.
  • Emelitos
    YOUnMe skrev 2014-10-27 10:11:43 följande:

Sorry men din man låter otroligt gnällig och ovillig att hjälpa till!

Alla behöver vi sova och är väl viktigt att du också orkar ta hand om er son på dagarna lika mycket som han ska orka jobba!

Vad har han för lösning då förutom att sonen ska få skrika sig till sömns eller att du ska behöva offra all din sömn medan han prompt måste få ligga i sängen och sova som en prins medan ni andra får kämpa?

Finns det plats att ställa in en säng/soffa/madrass i sonens rum så kan du ligga därinne så kanske det känns lättare än att springa fram och tillbaka?

Hans enda lösning är skrikmetoden vilket jag är totalt emot med jag "får i såfall skylla mig själv om jag inte vill ta till hans råd"

Dessvärre får vi inte plats med någonting säng eller så i hans rum. Ringde också BVC imorse där de skulle ringa upp mig vilket de inte gjort. Förklarade våra problem och sköterskan sa att det vore bäst om vi fick prata med vår ordinarie BVC sköterska för att sedan få en remiss till special bvc. Men nu sitter jag och läser om special BVC i Uppsala där vi bor och de sysslar tydligen med just skrikmetoden så jag vet inte hur mycket hjälp vi kan få där. ????
  • Emelitos

[quote=74240744][quote-nick]YOUnMe skrev 2014-10-27 10:35:19 följande:[/quote-nick]Vad menas med skrikmetoden enligt special-bvc då?

Kan hålla med om att man inte behöver plocka upp barnet så fort det skriker utan att man finns där hos barnet för att trösta men inte plocka upp. Då signalerar man till barnet att sängen är otrygg. Att barnet däremot ska ligga och skrika helt ensam tills den somnar är direkt olämpligt skulle jag säga.

Men tillbaka till din ovillige make... Har ni plats att ställa nån tältsäng eller så i vardagrummet som din man kan sova i om soffan nu inte funkar. Han måste ju kunna kompromissa för att hela familjen ska må bra![/

Han kan inte kompromissa. Han tycker det är jobbigt att gå upp innan 7.30 på söndagen för att låta mig få sova.

Jag har även skrivit ett långt inlägg här igår angående kaoset i min och min mans relation. Jag vet nämligen inte vad jag ska göra. Vår relation är jätte dålig. vi har precis nyss haft ett stort gräl där vi som vanligt pratar eller han skriker och jag försöker prata om att skiljas. Jag orkar inte längre och han bryr sig inte om han skriker och gapar framför vår son som blir ledsen och gråter.

Det han sa idag gjorde mig bekymrad. Han brukar alltid säga till mig att jag ska sticka eller dra och jag säger alltid att han kan väll göra det själv för det är minsann min lägenhet. Nu drog vi det längre och pratade om att skiljas och vad som skulle ske med lägenheten. Han anser att jag inte ska få någonting för lägenheten och att alla pengar är hans. Till saken hör detta:

För 5 år sedan när vi träffades köpte han en lägenhet för egna pengar. Vi bodde i den i 3 år och för 2 år sedan köpte vi en gemensam lägenhet och jag pyntade då inte in några pengar eftersom att jag bodde hemma vid tillfället. Han påstår då att jag inte ska begära en krona från lägenheten eftersom jag inte pyntat in några pengar. Vi äger dock lägenheten 50/50 och isåfall så vill jag inte stå på någon lägenhet överhuvudtaget. Han påstår också att jag ändå inte betlar något men jag har ju mammapenning och alla pengar får han så samlas de ihop och sen splittar vi på de pengarna som blir över efter alla räkningar. Jag har dessutom börjat plugga distans nu och får även därifrån in pengar varje månad. Jag spyr på hans beteende

Svar på tråden JAG BLIR SNART GALEN!!!!