Inlägg från: Sis2 |Visa alla inlägg
  • Sis2

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

Donum skrev 2014-12-11 10:08:05 följande:

Hallå hallå,

Vi fick en dotter inatt. Första gången jag har fött utan ryggbedövning, men så fort gick det. ???? Ingen trodde att hon var på väg så snabbt för jag låg länge öppen bara 4-5 cm, men så plötsligt var halva huvudet ute och tja... då är det rätt meningslöst med ryggbedövning. ????

Stort grattis!!!! Härligt att allt verkar gått bra, njut nu av er lilla!
  • Sis2
    Sara Viktoria skrev 2014-12-13 19:42:11 följande:

Go kväll :)

Har legat och terrat bebisen i magen en stund då jag tyckte den varit seg idag... Vet ju att man ska kontakta bb vid minskade rörelser men är det någon som vet hur det är om den fixerat sig? Blir det automatiskt mindre rörelser?

Har känt att den haft hicka några ggr idag och då känns hickan i nedre delen av magen (lååångt ner) så därav tanken att den fixerat sig redan. Är bara i v30 så det känns lite tidigt... Ngn som vet? :)

Tror nog att bebisar kan fixera sig så tidigt men att det är vanligast under de sista grav.veckorna. Ingen av mina barn har fixerat sig innan förlossning så vet inte om det blir mindre rörelser eller ej då. Håller med regnbågsfärgad att det är bäst att göra en koll om man är orolig. Under min förra graviditet åkte jag in 3 ggr pga minskade fosterrörelser. Alla gånger såg det bra ut men kändes ändå bra att kolla. Är ju inget man vill vara efterklok på.
  • Sis2

Har varit lite deppig sista dagarna... Foglossning har börjat ge sig till känna mer o mer och det är verkligen inget kul:( Jag rör mig som om jag vore 90 år och fasar för minsta rörelse. Är i vecka 23 nu och har en plan på att jobba tills vecka 36 men efter denna veckan börjar jag misströsta. Grejen är den att jag trivs himla bra på mitt jobb och tanken på att gå hemma så länge under de mörka månaderna får mig att må dåligt. Nu ska jag väl inte ta ut det värsta i förväg, vem vet det kanske inte blir värre än så här (eh) men mina tidigare erfarenheter av foglossning så är det lätt att misströsta:/ Nu fick jag gnälla lite, godnatt:)

• Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-13 23:55:34 följande:
    Usch! Jag förstår dig verkligen! Har ju själv varit hemma sen jag var i vecka typ 18 (32 nu) för min foglossning. Jag trivs också på mitt jobb men att arbeta på småbarnsavd. på förskola som jag gör fungerar verkligen inte. Vissa dagar kan jag inte ens klä på mig själv och vissa dagar är lite bättre. Mitt psyke går upp och ner, vissa dagar bara grinar jag men jag är iaf gladare den här gången än förra. Då blev jag verkligen deprimerad och där är jag inte riktigt än iaf.

Vad jobbar du med? Finns det något du kan få hjälp att anpassa på arbetsplatsen för att kunna jobba lite längre? Kanske börja med en deltidssjuksskrivning? Å gnäll på! Verkar som att vi är många i den här tråden som har kraftig foglossning. Rätt skönt ändå att folk förstår vad man menar när man säger att man har ONT!
    Tack för pepp och för att jag fick gnälla lite! Jag jobbar som sjuksköterska på en mottagning. Har inte mycket lyft eller så men en hel del spring i korridoren, sitter inte stilla särskilt mycket utan är oftast på fötterna. Jag är relativt ny på jobbet så är inte inskolad överallt så därför är det svårare att placera om mig. Jobbar 75% redan men visst är kanske en deltidssjukskrivning ett alternativ till en början. Märker ju att höfterna känns bättre efter en ledig helg. Däremot gjorde jag misstaget och dammsög för några dagar sen och herregud vad det straffade sig senare på kvällen, ajaj. Tänker inte göra om det misstaget utan hädanefter får mannen sköta dammsugandet! Använder du bälte? Jag har svårt att använda det... tycker inte det hjälper mycket heller.
  • Sis2

Verkar som många har sjuka barn där hemma:/ Senaste veckorna har vi hållit oss friska men innan dess var det ett evigt vabbande. Känner igen det där att vara den tråkiga mamman just nu. Jag kan ju inte springa runt o leka som tidigare. Min lilla vill jag helst inte bära för mycket med tanke på fogarna och till min stora, som kan va lite klumpig, blir det mest ett tjat att "akta magen".

