Inlägg från: nokla |Visa alla inlägg
  • nokla

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

pumpkin84 skrev 2014-12-13 16:20:36 följande:

Hej!

Kanske lite sent o hoppa på en tråd men läste en hel del och blev poitivt överraskad över alla er vanliga människor precis som jag själv allt underbart putinuttit kan för min del vara. Var har ni liksom hållit hus!?

Vecka 8 nu med en särbo på långt håll och en stolt blivande storasyster snart 8år.

Ska bli kul o följa allas resor!

Hej å välkommen hit
  • nokla
    Kawinna skrev 2014-12-17 08:44:02 följande:

Är det någon som har koll på om man kan bli sjukskriven p.g.a. trötthet? Vet att det kan vara svårt med sjukskrivning då graviditet inte är någon sjukdom. Men jag känner att jag inte orkar med mitt jobb... Hade gärna velat jobba men då jag jobbar som sjuksköterska krävs det att jag är 100 % både för min och patienternas skull. 100% är jag långt ifrån nu.

Enbart trötthet är svårt att få för, dumt nog för det om något kan ju verkligen påverka prestationsförmågan.

I Afs 2007:05 om gravida och ammande arbetstagare står att behovet av att ligga och vila kan tex tillgodoses av att det finns ett vilutrymme och att det ökade behovet av vila hos många gravida och ammande kvinnor medför att ensamarbete kan vara olämpligt.

Jag hinner inte läsa igenom den nu men kolla på arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se Har din arbetsgivare gjort en riskbedömning (det är de skyldiga att göra), kan det vara aktuellt med andra, lättare arbetsuppgifter?
  • nokla
    Lejonhierta skrev 2014-12-19 08:06:43 följande:

På tal om doppler så fick jag ett erbjudande från billiga tester tidigare i veckan, clear blues doppler för bara 29:-, så beställde en då ffa dottern har stenkoll på graviditeten och pratar med magen mest hela tiden, vill känna, läser gravidapp osv. trots sina 9 år Så tycker det kunde vara en kul grej. Första bm-besökt hon inte är i skolan är 5e januari, tänkte hon kunde få följa med då och se hur de år till där. Brorsorna är dock inte alls lika intresserade... Å andra sidan 10 åringen tycker det ska li roligt med ett småsyskon medan 12åringen och 15åringen nog mest tycker det är pinsamt ;)

När vi berättade om graviditeten utbrast 12- åringen "pax för att dela rum med en av bebisarna"
  • nokla
    Sis2 skrev 2014-12-21 22:47:10 följande:

Vad härligt! Är sugen på en doppler men är rädd att bli missbrukare och kanske bli orolig i onödan...

Funderar på att ringa bm imorgon och få komma in o kolla blodvärden och blodtrycket. Har haft huvudvärk i ca 1 vecka och idag även yrsel. Skulle kännas bra o göra en koll innan julen tror jag, mest för säkerhets skull.

Har du varit på kontroll? Gick det bra eller mår du bättre?
  • nokla
    Sis2 skrev 2014-12-22 18:05:59 följande:

Kollade blodtrycket som låg bra. Blodvärde och järnvärdet ville hon inte kolla. Sa att det är lågt under dessa veckor (är i v.24) och att det finns inget att göra- mer än att fortsätta ta järntabletter. Därför kollar de inte om blodproverna förrän v29 sa hon.

Tack för omtanken!

Ja jag blev orolig Skönt att blodtrycket var bra.
  • nokla

Ja jag har då inte fått några bebisar än i alla fall. Börjar också kännas tungt, v 33 nu. Bebisarna var lite för små på tillväxtultraljudet och låg båda på -30% varpå jag blev sjukskriven 100% i början av januari och fick åka in å ta ctg-kurva på sjukhuset 2 ggr per vecka och ultraljud 1 gång per vecka. Men nu har de vuxit till sig å ligger på -22 och -16% så nu behöver jag bara uppföljning med ultraljud varannan vecka.

