Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Fångad på bild i fartkameran

Anonym (väglus) skrev 2014-10-23 17:24:45 följande:
    Då undrar man ju hur det blir om man har en enäggstvilling som kör som en bandit medan man själv är laglydig.
    Då nekar du eftersom det faktiskt inte var du som körde.
  • sportpappa
    Betty Boop skrev 2014-10-23 18:29:35 följande:

Min man körde sin pappas bil när han blev fotad i en fartkamera. Boten med foto och allt kom hem till vår brevlåda en dryg vecka senare. Hans pappa fick ingen info alls. Lite kusligt att det är så lätt att scanna bilden och hitta rätt person i körkortsregistret. 1/4 av ansiktet doldes av backspegeln. Jag satt bredvid med mig hade de dolt med en stor grå ruta på kortet.

Nu hittar jag inga bra uppgifter på exakt hur de kontrollerar. Enligt polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Trafiksakerhetskameror/ så kontrollerar de bara om det är ägaren som kör bilen och om det inte är det så skickar de en förfrågan om vem det var som körde.
    Jag har däremot för mig att de även kontrollerar övriga personer som bor på samma adress. Det är ju inte heller särskilt långt steg att gå att kontrollera den närmsta släkten.
    Att de enbart skulle köra mot körkortsregistret och bara utifrån bilden kunna identifiera vem det är som kör är tveksamt utifrån den i regel låga kvalitén på bilderna. Det är sånt som händer på film.
Svar på tråden Fångad på bild i fartkameran