Regnbågsfärgad: Hoppas du får en riktigt bra aurora som kan göra dig trygg vad du än väljer!

• Sis2
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-16 14:16:13 följande:

Åh! Jag träffade världens goaste aurora-bm i morse som var helt med på mina noter om ett planerat snitt. Det är ju i slutändan en läkare som beviljar det men hon sa att med min förlossningshistoria borde det inte vara några problem alls. Så på måndag ska jag träffa läkare och sen kanske jag kan få fira jul utan ångest och sömnsvårigheter.

Och igår hade jag min mamma här som hjälpte mig med barnen medan jag var hos min läkare på mvc. I dag fick jag ett sms där hon skrev att hon spytt hela natten ... Så ... Ja. Grattis till oss!

Vad skönt för dig!! Nu kan du släppa den oron iallafall vilket jag förstår är en otrolig lättnad.

Håller tummarna ni håller er friska trots besöket av mormor...typiskt det där.
  • Sis2

Uh, har haft sjuka barn hela veckan, först den ena och sen den andra. Suck. Inte kul detta. Min förhoppning är ändå att alla frisknar till snart och att vi får va friska över julen ändå.

Fick en tanke när jag läste era inlägg om doppler att jag kanske skulle ta med min 5 åring till bm nån gång så att han får lyssna på hjärtljuden. Kan ju bli mer verkligt för honom då:)

• Sis2

Låter grymt jobbigt att va så sjuk som du är regnbågsfärgad:( Du är ganska långt gången också väl? Hoppas du kryar på dig fort!!

Min lilla är än sämre idag med hög feber och så himla snorig o hostig. Stackarn är så hängig. Hade en jobbig natt där han väckte mig x antal ggr. Känner mig smått tung i huvudet idag, men ska sova ensam på övervåningen inatt så får ta igen sömnen då.

Idag fick våra fotokalendrar som vi beställt till nära o kära. I april har vi ett foto på pojkarna och ett på bebben i magen, vi ville ha med lillebror förstås:) hoppas det blir uppskattat!

• Sis2
    Lejonhierta skrev 2014-12-20 12:57:28 följande:
    :D

Här var  det 9åringens kommentar. Dopplern kom igår och vi lyssnade och den som blev mest exalterad var 10åriga grabben. Nu blev det verkligt att det verkligen är någon därinne och han längtar så... Bara 15åringen som fortfarande ska vara lite trulig -på tonåringars vis. De andra tre tyckte det var spännande och de har även lyssnat på sina egna hjärtslag.
    Vad härligt! Är sugen på en doppler men är rädd att bli missbrukare och kanske bli orolig i onödan...

Funderar på att ringa bm imorgon och få komma in o kolla blodvärden och blodtrycket. Har haft huvudvärk i ca 1 vecka och idag även yrsel. Skulle kännas bra o göra en koll innan julen tror jag, mest för säkerhets skull.
  • Sis2
    nokla skrev 2014-12-22 16:32:24 följande:
    Har du varit på kontroll? Gick det bra eller mår du bättre?
    Kollade blodtrycket som låg bra. Blodvärde och järnvärdet ville hon inte kolla. Sa att det är lågt under dessa veckor (är i v.24) och att det finns inget att göra- mer än att fortsätta ta järntabletter. Därför kollar de inte om blodproverna förrän v29 sa hon.

Tack för omtanken!
Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!