• Anonym (Ensamstående)

När kan man riva upp ett bodelningsavtal

Jag har hamnat i en situation där jag undrar om man kan kräva att skriva om bodelningsavtalet. Jag har funnit en del information som säger att det går om den ena parten undanhållit information från den andra. 

Min situation är inte riktigt sådan utan den berör några delar som jag undrar ifall de kan vara skäl nog.
    - Avtalet skrevs innan deklarationen för föregående år var färdig (vi beslutade oss för skilsmässa i slutet av december och levde alltså 11 ½ månader av året som man och hustru). När deklarationen var klar framgick det att jag fick en restskatt på ca 70 tkr som beror på att jag/vi tolkat vissa regler fel. De saknade 70 tkr är alltså pengar som vi "slösat" bort gemensamt.
    - Vi gjorde en uppdelning av hus och ägodelar som jag i efterhand har fått kraftiga indikationer på är extremt ofördelaktiga för mig men som juristen som hjälpte oss att skriva avtalet inte alls förklarade, trots att vi gjorde tydligt att vi bara var lekmän i frågan och bara kom till honom med detta som ett förslag på lösning. Handlar om minst ca 130 tkr som jag borde ha rätt till.

Jag känner mig lurad främst av juristen, jag trodde vi gick till denne och båda gjorde tydligt att vi inte visste och ville ha hjälp att göra något rättvist. Men jag har förstått nu att så verkligen inte är fallet, utan att det handlar om nästa 200 tkr som mitt ex "tjänat" på detta.

Kan detta ge mig lagliga skäl att be om ny förhandling? Om inte, ifall mitt ex går med på det, kan vi i sådana fall om vi är överens om saken, ändra bodelningen? (Longshot, I know, men jag undrar bara.)

Finns det något annat vis jag kan få ekonomisk upprättelse?

• Svar på tråden När kan man riva upp ett bodelningsavtal
  • Anonym (Pytte)

Jag förbehåller mig för fel men svarar såhär:
    Ett bodelningsavtal är ett privat avtal mellan makarna, inget som registreras någonstans. Huvudregeln är att avtal ska hållas, har ni alltså kommit överrens om en viss uppdelning och en gång accepterat det så ska det hållas. Det finns dock vanliga avtalsrättsliga regler som kan ogiltigförklara det hela ex om du blivit svikligt förledd, att din make har utnyttjat dig för egen vinning eller om du tvingats skriva på. Här anser du dig blivit lurad av juristen. För att kunna ogiltigförklara ett avtal på denne grund ska motparten (din ex-make/juristen) haft vilja att lura dig och de ska ha lurat dig genom att lämna oriktiga uppgifter eller hållt undan information av värde för rättshandlingen. Räcker inte detta finns det en annan möjlighet om följande är uppfyllt: En omständighet vid avtalets tillkomst som strider mot tro och heder och motparten har insikt om omständigheten. Bodelningen ska också göras med utgångspunkt den dagen talan om äktenskapsskillnad väcktes, att du alltså drog på dig en skuld efter detta är inget som gör att bodelningen blir ogiltig. Jag antar att ni delat allt så hälften och på så sätt fått ut lika mycket? På vilket sätt känner du dig lurad & vad har han vunnit på detta?

Men ja. Som jag skrev är detta ett privat avtal och självklart kan ett avtal ändras om båda är med på det, är din make beredd att göra om det så sätter inte lagen några hinder för det. Men om du enbart vill göra om den måste du kunna bevisa att din make på något sätt haft uppsåt att lura dig. Det verkar inte vara fallet här utan det är juristen som ev.gjort fel. Så går din make med på en ny bodelning så går det bra.

Svar på tråden När kan man riva upp ett bodelningsavtal