• Tow2Mater

Vårdnad under amning

Anonym (**) skrev 2014-10-15 16:19:30 följande:
    ".... För barn under tre år rekommenderas normalt inte växelvis boende då de ännu inte utvecklat sinne för den rumsmässiga tidsuppfattningen."

www.babyhjalp.se/separera/boende-barn
    Samma källa tipsar om "1-2 år: Umgängesföräldern kan ha varannan helg (fre-sön) samt ev ytterligare ett dygn i varje vecka".

Säg mig skillnaden mot att 'umgängesföräldern' har barnet två dygn, sen har 'boendeforäldern' barnet i två dygn, etc och så turas man om, dvs har växelvis boende. En bra källa i ovrigt, men här vet de inte vad de pratar om. Tror de med "växelvis boende" menar varannan vecka i taget, men de definierra det inte så.
  • Tow2Mater
    Anonym (**) skrev 2014-10-15 16:50:56 följande:
    risken är väldigt liten att det kommer dömas till växelvis boende de första åren.
    Och du definierar inte heller vad du menar med detta, precis som din "källa".
  • Tow2Mater
    Anonym (Gravid och lämnad) skrev 2014-10-15 16:56:43 följande:
    Tycker du verkligen att man ska ha växelvis boende av något slag för ett nyfött barn??? Även om det bara är 2 dygn i taget? Tycker det verkar omänskligt för en så liten. 
    Det är irrelevant vad jag tycker. Dessutom pratar jag här, med klipp ur din egen källa, om barn 1-2 år gamla (dvs under 3 år), inte en nyfodd.

Säg mig vad du anser skillnaden är som jag frågar i #16.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gravid och lämnad) skrev 2014-10-15 17:04:10 följande:
    Det var inte jag som tog upp denna källa. Du har diskuterat med någon annan ovan.

Alltså hade du inget att tillföra angående vår situation utan ville generellt diskutera boende för äldre barn?
    Ok, misstog dig for Anonym (**). Alltid svårt med en massa anonyma.

Det handlar om din situation. Ni är snart där barnet fyller 1. Ett år går fort. (Trodde du redan fatt en massa svar om vad som gälle rjust en nyfodd. Vad jag anser om det är faktist irrelevant.)
  • Tow2Mater
    Anonym (**) skrev 2014-10-15 17:04:13 följande:
    med det menas främst att barnet vistas ungefär lika mycket hos båda föräldrarna. till exempel varannan vecka.
    Tack for din definition. Det menas inte automatiskt det, utan det beror helt på hur man definirera ordet.
  • Tow2Mater
    yodi skrev 2014-10-15 17:28:27 följande:
    i det övre förslaget så har barnet mer av en fast punkt. i ditt förslag blir det en väldig massa fram och tillbaka mellan mamma och pappa.
    Det blir ingen skillnad varannan vecka, for jag antar alla vill ha det där 'ytterligare ett dygn i varje vecka'. Det blir ett extra fram-tillbaka-byte på två veckor ja.

Själv anser jag att det är bättre for barn att träffa båda sina foräldrar varje vecka istället for att se den ena bara varannan. Men man kan ju anse olika där. Vet inte hur en domstol domer dock, det beror säkert på olika situationer.
  • Tow2Mater
    yodi skrev 2014-10-15 17:50:40 följande:
    nu vet jag inte om jag missförstod dig.

men förslag ett var väl varannan helg och en dag i veckan hos ena föräldern.
    och förslag två var må, ti hos ena ons to hos andra,fre,lö tillbaka till förälder ett osv ?
    Ja, det var min jämforelse. Det blir tre tillfällen på två veckor jämfort med fyra. Men växelvis kan ju handla om olika fordelningar. Min poäng är att är det bra for barnet att tillbringa en helg (två dagar) med den ena foräldern, kan jag inte se vad den direkta skillnaden skulle vara om det tillbringar två dagar en annan tid i veckan också. Tätare anses ju bättre än att ha längre tid emellan.
  • Tow2Mater
    MxMeNow skrev 2014-10-15 18:06:12 följande:

Ts tycker att det är fruktansvärt att tänka på att inte ha barnet hos sig efter födseln och att inte få träffa barnet dagligen, men ts du tror inte att pappan känner detsamma? Pappan kan flaskmatade och ge samma närhet och trygghet, så varför ska mamman vara den självklara vårdnadshavaren?

Nu säger ju TS "han får komma till oss så ofta han vill".

Enligt lag blir just mamman vårdnadshavare om de inte är gifta. Pappan kan ansoka om vårdnad.

Vad anser du skulle vara alternativet? Varannan vecka for en nyfodd?
  • Tow2Mater
    MxMeNow skrev 2014-10-15 18:18:52 följande:
     Det bästa är att de bor ihop den första perioden.
    Det håller jag med om!
  • Tow2Mater
    Centurione skrev 2014-10-16 17:26:48 följande:

... nu när du har guldläge! (Hade ni varit gifta så hade du ju inte kunnat göra något åt att han fick del i vårdnaden automatiskt.)

Spyr av att läsa detta uttalande. Forhoppningsvis finns det inga gifta svinmödrar som skulle vilja ha ensam vårdnad om de kunde.
  • Tow2Mater
    Anonym (fått barnbarn nu) skrev 2014-10-17 11:02:43 följande:
    Tja,  är man gift och karln plötsligt vill skilja sig mitt i graviditeten (för att skaffa hus med annan kvinna)  är det tänkbart att man inte delar med sig av vårdnaden....
    En sån mamma tänker isåfall bara på sig själv, inte på barnets bästa.
  • Tow2Mater
    Anonym (**) skrev 2014-10-17 17:39:55 följande:

www.inforefuge.com/science-of-smell-mother-infant-bonding

Ok, närhet till mamman minskar risken for homosexualitet, en bra ursäkt jag i såfall kan kopa for att låta mamman vara viktigast forsta tiden! Varfor synliggors inte det oftare?

"At birth, male babies get a surge of GnRH which results in a LH surge. This is apparently triggered by exposure to the mother?s pheromones. The LH surge keeps the testes pumping out a high level of testosterone which further masculinizes the brain by destroying or altering connections between nerve cells and creating male circuits. (Kohl & Francoeur, 1995, p.96)"
  • Tow2Mater
    behindblueeyes skrev 2015-04-14 00:05:18 följande:
    .. så min lilla älskling fick flytta mellan boenden var 3:e dag ungefär...
    Js, om han är en bra pappa, varfor skulle det inte kunna vara så? Du kunde ju ge honom hela boendet om du tyckte der var bäst for ert barn att inte "flytta emellan".
Svar på tråden Vårdnad under amning