Ingentingviktigt skrev 2015-06-01 18:26:24 följande:
Så besviken på Sahlgrenska så det finns inte. Jag och min pojkvän fick komma på vårt första samtal i februari efter remiss från en gynekolog som konstaterat att min pojkväns spermier var helt orörliga. Tyvärr hade vi varit ärliga med att min pojkvän behandlas med Litium för sin bipoläritet. Vi avslutar samtalet på Sahlgrenska med att läkaren säger "Jag vill bara ringa upp din läkare om det är okej?". Vad kan man svara på det förutom ja?
Idag flera veckor senare får jag ett brev i brevlådan där det står:
"Hej x(mitt namn)
Har nu fått kontakt och svar från y's (pojkväns namn) psykiatriker. I nuläget kan vi tyvärr inte erbjuda er IVF-behandling."
Hur kan man få ett sånt besked som brev, speciellt om man ska hitta det kl 17 efter jobbet när det inte finns någon att ringa och prata med. Det känns som om livet tog slut.
Funkar allt kan vem som helst bli förälder, då behöver man inte fråga någon om råd eller få godkännande av cyniska psykläkare. Men är man psykiskt sjuk kan man behandlas hur som helst tydligen. Det känns så förnedrande så det finns inte.
Sahlgrenska är styrt av regler och riktlinjer, de har inte gjort detta för att vara elaka. Jag tror snarare deras händer är bundna och de inte kan göra undantag. Det jag tycker ni ska göra är att ta kontakt med din pojkväns psykiatriker och fråga vad de pratat om och hur dennes synpunkt på ert barnskaffande är. '
Jag tror själv inte att det är några problem för någon med bipolaritet att få barn (förutsatt att man är stabil såklart) och det är toppen att ni har varit ärliga, men det kanske är en rutin/regelverk som är att man måste gått på medicin ett tag utan större problem eller att man måste haft kontakt med psykiatrikern ett visst tag.
Som sagt, jag tror de är bakbundna och inte kan göra undantag. Fråga helt enkelt vad deras beslut grundar sig på och resonera kring det. Jag tror säkert det finns en logisk förklaring till varför de inte kan erbjuda er ivf just nu. Sedan finns det alltid privata alternativ ni kan prova att vända er till även om de också till viss del lever under ett regelverk.
Jag hoppas ni kommer runt detta lilla "farthinder" och lyckas ändå!