BigMami skrev 2014-11-11 06:21:14 följande:
Ja det är ju verkligen en helt sjuk häftig upplevelse att föda fram ett litet barn
Det är ju sant att man glömmer smärtan! Jag fick opereras efter trean pga bristningar men ändå är jag konstigt nog inte nervös eller rädd. Tror helt att kroppen klarar detta. Hade du några speciella önskemål vid din förlossning? Skrivit nåt brev eller så? Det enda jag ville var att absolut inte ha någon smärtlindring utan ville ha det så naturligt som möjligt. Och det gick bra
Snitt däremot tycker jag ser läskigt ut på tv :-/
Jag hade inställningen att ta emot den smärtlindring och hjälp som jag behövde. Visste ju inte hur ont det skulle göra eller hur jag skulle hantera smärtan. Provade lustgas när vi kom in, då var jag öppen 5 cm förresten, men tyckte inte om masken man skulle andas i så det fick vara. Senare när krystvärkarna startade provade jag lustgasen igen och då var den fantastisk!! Masken blev min trygghet och jag fick nåt annat att lägga en del fokus på istället för att tänka "aj aj aj":) Enda nackdelen var väl att jag efteråt var lite groggy och mindes inte helt allt som skett, som tex att jag dragit skämt mellan krystvärkarna som fått alla på salen att skratta:)
Nästa gång tänker jag ha samma inställning dvs att ta emot det som situationen kräver- tror jag iallafall... Finns ju tid att ändra sig;)