• Anonym (Gammal?)

Åldern skapar problem, svårt att träffa någon för ett förhållande.

Jag är en kvinna på 37 år som är utan partner och barn. Jag har ett fördelaktigt yttre och ser fortfarande riktigt ung ut, men jag upplever att det nästan ger mig fler problem. Har absolut inga svårigheter med att få män intresserade av mig när jag är ute och det händer ofta att jag får kontakt med män som vill bjuda ut mig på en dejt. 

Jag är tydlig med det från början att jag bara är intresserad av seriöst och de säger samma sak. Innan vi ses på dejten är de alltid väldigt på, hör av sig mycket och ger mig mängder med komplimanger (oftast för mitt yttre). De är flirtiga. Men sen när vi ses och jag nämner att jag är 37 så är det som att intresset svalnar. Jag har fått höra det flera gånger nu att de trott att jag är 22-23 år, så när jag säger att jag är 37 kommer det som en chock för dem. Förstår att det är barnfrågan som skrämmer iväg dem, att de gärna vill ha barn men inte så snabbt som det är aktuellt med mig. Och då drar de sig undan. 

Den här åldersfixeringen gör mig ledsen och det känns hopplöst att dejta när ingen man vill ha en kvinna i min ålder trots att jag uppenbarligen duger gott och väl när de tror att jag är 22-23. Varför är de så rädda? 

• Svar på tråden Åldern skapar problem, svårt att träffa någon för ett förhållande.
  • Brunhilde
    Anonym (´+`) skrev 2014-10-22 07:03:30 följande:
    Nej det ser fullständigt korrekt ut. Självfallet rör den meningen inte utseendet, utan snarare om inre mognad.
    Självfallet var det inte meningsbyggnaden som gjorde att jag påtalade just den meningen, utan det kvinnoförakt den genomsyrar.
  • Anonym (´+`)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2014-10-22 00:45:21 följande:
    Du menar att männen är golddiggers? Några pengar har jag tyvärr inte, har rätt dålig lön men jag jobbar iaf med något jag trivs med. smile1.gif
    Jag tror inte golddigger är korrekt terminologi för någon som endast vill ha en partner som inte flummat bort sitt liv.

Golddiggers är väl snarare personer som endast ser till att skaffa sig en väldigt rik partner med mål att kunna leva på denne.

Men att selektera partners med ett ekonomiskt relativt tryggat liv, så att det finns en bra substans när man slår ihop påsarna, är för många helt enkelt en preferens. Men som allt annat kan det vägas upp om kärleken slår till. Jag tror ändå dock kärleken är mer logisk än ologisk även fast man inte ser logiken alla gånger.
  • vampyria2

Jag tycker att det låter jätte konstigt faktiskt, jag var singel när jag var 38 år och lixom dig så såg jag väldigt ung ut, fick tex alltid visa legg på bolaget och folk har alltid blivit väldigt förvånade när de får reda på hur gammal jag är.
    Jag har i och för sig barn.

Jag har faktiskt aldrig märkt av det du pratar om, visst har det hänt att män jag träffar blir förvånade när de hör hur gammal jag är men det har aldrig varit så att de har dragit sig ur pga det, varför tror du att det är just det som är anledningen till att de drar?

• Lilje
    vampyria2 skrev 2014-10-22 07:13:04 följande:

Jag tycker att det låter jätte konstigt faktiskt, jag var singel när jag var 38 år och lixom dig så såg jag väldigt ung ut, fick tex alltid visa legg på bolaget och folk har alltid blivit väldigt förvånade när de får reda på hur gammal jag är.
    Jag har i och för sig barn.

Jag har faktiskt aldrig märkt av det du pratar om, visst har det hänt att män jag träffar blir förvånade när de hör hur gammal jag är men det har aldrig varit så att de har dragit sig ur pga det, varför tror du att det är just det som är anledningen till att de drar?

Kan nog vara för att hon inte har barn. Vid 37 börjar det kännas lite akut. En 25-åring har inte samma tidspressen på sig, inte heller en jämngammal som redan har fått sina barn innan.
  • vampyria2
    Lilje skrev 2014-10-22 07:31:14 följande:
    Kan nog vara för att hon inte har barn. Vid 37 börjar det kännas lite akut. En 25-åring har inte samma tidspressen på sig, inte heller en jämngammal som redan har fått sina barn innan.
    Ja jag tror faktiskt också att det är mer det, hehe nu när jag tänker på saken så hajar jag att det nog var mer det hon menade inte att det var åldern som ställde till det...ja va tusan jag är trött och lite seg i huvudet än tror jag :p

Hm TS kanske du kan börja med att föra in ett skämt eller så när åldern kommer på tal, säg tex "jag är 37 år men inte desperat efter nån unge än", ja kanske inte det roligaste skämtet men försök på nått sätt få med att du inte vill skaffa barn på en gång, då kanske de slappnar av mer?
  • Erizajo

Kanske testa datingsajt? Där skriver man ju en presentation där du ju kan skriva både ålder och att du vill ha barn inom några år. Happy pancake är ju gratis :)

• nonameleft
    Brunhilde skrev 2014-10-22 00:38:09 följande:
    Hur menar du nu? Eller blidde det lite fel när du tänkte?
    Det bidde nog det 
  • nonameleft

TS, jag är för att lägga alla korten på bordet på en gång, dvs redan innan ni går på den där första dejten. Om en kille blir avskräckt av din ålder så är det ju bara onödigt att slösa tid på honom.

