Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
Är det någon här inne som varit med om att det inte lyckats med att höra bäbisens hjärtljud men allt har trots det varit helt okej?
Är det någon här inne som varit med om att det inte lyckats med att höra bäbisens hjärtljud men allt har trots det varit helt okej?
Inget av det. Var mest nyfiken om det förekommer. Har aldrig hört om det men det är en tanke som slagit mej i min nojighet. :-P
Tanken var om man gör det hos barnmorskan.
Jag fattar din oro men tänk att kroppen har en otrolig förmåga att återhämta sig efter en graviditet och det gäller väl tvillingmagar också. Jag har fått enorma magar båda mina tidigare graviditeter och legat högt på "magkurvan", fått frågan om jag väntar tvillingar flera ggr pga det- vilket inte alltid uppskattats av mig men men... Bara att digga läget liksom. Tycker själv det är otroligt att en graviditet kan gå i lås och att barnet sen kan komma ut ur det där lilla hålet (haha) men det går ju också och kroppen återhämtar sig även där. Vi kvinnor är fantastiska med andra ord!!!;)
Skulle varit smileys och inte massa frågetecken...
Ja, stackars dem... Kommer ihåg reklamen med gubben som var förkyld och satt med en handduk på huvudet över en tallrik med något varmt i och sa att "å ni kvinnor talar om att föda barm, då ska ni bara veta hur det är när en man är förkyld", var runt 12 år då men tänker ofta på hur upprörd min kompis mamma var över den ;)[/quote]
Hahaha just ja! Den hade jag förträngt
Det var som när jag skulle krysta ut ettan och maken säger.. "Jag vet att det gör ont, eller hur? ".. Vad då VET hur ont det gör? Kunde lappat till honom rätt rejält där..
Måste fråga er hur ni tänker kring att vaccinera er mot influensan. Jag var på middag häromdagen då ämnet dök upp och alla sa "men du som är gravid ska väl självklart vaccinera dig". Ja tänkte jag, det blir nog så eftersom det är de rekommendationer som finns. Lite senare tog en av gästerna mig åt sidan och sa att hon arbetade som distriktsläkare och hon rådde mig att inte vaccinera mig. Hon menade på att det fanns risker med det, dock nämnde hon inte vilka risker hon syftade på. Istället tyckte hon att ifall jag får symtom på influensa så ska jag direkt börja med en medicin mot detta, som ska va helt ofarlig för barnet, och samtidigt ta prov på influensa. Visar provet positivt så ska jag fortsätta med medicinen, om negativt kan behandlingen avslutas direkt. Jag blev helt förvirrad efter det där samtalet. Hur tänker ni?
Måste fråga er hur ni tänker kring att vaccinera er mot influensan. Jag var på middag häromdagen då ämnet dök upp och alla sa "men du som är gravid ska väl självklart vaccinera dig". Ja tänkte jag, det blir nog så eftersom det är de rekommendationer som finns. Lite senare tog en av gästerna mig åt sidan och sa att hon arbetade som distriktsläkare och hon rådde mig att inte vaccinera mig. Hon menade på att det fanns risker med det, dock nämnde hon inte vilka risker hon syftade på. Istället tyckte hon att ifall jag får symtom på influensa så ska jag direkt börja med en medicin mot detta, som ska va helt ofarlig för barnet, och samtidigt ta prov på influensa. Visar provet positivt så ska jag fortsätta med medicinen, om negativt kan behandlingen avslutas direkt. Jag blev helt förvirrad efter det där samtalet. Hur tänker ni?
Hur går det för er?
Just nu är jag inne i en ganska lugn period. Det enda är väl foglossning som tar knäcken på mig! Kan bara gå korta promenader innan det gör ont både fram och bak. Och att vi bor på 3e våningen utan hiss gör ju inte saken bättre :-/
Sedan att veta att det är MINST 20-22 v kvar gör ju inte heller saken bättre...
