• trina

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Ashurst Klara skrev 2015-03-06 15:34:56 följande:

Hej!

Jag har en liten fråga till er som gör IVF på Sahlgrenska pga att ni inte har någon egen ägglossning:

Fick ni någon ägglossningsstimulerande behandling med injektioner innan ni började med IVF? Eller blev det IVF direkt när det visade sig att ägglossningsstimulering med tabletter (typ Pergotime) inte hjälper?

Jag svarar inte på Pergotime och står nu i kö till IVF på Sahlgrenska, men skulle mycket hellre testa injektionsbehandling först. Så jag undrar lite hur ni andra har gjort.

Jag fick prova på sprutor utan ivf i två omgångar innan det blev ivf. Båda gångerna svarade jag (tyvärr) för bra och sista gången valde vi att omvandla det till ett ivf. Pergotime hade ingen effekt på mig, men sprutor är för jäkla effektiva :)
  • trina

Jag undrar om det är någon som fått blastocyst insatt av sahlgrenska? I regel gör de enbart det när man är på sista frysförsöket och har fler än 3 embryon i frysen. Men går de att övertala?

Vi har gjort 2 FET (tvådagars) och har 2 kvar med 6 embryon. (Fick totalfrys senaste ivf då får man ett extra frysförsök) men ärligt talat är jag trött på misslyckanden och vill prova något nytt!

Tre insättningar totalt (en ET) med tvådagars och inget funkar.

Gweny, jag brukar aldrig kunna lita på min kropp under ruvningen. Självklart kan det vara något, men varje gång jag analyserat symptom så har det aldrig gått vägen. Så jag tror inte man kan gå på så mycket under perioden man ruvar egentligen.

• trina
    Gweny skrev 2015-04-29 16:55:29 följande:

Jag ska börja med mitt  första stimulerade FET imorgon, blir provera först. Planerad insättning v.23, så blir en lång procedur igen.

Jag ska börja med Provera imorgon, så vi ligger bara en dag ifrån varandra! :) Har också planerad insättning v23.
  • trina

Kan tipsa om akupunktur i närheten av sahlgrenska. De gör akupunktur inför återföring (man ska gå två gånger i veckan en månad innan). Kostar 80kr per besök och går på högkostnadsskyddet. Det heter iRörelse och ligger på Guldheden.

Jag har gått två gånger nu och om inte annat så är det skönt att komma någonstans och vila lite :) om det ger något eller inte vet jag inte, men skadar inte att försöka. Ska ju på fjärde återföringen i juni så hoppas det kan göra att vi får lyckan på vår sida denna gång!

• trina
    Gweny skrev 2015-05-20 11:09:36 följande:

Igår ringde min BM, blodprovet såg bra ut och idag började jag med Progynon 3 ggr/dag. Sen vul nästa fredag och förhoppningsvis insättning v.23

Samma för min del! VUL på fredag, så vi mötts säkert i väntrummet, haha.
  • trina

Jag gissar på insättning 3 juni! Helt galet att det bara är en vecka kvar till vul. Tycker tiden går vansinnigt fort.

Men å andra sidan kommer den nog vansinnigt långsamt senare...

• trina
    Gweny skrev 2015-05-21 22:27:49 följande:

Ja ruvtiden är hemsk! Aldrig varit med om segare dagar....

men just nu är man spänd för att allt ska gå bra med vul och upptining.

Jag är mest spänd inför att få veta när det blir, så man får ett datum att rikta in sig på. Det är fjärde återföringen för vår del så det är snart rutin på det hela.

Ska komma på ett bra namn till embryot också. Tycker det är lite viktigt att veta vad man ska kalla den, så det inger lite hopp.
  • trina
    Anya skrev 2015-05-22 20:28:02 följande:

Hej tjejer, ska till veckan på ultraljud och lämna blodprov för att se om jag är nedreglerad, är så nervös! Hade ni några "symptom" som tydde på att ni nedreglerats? Jag får inte sova en blund om nätterna på grund av extrema värmesvallningar, hoppas det är ett gott tecken. 

Haha, låter precis som mig! Jag får inte heller sova när jag går på nässpray. Brukar aldrig vara några problem med nedregleringen vad jag vet och fina symptom är ju klassiska :) (alltså ett bra tecken)
  • trina
    Gweny skrev 2015-05-29 11:52:48 följande:

Trina>> hur gick det idag?

Min slemhinna var "bara" 6 mm tyvärr så blir ingen återföring till veckan utan ökning av östrogen och tillbaka nästa vecka. Suck så typiskt. Hoppas det är bättre då iallafall.

