• linnéa001

För tidigt för öppna förskolan?

Hej,
    Jag har en dotter på fem veckor. Trots den ringa åldern och därmed tiden jag varit hemma med henne börjar jag faktiskt tröttna på enbart hennes sällskap. Det är ju inte så stimulerande även om jag så klart älskar min lilla tjej.

Jag skulle gärna gå till öppna förskolan för att träffa andra föräldrar då jag inte har någon kompis som är föräldraledig och föräldragruppen som BVC ska anordna inte har kommit igång ännu. Min kille vill dock inte att jag går till öppna förskolan med vår dotter p.g.a. förkylningsrisken. Enligt honom är det störst risk att bli sjuk på hösten, även om jag inte märkt av det när det gäller mig själv. Har han rätt? Borde jag vänta med att gå dit?

• Svar på tråden För tidigt för öppna förskolan?
  • Elinleo

Hej! Jag tycker definitivt att du bör vänta med att gå till öppna förskolan. För det första så är det mycket förkylningstider nu, och din dotter är väldigt liten och därmed sårbar för detta. För det andra är det inte heller jättenyttigt att gå till ställen med mycket folk med en sådan liten bebis. Jag åkte knappt tunnelbana med min son när han var så liten för det finns risker med det. Sedan är det ju inte särskilt bra psykiskt för din lilla dotter tror jag, med alla intryck, hög ljudvolym etc. Vänta till våren åtminstone, tror inte att hon har så mycket utav det då heller, men åtminstone innebär det inga större risker. Försök njut utav tiden du har hemma istället, gå promenader, umgås med vänner när du kan, träna när sambon din är hemma etc. Min kille var på öppna förskolan vid 6 månaders ålder, han fann det okej då tror jag,men fick väl egentligen inte ut så mycket utav det då heller, men nu vid ett års ålder har han superkul där Framförallt bör du tänka på riskerna ( förkylning) och den mentala påfrestning det kan innebära för din dotter. ha det bra!

• Vickan I

Jag hade inte gått, men så fick våran lilla RS också och vart inlagd på Astrid Lindgren. Fy f-n säger jag bara vilken ångest den tiden var så är kanske extra försiktig.

• Litet My

Jag hade inte gått utan väntat ett bra tag till.

• Hamboist

Jag hade absolut väntat, både med tanke på att ditt barn fortfarande är väldigt litet, och med tanke på årstiden- jag anser att det är dumt att utmana ödet och det finns många andra sätt att träffa folk- det är ju inte direkt så att ditt barn behöver leka av sej redan

• Liten till

Då måste jag vara mot strömmen, jag gick på öppna förskolan, eller här var det "kyrkis" när sonen var 5veckor. Vi sjöng lite, barnen lekte (de äldre) och min son sov i min famn el vagnen. Jag fick social stimulans och var en gladare mamma, och det tror jag är bra för barn!

Sedan att jag började så tidigt var för att min kompis har en dotter som är ett år äldre än min son som gick redan. Men får jag en till kommer jag gå igen.

Känn efter själv vad DU behöver!

• Baktakt

De riktiga RS-tiderna kommer först i januari och då är din lilla fyra månader och betydligt mer motståndskraftig. Dessutom lär hon ju inte bli tafsad på av vem som helst, eller nersnorad av något annat barn. RS är läskigt OM man får det, men det smittar inte så lätt som många vill göra gällande. Kolla upp på 1177!

Att gå på ÖF en gång eller två i veckan är ingen fara. Smitta kan lika gärna komma från pappan och pappans jobb, eftersom han lär ha mer närkontakt med barnet än någon du träffar på ÖF. Det är värre om du blir galen hemma, så gå du

• sofiaC
    Vickan I skrev 2014-10-20 15:11:36 följande:

Jag hade inte gått, men så fick våran lilla RS också och vart inlagd på Astrid Lindgren. Fy f-n säger jag bara vilken ångest den tiden var så är kanske extra försiktig.

Hua, håller med! Jag hade heller inte gått, min dotter höll på att dö i RS viruset när hon var 5 veckor.... Vi låg inne i två veckor och en vecks hemsjukvård. Detta ledde senare till att hon fick förkylningsastma och måååååånga sjukhusbesök....

Vänta tills din flicka blir lite starkare!

Kram
  • Jonna 81

Skulle absolut vänta. Hur länge beror lite på åldern på barnen som är där. Är det barn över 1 år hade jag väntat till barnet är minst 6 mån. I min stad hade dock ÖF nåt som heter Babycafe. Detta var för barn upp till 6 mån. Detta började jag gå med min son när han var runt 10 v. Då har dom ju inte nån direkt kontakt med varann. Utan mest som stimulans för föräldern som går hemma.

• LillyAdelia

Det beror på gruppen skulle jag säga! Jag och min bebis var på 1-6-månadersgrupp anpassad just för riktigt små barn. Nu när bebisen blivit över året är gruppen 1-5 år och där får man med sig väldigt mycket sjukor.

Var aldrig problem i bebisgruppen, man satt ju mest och pratade med andra föräldrar och barnen satt i famnen, typ. Skulle dock inte ta med en pytteliten om gruppen också hade barn i förskoleåldern.

• nozpa

Som de flesta andra så hade jag inte gått. Många barn har äldre syskon. Nej, usch. Inte nu på hösten med influensa, rs osv.

Svar på tråden För tidigt för öppna förskolan?