Vårdnad under amning
Kan någon svara på vad som händer med ett nyfött barns vårdnad och boende när föräldrarna separerat innan födsel? Min nu f.d. pojkvän som jag blev gravid tillsammans med har lämnat mig vilket känns förjävligt, är i sjätte månaden. Vi vill båda ha vårdnad om barnet men vi kan absolut inte bo tillsammans, inte ens första tiden. Vi har pratat lite om allt, men bara över telefon, känner just nu att jag aldrig vill se honom igen efter detta svek, men jag är rädd för att säga minsta lilla som kan ge honom vårdnad om barnet när det fötts. Läser överallt att man ska vara samarbetsvillig och så, men just nu är allt så jävla jobbigt.
Helst vill jag amma barnet ett halvår som ju rekommenderas om jag kan amma. Man kan ju inte hålla på och skicka en nyfödd fram och tillbaka mellan sig, det verkar överallt rekommenderas att barnet bor fast hos en förälder och träffar den andra först där och att man sen utökar umgänge sakta?
Hur tror ni min chans är att få vårdnaden och ha barnet boende hos mig primärt?? Det skulle kännas så fruktansvärt att föda och sen behöva lämna över mitt barn till mitt ex och inte kunna amma eller kanske ens få se det varje dag? Kan de göra så? Jag är helt förtvivlad! Måste jag prata med någon advokat eller något?
Hade ju förväntat mig mysigt familjeliv och inte att vara helt ensam och kanske inte ens med mitt barn????
Är i chock, vet inte ens om jag tänker på de relevanta sakerna? Något annat???