Vad är er favorit på det klassiska julbordet?
Mina 3 favoriter är helt klart
Vilka är era?
Mina 3 favoriter är helt klart
De tre saker jag absolut inte vill vara utan på mitt julbord är norrländsk sillsallad (utan majonnäs), löjrom och julskinka (sockersaltad, hemkokt och sedan griljerad).
Några andra saker jag inte vill missa är (finsk) kålrotslåda, Janssons frestelse och heminlagd sill.
Börjar så smått att längta till jul!
Mina tre favoriter är:
Gubbröra
hemmagjord sillsallad
lax
Frågar du i morgon har jag säkert tre nya favoriter
Nu har jag fått en sjukt hungrig mage....
Ser trots allt att det är många som har ett julbord med sill, det kanske hör till julen, men jag har väldigt svårt för just sill, har lovat mig själv ge det en chans i jul.
Vilken sillsmak är godast?
julenstid.blogg.se
Hur kunde jag glömma brysselkålen?! När vi har släktmiddag är det bara jag, min syster och en morbror som länsar kastrullen med brysselkål... av sammanlagt typ 30 personer. Det är iofs något som jag kan äta oftare än bara till jul, så det kan ha varit därför jag inte tänkte på det. Men det är självklart julbordsrelaterat för mig ändå.
(Jag fuskar) Omöjligt att välja bara tre
Hela doppgrytan som inkludera skinkan, köttkorven och saltköttet.
"Fiskbordet" med all sill, varm och kallrökta laxen plus gravad lax med gravlaxsås, ägghalvor med majo och färska handskalade räkor och gubbens ungsomelett med svampstuvning.
Tjocka revben med honungsglace
Rödbetssallad och stark senap
Rökt viltsvin
Stark ost till maten
Ostbrickan efter
3 favoriter var det ja...
1. sill- och fiskbordet
2. kallskurna bordet
3. varma bordet
Går inte att säga 3 godaste eftersom det är blandningen som är god. Att kombinera olika smaker i olika tuggor t ex en bit köttbulle med en klick Hultbergs och lite brunkål
Däremot går det bra att ta bort 3 saker utan problem. Potatis - helt meningslöst och bara bukfylla. Ansjovis och kryddsill - det finns så mycket godare sillar. Lutfisken - också helt meningslös bukfylla
Tror knappt någon här på tråden kunde hålla sig till sina 3 favoriter, haha men kul att ni uppskattar julmat iallfall :)
Favoriten är de hemgjorda köttbullarna på älgfärs. Fantastiskt goda!
Rödkålen med syrliga äpplen är också en höjdare.
Sen har vi en hemgjord grynkorv som jag tycker om att tillverka men inte äta.
Sill, lax, Jansson. Men jansson tar vi någon annan dag för det är så mättande.
Jag är inte så förtjust i julmaten alls, men köttbullar, gravad lax på hårdmacka och skinka är väl det jag äter.
nr 1 ål i alla dess former
nr2 grisfötter !
nr3 blöta eller dopp igrytan (samma sak)
Dopp i grytan och hemgjord julkorv, galet gott!!
Mina egna köttbullar, min egen skinka, min egen Jansson, hm.allt jag gör, inklusive senap och äppelmos. Frågor välkomna. Mesta baserat på Tore Wretman, mormor och mig själv under nittiotalet. recept utlovas... kanske.
Nu i efter julmaten kan jag ju säga att årets favorit blev renskavet. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Och det är något som faktiskt finns på vårat finska julbord varje år, mums!
Janssons fast med kapris i istället för ansjovis
Finsk kål låda (ska börjas göra utan att det är jul)
Ägg med kallrökt lax