Jag träffade min blivande make för 3,5 
    år sedan. Jag var då 36 och han 25. Jag vet att folk ofta tar mig för ganska mycket yngre så jag berättade på en gång hur gammal jag var samt att jag hade barn sedan tidigare. Så var det klart med det. Inga överraskiningsmoment. Vi är fortfarande tillsammans och planerar nu barn och giftemål.

• Anonym (34)

Jag är 34 och ser liksom du väldigt ung ut och upplever samma sak. Intresserade killar när jag är ute men de drar sig undan när de får höra min ålder. Jag vill inte heller skaffa barn just nu, men gärna inom fem år. Känner mig inte gammal och har inte bråttom.

Känns ju tråkigt att åldern ska vara så negativt redan, jag känner mig/ser ut som 25 och vill därför gärna bli behandlad så.

Anonym (´+`) skrev 2014-10-22 00:33:10 följande:

Tycker tyvärr det är lite för gammalt med 37 år och då är jag jämngammal kille. Du borde satsa på någon som är betydligt äldre om du vill få det fungera under ett långt perspektiv.

Så får du undersöka vad du kan bidra med i ett förhållande. Många kvinnor är tyvärr lite som barn fortfarande fast de kommit högt upp i åldrarna. Det gör att män inte vill vara seriösa med dem. Med det undrar jag vad du har för något med dig in i en eventuell relation. Har samlat på dig pengar under åren? Lagar du mat som en gudinna? Är du en sexuell dröm?

Ju högre upp i åldrarna du kommer desto mer krav kommer männen ha på dig. Är man ung och snygg så räcker det oftast. Då är det ju själva ungdomens naivitet som lockar. En kvinna som kommit upp i 37 års ålder ska ju ha några mille på banken eller bo flott & lyxigt. Detta gäller såklart män också. Ingen normal kvinna hade blivit attraherad av att skapa ett liv med en man som inte har ekonomin att bo i egen bostad.

Eh, du skriver att många kvinnor är barnsliga för sin ålder men ändå är en jämngammal kvinna för gammal för dig. Vill du att de ska vara ännu barnsligare då eller vad är grejen?
  • Anonym (cilla)

Men jag förstår inte riktigt problemet TS, vill du inte ha barn? du har ju ingen barnlängtan skriver du.då kan du ju bara säga det så vet dem

• Anonym (Gammal?)
    Anonym (cilla) skrev 2014-10-22 12:23:04 följande:

Men jag förstår inte riktigt problemet TS, vill du inte ha barn? du har ju ingen barnlängtan skriver du.då kan du ju bara säga det så vet dem smile1.gif

Jo, jag vill ha barn om jag träffar rätt man för det. Jag tänker ju inte kasta mig över första bästa och jag vill inte påbörja nåt barnförsök på en gång. Det jag menar är att det får bli som det blir.
  • Anonym (Gammal?)
    Erizajo skrev 2014-10-22 07:55:37 följande:

Kanske testa datingsajt? Där skriver man ju en presentation där du ju kan skriva både ålder och att du vill ha barn inom några år. Happy pancake är ju gratis :)

Jag har testat flera, men det jag upplevde då var att jag låste mig och inte kunde bli kär. Jag behöver träffa nån på ett mer slumpartat sätt om jag ska kunna bli kär verkar det som, på dejtingsajter blir det alldeles för mycket sådär att man väljer nån utifrån kriterier och inte på känsla.
  • Anonym (tror)

Jag tror som flera andra har sagt att det dels beror på din ålder och att du inte har barn än, dvs du är så desperat efter någon att skaffa barn med att du troligen kommer lura på dem en unge snabbt som attan

Sen undrar jag, är det män i din egen ålder? De har ofta hamnat i någon slags ålderskris och vill ha yngre kvinnor, vill bevisa sin dragningskraft eller något. Löjligt och omoget men ack så vanligt.
    De kommer dock inte erkänna det vare sig för dig eller för sig själva

De kan också ha barn själva och inte vilja ha fler eller inte vilja ha barn alls och ser en yngre kvinna som ett säkrare kort, att de har fler år på sig att förhala det hela med förhoppning om att kvinnan ska älska dem så mycket att hon stannar ändå när hon inser att de aldrig kommer att vilja skaffa barn. Alt att de kan förhala det hela så det blir för sent för henne.

En del män ser också en yngre kvinna som lättare, yngre kvinnor har ofta inte samma krav på jämställdhet som en äldre kvinna har. Yngre kan vara lättare att dupera och verka mogen, världsvan och 'häftig' gentemot. Eller iaf tror många män det.

En äldre kvinna har ofta en karriär, ett jobb och en fritid som hon inte vill tulla på för att ta hand om männen utan har som sagt krav på att han klarar att ta hand som sig själv.

Vad du ska göra vet jag inte, du har nog dragits till för omogna män helt enkelt. Dejtingsajter fungerar inte för dig (gjorde de inte för mig heller) men gå en kurs kanske? Eller börja chatta med folk på nätet, helt kravlöst. Min man dök upp så, genom chattande på nätet Man kan ha tur

• Anonym (cilla)
    Anonym (Gammal?) skrev 2014-10-22 12:32:59 följande:
    Jo, jag vill ha barn om jag träffar rätt man för det. Jag tänker ju inte kasta mig över första bästa och jag vill inte påbörja nåt barnförsök på en gång. Det jag menar är att det får bli som det blir.
    Ja men det är ju en skön inställning som inte borde skrämma bort någon... om de absolut inte vill ha barn förstås. Och är förberedda på att det kan bli försent med tanke på din ålder.
Svar på tråden Åldern skapar problem, svårt att träffa någon för ett förhållande.