Inlägg från: Anonym (Ensamstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensamstående)

När kan man riva upp ett bodelningsavtal

Jag har hamnat i en situation där jag undrar om man kan kräva att skriva om bodelningsavtalet. Jag har funnit en del information som säger att det går om den ena parten undanhållit information från den andra. 

Min situation är inte riktigt sådan utan den berör några delar som jag undrar ifall de kan vara skäl nog.
    - Avtalet skrevs innan deklarationen för föregående år var färdig (vi beslutade oss för skilsmässa i slutet av december och levde alltså 11 ½ månader av året som man och hustru). När deklarationen var klar framgick det att jag fick en restskatt på ca 70 tkr som beror på att jag/vi tolkat vissa regler fel. De saknade 70 tkr är alltså pengar som vi "slösat" bort gemensamt.
    - Vi gjorde en uppdelning av hus och ägodelar som jag i efterhand har fått kraftiga indikationer på är extremt ofördelaktiga för mig men som juristen som hjälpte oss att skriva avtalet inte alls förklarade, trots att vi gjorde tydligt att vi bara var lekmän i frågan och bara kom till honom med detta som ett förslag på lösning. Handlar om minst ca 130 tkr som jag borde ha rätt till.

Jag känner mig lurad främst av juristen, jag trodde vi gick till denne och båda gjorde tydligt att vi inte visste och ville ha hjälp att göra något rättvist. Men jag har förstått nu att så verkligen inte är fallet, utan att det handlar om nästa 200 tkr som mitt ex "tjänat" på detta.

Kan detta ge mig lagliga skäl att be om ny förhandling? Om inte, ifall mitt ex går med på det, kan vi i sådana fall om vi är överens om saken, ändra bodelningen? (Longshot, I know, men jag undrar bara.)

Finns det något annat vis jag kan få ekonomisk upprättelse?

Svar på tråden När kan man riva upp ett bodelningsavtal