De har annars bra flöden å verkar må fint

Nu när jag blev sjukskriven har jag också fått lite ork över till att handla sånt som behövdes till bebisarna så det var ju tur, men kläder har de fortfarande inte mycket men vi har iaf filtar å naturgumminappar å tygblöjor

• nokla
    Sis2 skrev 2015-01-31 22:37:33 följande:

Oj vad många turer till sjukhuset för er. Vad beror det på att de var så små? Skönt att de kommit ikapp en del nu iallafall:) Jag har inte börjat förbereda nånting ännu. Vet inte hur tiden och orken ska räcka till det just nu...

Du som ska ha två, kommer du föda vanligt, erbjuds du snitt eller hur funkar det?

Svårt att veta varför de är små, men huvudsaken är att de är pigga och krya och att de växer.

Om tvilling 1 (den som ligger längst ner) ligger kvar med huvudet neråt som den gör just nu så är det "vanlig" förlossning. Det hoppas jag verkligen på, har haft två lätta, snabba och komplikationsfria förlossningar innan så suktar inte efter någon stor magoperation direkt

Man får inte gå över tiden med tvillingar så det blir igångsättning på beräknat förlossningsdatum om de inte kommit innan.

Jag hoppas att de kommer på eget initiativ så nära BF som möjligt och att det blir en vaginal förlossning.
  • nokla

Åh jag som tycker det går så fort, helt sjukt att det bara är några veckor kvar. Jag är inte redo!!

Min första graviditet var hur lång som helst, nu är det typ bara "åh jag är gravid" och "oj jag är redan i vecka 33" typ. Paus, tack!!

• nokla
    Sara Viktoria skrev 2015-02-02 10:41:36 följande:

Går in i v 38 (37) imorgon och längtar så till dagen d. Har ställt in mig på tidig förlossning men just nu känns det inte lika troligt.

Har fått gå på tul i januari och fått det konstaterat att det är en liten bebis. Får dåligt samvete för att jag vill få igång förlossningen då den ist borde få möjlighet att växa till sig lite extra.

Har ont i kroppen. Förvärkar och illamående känns konstant under dagen. Har även problem med mina fina åderbråck i underlivet så nä jag vill vara klar med det här nu... Usch vilket härligt humör jag verkar vara på idag :) men nu känns det lite bättre, och förvärkarna borde väl snart utvecklas till ngt mer hoppas jag! :)

Till mig sa läkaren att bara bebisarna är friska och krya så har de inte sämre förutsättningar om de kommer lite tidigt bara för att de är små, än de hade haft om de var normalstora. Hur många procent under ligger din bebis? Mina ligger på -16 och -22% just nu.
  • nokla
    Kawinna skrev 2015-02-07 23:41:07 följande:

Min mage har sedan igår sjunkit rejält, syns tydligt! Trodde knappt jag skulle märka det någon mer som varit med om detta?

Nej aldrig som jag lagt märke till. Jag har varit ganska ostörd av magen tidigare graviditeter, det är väl mest det här med att knyta skor och andas samtidigt som är lite klurigt Känns det skönt när magen har sjunkit, mer andrum liksom? Nu är det nog inte möjligt för mig, tvilling ett ligger så långt ner det bara går och tvilling 2 ligger typ pressad upp mot revbenen. Det måste vara sjukt obekvämt för dem, det är det för mig iaf.
  • nokla
    elilin skrev 2015-02-08 12:58:47 följande:

I natr 03.25 tittade det ut en liten flicka :) eller liten hon vägde 3920g ;) allt har gått super bra å vi är redan hemma,väntar nu på storebror som vart så glad i morse när han fick veta att han fått en lillasyster :) de är vad han sagt hela tiden å han hade rätt med :)

Åh vad härligt! Grattis!!
  • nokla

Åh bb har jag aldrig tyckt om. Sist ville jag också åka hem direkt men då hade inte läkarn tid att kolla på min dotter samma dag så de övertalade mig att stanna över natten. Fick sitta upp i den smala sängen och hålla henne i famnen hela natten för vi kunde inte sova på nåt bra, säkert sätt där kändes det som och maten fick jag inte ner trots att jag inte brukar vara kräsen så sen åkte jag hem efter 2 dygn utan mat eller sömn och det var jätteskönt att komma hem

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!