Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

För tidigt för öppna förskolan?

Hej,
    Jag har en dotter på fem veckor. Trots den ringa åldern och därmed tiden jag varit hemma med henne börjar jag faktiskt tröttna på enbart hennes sällskap. Det är ju inte så stimulerande även om jag så klart älskar min lilla tjej.

Jag skulle gärna gå till öppna förskolan för att träffa andra föräldrar då jag inte har någon kompis som är föräldraledig och föräldragruppen som BVC ska anordna inte har kommit igång ännu. Min kille vill dock inte att jag går till öppna förskolan med vår dotter p.g.a. förkylningsrisken. Enligt honom är det störst risk att bli sjuk på hösten, även om jag inte märkt av det när det gäller mig själv. Har han rätt? Borde jag vänta med att gå dit?

• Svar på tråden För tidigt för öppna förskolan?
  • linnéa001

Tack för alla svar. Jag förstår så klart att dottern inte får ut något av öf.Jag har en bärsele som jag kan sätta henne i så hon inte får för mycket intryck om jag skulle gå dit. Jag har dock beslutat mig för att avvakta ett tag, dels p.g.a. era svar, men även för att respektera min killes önskan om att inte utsätta vår dotter för virus och basilusker.

Det är bara så svårt att hitta på saker att göra. Visst kan man gå på museer, men även om jag bor i Stockholm så finns det ju bara ett visst antal och dem avverkar man ju på ett par veckor. De flesta har jag ju dessutom redan besökt. Jag har en kompis som skiftarbetar och henne träffar jag typ varannan till var tredje vecka. Sen så har jag bara en kompis till och hon bor ganska långt utanför stan.

Att njuta av tiden hemma är svårt när man inte har det så kul, men jag får väl försöka ett tag till. Återigen, tack för alla svar. Det är lite svårt att veta vad man ska tänka på som förstagångsförälder.

• linnéa001
    temporär skrev 2014-10-21 20:43:34 följande:

Det är ju en jävla skillnad på att ha syskon hemma och att gå till ett ställe med ett tiotal halvsnoriga hostande småbarn som går runt och suger på varandras leksaker. Det är också en enorm skillnad på att utsättas för något när man inte har något val och att göra det av fri vilja.

Sen kan jag inte begripa varför man skulle vilja gå till ÖF alls. Du säger ju att det är för din egen skull och inte för barnet, då måste det väl finnas något roligare att göra? Jag förstår att de flesta vänner jobbar, men man kan ju mötas upp för en lunch då och då. Försök hitta några andra föräldralediga (har BVC någon föräldragrupp?) och träffas och fika i lite lugnare miljö än ÖF. 

Vad som helst är i mina ögon roligare än att sitta på ÖF. Jag gick dit en del när barnet var runt 1-2 år för då hade barnet behållning av det, och barnet blev sjuk efter varje gång. Folk gick dit med uppenbart sjuka barn som blivit hemskickade från förskolan. 

Det är ju möjligt att du har rätt, men jag vill ju testa öf för att se om det är något för mig. BVC kommer att ha en föräldragrupp, men den har inte startat ännu. Nej, jag kan inte möta upp mina vänner för lunch. Jag bor i centrala Stockholm och min ena kompis bor 40 min härifrån med tåget och jobbar även där. Min andra kompis bor ganska nära, men jobbar långt härifrån (tidsmässigt). Det är de enda vänner jag har. Som jag nämnt så arbetar den ena, hon som bor nära, skift, men att ses en gång varannan vecka ger mig inte den typ av sociala tillfredsställelse jag önskar. Min flicka är 5 veckor så hon suger inte på några leksaker. 
    Liten till skrev 2014-10-21 16:34:58 följande:

Bara lite tänkvärt är väl att ska du till museum och dylikt så är ju alla tåg/bussar också fulla med människor som kan ha baciller, samt museerna i sig. Vill man skydda bebis så ska man väl undvika större folksamlingar, affärer osv.

(Och jag tog med mig sonen till ett köpcentrum 1v gammal i förkylningstider. Nerbäddad i vagnen såklart så ingen nyste på honom, och idag är han en frisk snart 6åring)

Jag tänker inte isolera mig i ett halvår. Ett köpcentrum var vi till redan några dagar efter vi kommit hem från BB och vi har åkt tunnelbana och pendeltåg några gånger.

Men som jag skrev, jag tar till mig informationen och åsikterna och kommer att vänta med öf ett tag. Eftersom det är mitt första barn så vet jag inte så mycket. Hade aldrig ens hört talas om RS innan jag fick barn.
Svar på tråden För tidigt för öppna förskolan?