Rul avklarat och allt såg bra ut med den lille Nu får vi jämnt antal barn verkar det som. Blev flyttad 6 dagar så tillbaka till v 19 (18+3 idag)
Nu har jag ju ingen erfarenhet av tvillingfödsel själv men jag har hört/läst att det allra bästa, förutsatt att graviditeten är "normal" och att de ligger som de ska så är vaginal det bästa att föda. Men såklart är det ju väldigt individuellt
Jag fick en ruptur när jag födde trean men är ändå helt inställd på en vaginal förlossning denna gång. Tycker inte att själva förlossningen var hemsk utan det värsta var att sövas inför operation och vakna med en äcklig slang i halsen, fördjävulsk värk i ländryggen och ett hemskt illamående! Jag hade aldrig opererats någonsin så jag hade inte en aning om att man skulle vakna med en slang i halsen.. Det var det värsta! Men skulle det hända igen så vet jag ju nu
Först o främst- grattis till rul! Var tvungen att läsa tillbaka en del för att lista ut att ni väntar en kille, stämmer det?;) Jag längtar så till vårat rul som är om knappa 2 veckor. Vi ska också ta reda på kön. Funderar på att be bm att skriva könet på en lapp o lägga i ett kuvert som vi sen kan öppna tillsammans på kvällen och kanske skåla i Pommac eller så:)
Varför tror du att det blev en ruptur på 3:e förlossningen? Jag tänker att den risken är störst första gången för sen är det ju lite uttöjt sägs det. Jag gick sönder en hel del på min förlossning pga att det gick så fort och fick sys många stygn, dock ingen sfinkter eller så. Är lite orolig att det kommer gå ännu fortare denna gång men hoppas ju ändå att det blir mindre skador...:/
30 min är ju en galet snabb förlossning! Att du hann in till sjukhuset i tid är imponerande:) Tänker du på kommande förlossning nu, alltså om den går lika fort? Jag var endast 2 timmar på förlossningen och med tanke på att jag var förstföderska och 2:à gången normalt går väldigt mycket fortare så känner jag att jag troligen åker in så fort värkarna börjar. Vill ju inte föda i farstun liksom:)
Jag är inte nervös direkt, men jag kommer säkert va spänd o så när det närmar sig. Trots att jag fick sys en massa så hade jag en riktigt bra förlossning. Klart det gjorde ont så in i h...vete men det var helt klart det häftigaste jag varit med om. Är fortfarande helt förundrad över min egen kropp som helt tog över och visste vad som skulle göras. Jag har ju snittats en gång också och det var en trygg o bra upplevelse men inte i närheten den euforin jag upplevde efter vanlig förlossning.
Jag hade inställningen att ta emot den smärtlindring och hjälp som jag behövde. Visste ju inte hur ont det skulle göra eller hur jag skulle hantera smärtan. Provade lustgas när vi kom in, då var jag öppen 5 cm förresten, men tyckte inte om masken man skulle andas i så det fick vara. Senare när krystvärkarna startade provade jag lustgasen igen och då var den fantastisk!! Masken blev min trygghet och jag fick nåt annat att lägga en del fokus på istället för att tänka "aj aj aj":) Enda nackdelen var väl att jag efteråt var lite groggy och mindes inte helt allt som skett, som tex att jag dragit skämt mellan krystvärkarna som fått alla på salen att skratta:)
Nästa gång tänker jag ha samma inställning dvs att ta emot det som situationen kräver- tror jag iallafall... Finns ju tid att ändra sig;)
Jag har inte upplevt smärtan att det gjort så speciellt ont utan att det har varit hanterbart Men bara för det så får jag igen det nu.. Ut ska de ju i vilket fall Tror det är värre för den som sitter bredvid och inte kan göra något. Min man var mer svettig än vad jag var haha stackaren..
Min svägerska tog epidural och blev jättedålig efteråt. Hon bara låg i sängen när hon hade kommit hem från bb. Blev nästan deprimerad! Usch.. Därför tror jag att ju mindre smärtlindring desto bättre för kropp och barn. Jag tror man återhämtar sig lättare. Men visst, behöver man så är det en helt annan sak
Läser tråden varje dag men har inte skrivit. Tråkigt med negativa förlossningar! Hoppas att ni blir hörda och att det går bra nästa gång.
Här är det en relativt lugn period. Har kommit in i v 21
Fick hem en vi föräldrar tidning i veckan med kuponger från kappahl. En på 25% rabatt och en på en gratis body!
Har också babyboxar att hämta ut på apotek och babyproffsen
Åh tack för tipset! Hade helt glömt bort att det finns babyboxar att hämta:) hoppas inte de är slut över hela Sverige nu bara...
Jag har också en lugn period, är tacksam för de små kickarna därinne som kommer ibland annars skulle jag bli orolig, mår som vanligt nu tycker jag vilket är skönt.
Rul idag, allt såg bra ut! En liten gosse visade det sig:)
Är det bara jag som inte vill veta könet?