Jag kommenterade din blogg :) jag hade 7mm och får återföring på torsdag. Konstigt att du får fortsätta längre med hormonplåster... Jag kan tycka att sex eller sju inte är någon jättestor skillnad? Ska jag vara orolig?
  • trina
    Ingentingviktigt skrev 2015-06-01 18:26:24 följande:

Så besviken på Sahlgrenska så det finns inte. Jag och min pojkvän fick komma på vårt första samtal i februari efter remiss från en gynekolog som konstaterat att min pojkväns spermier var helt orörliga. Tyvärr hade vi varit ärliga med att min pojkvän behandlas med Litium för sin bipoläritet. Vi avslutar samtalet på Sahlgrenska med att läkaren säger "Jag vill bara ringa upp din läkare om det är okej?". Vad kan man svara på det förutom ja?

Idag flera veckor senare får jag ett brev i brevlådan där det står: 

"Hej x(mitt namn)
    Har nu fått kontakt och svar från y's (pojkväns namn) psykiatriker. I nuläget kan vi tyvärr inte erbjuda er IVF-behandling."

Hur kan man få ett sånt besked som brev, speciellt om man ska hitta det kl 17 efter jobbet när det inte finns någon att ringa och prata med. Det känns som om livet tog slut.

Funkar allt kan vem som helst bli förälder, då behöver man inte fråga någon om råd eller få godkännande av cyniska psykläkare. Men är man psykiskt sjuk kan man behandlas hur som helst tydligen. Det känns så förnedrande så det finns inte. 

Sahlgrenska är styrt av regler och riktlinjer, de har inte gjort detta för att vara elaka. Jag tror snarare deras händer är bundna och de inte kan göra undantag. Det jag tycker ni ska göra är att ta kontakt med din pojkväns psykiatriker och fråga vad de pratat om och hur dennes synpunkt på ert barnskaffande är. '

Jag tror själv inte att det är några problem för någon med bipolaritet att få barn (förutsatt att man är stabil såklart) och det är toppen att ni har varit ärliga, men det kanske är en rutin/regelverk som är att man måste gått på medicin ett tag utan större problem eller att man måste haft kontakt med psykiatrikern ett visst tag.

Som sagt, jag tror de är bakbundna och inte kan göra undantag. Fråga helt enkelt vad deras beslut grundar sig på och resonera kring det. Jag tror säkert det finns en logisk förklaring till varför de inte kan erbjuda er ivf just nu. Sedan finns det alltid privata alternativ ni kan prova att vända er till även om de också till viss del lever under ett regelverk.

Jag hoppas ni kommer runt detta lilla "farthinder" och lyckas ändå!
  • trina

Nu hittade jag dessutom denna informationen:
    www2.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Behandling/Assisterad-befruktning-/

Vi följer anvisningar från Socialstyrelsen och Regionstyrelsen för Västra Götaland och följande allmänna kriterier för assisterad befruktning föreligger:

Behandlingen kan inte utföras hos par där det förekommer missbruk, kriminalitet, allvarliga livshotande sjukdomar, psykiska eller sociala problem som gör det svårt för paret att ta hand om ett barn. I vissa fall kan utredning komma att kompletteras med bedömning av läkare i berörd specialitet, psykolog eller kurator

(Så det inte helt upp till Sahlgrenska, utan det ligger på Socialstyrelsen och regionstyrelsen. Sahlgrenska måste bara handla efter det regelverk de fått sig tilldelat)

Alltså har ni fortfarande en chans att få det beviljat, fråga bara mer kring hur de resonerat kring sitt beslut att för tillfället inte erbjuda er IVF via landstinget! 
  • trina

Plussade imorse! Trodde aldrig det skulle hända oss!! Men på fjärde insättningen verkar det gått vägen! Har testdag på fredag egentligen, men kunde inte hålla mig. RD 11 idag!

• trina

Är i v17 nu och väntar med spänning på rul i oktober :) Har fortfarande inte förstått att vi lyckades! Även om jag ibland tyckte mig veta bättre än sahlgrenska så måste jag ge dem cred för att de faktiskt vet vad de pysslar med, annars hade man inte suttit här med en rund mage! Idag var första gången en främling frågade mig om jag var gravid, det kändes helt fantastiskt!

Jag hoppas att ni som fortfarande kämpar kommer få känna samma glädje, oavsett om vägen går via ett biologiskt barn eller inte. Kämpa på, när det är som mörkast så ser man tillslut ljuset i tunneln!

Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15