• Indiansommar

Fångad på bild i fartkameran

Jag har lånat ut min bil (jag är ej med i bilen själv), personen i fråga kör i ca 85 km på en 70 väg och blir fångad av en fartkamera. Vad händer nu?

Eftersom det inte är jag som äger bilen som kör, hur vet polisen då vem de ska skicka böterna till om bilden är tydlig? Jämför de bilden med personer som är skrivna på min adress, får jag en frågan vem jag låtat ut bilen till eller är jag som ägare skyldig att betala dem? Om jag får frågan om vem som kör bilen, är jag då skyldig att berätta det? Och hur lång tid kan det ta innan det dimper ner ett brev i brevlådan?

• Svar på tråden Fångad på bild i fartkameran
  • Långbenopluto

Böterna skickas till bilens ägare, sedan är det upp till dig att ge den till rätt person.

Observera att det kan ta ett bra tag innan böterna kommer.

• Vaja

Bilden jämförs mot körkortet. Boten blir då utställd till föraren.

I somras blev min man tagen med fartkamera. Boten var ställd på honom trots att bilen står på mig.

• Anonym (väglus)
    Vaja skrev 2014-10-23 17:18:46 följande:

Bilden jämförs mot körkortet. Boten blir då utställd till föraren.

I somras blev min man tagen med fartkamera. Boten var ställd på honom trots att bilen står på mig.

Då undrar man ju hur det blir om man har en enäggstvilling som kör som en bandit medan man själv är laglydig.
  • zZzZz

Det finns ingen lag att angiva någon i Sverige, så bara skriva på "boten" där du uppges att ange vem som körde att du inte vet..

that's it...

• Skepparen
    zZzZz skrev 2014-10-23 18:07:10 följande:

Det finns ingen lag att angiva någon i Sverige, så bara skriva på "boten" där du uppges att ange vem som körde att du inte vet..

that's it...

Visst är det så. En smula skrämmande att inte de först fyra som besvarade frågan sade just det.
  • zZzZz
    Skepparen skrev 2014-10-23 18:09:23 följande:
    Visst är det så. En smula skrämmande att inte de först fyra som besvarade frågan sade just det.
    Det kallas allmänbildning men alla kanske inte vet det... :P

lite som att folk fortfarande tror/påstår/säger att det är femårs prövotid..
    medans det är och alltid har varit två år :)
  • sportpappa
    Anonym (väglus) skrev 2014-10-23 17:24:45 följande:
    Då undrar man ju hur det blir om man har en enäggstvilling som kör som en bandit medan man själv är laglydig.
    Då nekar du eftersom det faktiskt inte var du som körde.
  • Betty Boop

Min man körde sin pappas bil när han blev fotad i en fartkamera. Boten med foto och allt kom hem till vår brevlåda en dryg vecka senare. Hans pappa fick ingen info alls. Lite kusligt att det är så lätt att scanna bilden och hitta rätt person i körkortsregistret. 1/4 av ansiktet doldes av backspegeln. Jag satt bredvid med mig hade de dolt med en stor grå ruta på kortet.

• sportpappa
    Betty Boop skrev 2014-10-23 18:29:35 följande:

Min man körde sin pappas bil när han blev fotad i en fartkamera. Boten med foto och allt kom hem till vår brevlåda en dryg vecka senare. Hans pappa fick ingen info alls. Lite kusligt att det är så lätt att scanna bilden och hitta rätt person i körkortsregistret. 1/4 av ansiktet doldes av backspegeln. Jag satt bredvid med mig hade de dolt med en stor grå ruta på kortet.

Nu hittar jag inga bra uppgifter på exakt hur de kontrollerar. Enligt polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Trafiksakerhetskameror/ så kontrollerar de bara om det är ägaren som kör bilen och om det inte är det så skickar de en förfrågan om vem det var som körde.
    Jag har däremot för mig att de även kontrollerar övriga personer som bor på samma adress. Det är ju inte heller särskilt långt steg att gå att kontrollera den närmsta släkten.
    Att de enbart skulle köra mot körkortsregistret och bara utifrån bilden kunna identifiera vem det är som kör är tveksamt utifrån den i regel låga kvalitén på bilderna. Det är sånt som händer på film.
  • Stoet

Någon anställd till min sambos företag lånade min bil och blev fotad. Jag fick brev hem, utan foto i, där det stod att jag skulle fylla i namn på de som kunde tänkas kört fordonet vid tidpunkten.

• EnGladPingvin

De kollar närstående. Inte som i CSI där de kan scanna och söka hela registret utan manuellt. Om de inte kan säkra förare den vägen skickar de frågan till den som står som ägare. Man är dock inte skyldig att berätta vem det är. Många gånger är bilderna så pass dåliga att det inte med säkerhet går att säga vem det är och då är det bara att neka om man inte vill ta sitt ansvar.

• Indiansommar

Tack för era svar! Då är det bara och vänta och se om något dimper ner i brevlådan då. Och om jag tolkar era svar rätt så behöver jag inte tala om vem som körde bilen om jag får frågan.

• Stoet

Precis. Jag fyllde inte i namn. Skrev att jag inte visste vem det var. Hände inget mer med det.

• Indiansommar

I går kom brevet. Det var ingen bild med utan de vill att jag ska ange vem som körde bilen. Ska jag skriva att jag inte vet det, eller ska man strunta i att svara?

• Anonym (Ylle)

Om du vill skydda personen så skriv att du inte vet. Sen kan jag tycka att det är väldigt märkligt om man lånar ut sin bil till en person man inte känner men de är en annan sak. Finns som sagt ingen skyldighet att ange personens namn men du bör svara.

• Indiansommar

Det är inte så konstigt att någon kör min bil som jag inte känner, har anhöriga och vänner som lånar min bil och ibland när de lånar den så är det deras vänner som ibland kör när de åker långt som tex till fjällen. Personer som jag inte känner.

• fredasmys
    Anonym (Ylle) skrev 2014-11-04 14:24:53 följande:

Om du vill skydda personen så skriv att du inte vet. Sen kan jag tycka att det är väldigt märkligt om man lånar ut sin bil till en person man inte känner men de är en annan sak. Finns som sagt ingen skyldighet att ange personens namn men du bör svara.

I mars 2013 lånade jag min väns bil och råkade bli fotograferad. Efter en tid fick min vän ett brev med hans körkortsfoto bredvid foto på mig i bilen. Bredvid stod det ungefär: Vi har under förundersökningen kommit fram till att det var du som körde bilden vid tillfället...
    Vi är inte speciellt lika :)
    Av detta drog jag slutsatsen att man chansar och skickar ut brevet mer eller mindre automatiskt. Men av det du skriver ovan verkar det ju som om någon tittar på bilderna ändå. Är ägaren kvinna och föraren skäggig så kanske man skickar en fråga, typ :)
    Min vän svarade att han var 80 mil bort vid tillfället, vilket var helt sant. De frågade inte vem som körde utan avskrev ärendet.
  • AnnnaJohannna

Hej blev fångad på bild av fartkamera för fortkörning för precis 2 veckor sedan. väntar att det ska dimpa ner ett brev från polisen...Vet någon hur lång tid det tar innan det kommer...

Svar på tråden Fångad på bild i fartkameran