• Gweny

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Jag tänkte bara fråga er lite, ska få iväg våran remiss till Sahlgrenska nu.

Undrar bara om man bockar i att man kan komma på kort varsel, men just den tiden/dagen man erbjuds på det sättet, inte kan, åker man längst bak i kön då igen, eller står man kvar på samma plats? 

• Gweny
    Malinka87 skrev 2014-12-02 10:31:40 följande:

Hej tjejer!

Måste fråga hur ni har gjort med frånvaro från jobb osv. när ni är igång med IVF. Har ni sjukskrivit er? Och när är isåfall bästa att ta en sjukvecka, mellan äggplocket och  återförandet? Eller har ni kompat? Semester? Beror såklart också vad man har för typ av sysselsättning-hur långt man har att åka osv.  Själv jobbar jag heltid inom vården och har 13 mil att åka till Sahlgrenska, så det blir ju hela dagar jag måste vara "borta" funderar en del på hur jag ska göra med frånvaron. 

Nyfiken på hur ni löst det hela :)

Också nyfiken på detta. Vi har 10 mil till dit.
  • Gweny
    Ashurst Klara skrev 2014-12-02 22:51:51 följande:

Roligt att det verkar gå framåt för många av er!

Jag fick ett brev från sahlgrenska idag där de meddelande att remissen har kommit in och att jag kommer bli kallad inom 3 månader. Vågar man hoppas på att köerna har blivit kortare så att de kan hålla sitt löfte om 3 månader? Eller är det bara ett standardbrev?

När skickades din remiss in? Går och väntar på svar själv. Hoppas dem får ner köerna.
  • Gweny
    Elba skrev 2014-12-03 11:05:13 följande:

Kul med en Sahlgrenska-tråd :)

Jag och min man är oförklarligt barnlösa och har fått vår remiss till IVF Sahlgrenska ivägskickad för två veckor sen. Ringde igår för att kolla status och då säger de att det nu är 5,5 månaders väntetid innan vi blir kallade till första besöket! Vi hade ju väntat med att få iväg vår remiss för vi var inte redo för ivf ännu. Men nu efter sommaren kände vi oss redo för nästa steg men då fick vi vänta tre månader efter slutsamtal där hon i princip bara sa "jaha det finns ju inget annat att göra än ivf, så jag skickar in en remiss"... Och nu 5,5 månader till! Känner mig lite halvknäckt just nu :( Men ser att flera av er blivit inkallade på avbokade tider, så jag tänker nog ringa igen och säga att jag kan komma in med kort varsel...

Men lycka till ni som är igång!

Men vilka väntetider. Läst andra som sagt 5 mån också.

Nån som vet... om man ställer upp sig på kön med kort varsel... men måste ändå tacka nej när dem ringer, åker man längst bak i kön då eller står man kvar på sin plats i kön?
  • Gweny
    Elba skrev 2014-12-03 15:09:35 följande:
    Vad skönt att höra, då kanske det t o m finns en minimal chans att man blir inkallad innan jul... man får ju alltid hoppas :P Har iaf ringt nu och satt upp oss på kort-varsel-listan! Och lycka till i morgon förresten!

Gweny: hon jag pratade med sa även att man inte förlorar sin plats i vanliga kön om man tackar nej. De går bara på listan av de som vill bli uppringda med avbokade tider och först som svarar blir erbjuden tiden, oftast samma dag eller dan efter.
    åh vad bra, då vet jag. tack.
  • Gweny

Idag kom bekräftelsen att våran remiss kommit, känns bra att veta att den kommit fram rätt.  Nu är det ju "bara" denna väntan nu då...

Följer er andra så länge och håller tummarna för er som är mitt i det.

• Gweny
    zoloo skrev 2014-12-11 19:55:39 följande:

Hej!

Jag å min sambo har gått på utredning på kvinnokliniken i Gårda nu i sept-nov och det visade inga "fel" på någon av oss. Så vi blev remitterade till Sahlgrenska. Någon vecka senare ringer en barnmorska därifrån och undrar om vi vill vara med i en studie där de undersöker om det finns ngt samband mellan högt BMI och barnlöshet. Studien går ut på att halva gruppen får börja med IVF typ direkt (som ni skrev är det lååång väntetid annars, de klarar inte vårdgarantin) å den andra halvan av gruppen får pulvershakes (typ modifast el nutrilette) att äta i 12-16v (!!) och efter det får man IVF.

Imorgon ska vi på möte och då får vi reda på vilken grupp vi hamnar i.... Spännande och läskigt! Någon mer här som är med i studien?!

Så spännande, jag såg om en tjej som var med i den studien, när den varit innan. Hon hamnade i gruppen som fick dricka shakes, hon fick mycket stöd av personalen och dietist osv och lyckades gå ner i vikt. Hur det gick sen med IVF vet jag inte, då jag bara läste lite snabbt om henne i en tråd för ett tag sedan.

lycka till.
  • Gweny
    Cegesi skrev 2014-12-11 23:26:19 följande:

Skönt med bekräftelse. Speciellt när en läser om dem som inte fått det. Hoppas det går snabbt och bra för er!

Bara och bara. Det är inte lätt men förhoppningsvis kommer vi starkare ur det här. :)Vad spännande! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Vilken grupp hoppas du på? Får jag fråga vad du/ni har för BMI? Du måste absolut inte svara. Lycka till!

Ja får hoppas dem får ner kön lite! Känns nervöst, men skönt att det är i rullning iallafall.
  • Gweny
    trina skrev 2014-12-12 20:27:45 följande:

Jag ska på FET på tisdag! Tycker om barnmorskorna där, de är alltid sympatiska och snälla. Idag skulle en barnmorska förklara hur jag ska fortsätta med medicinera, och jag sa att jag hade koll, det var inte första gången och man hörde på rösten att hon verkligen hoppades att det skulle vara sista gången vi gick igenom detta. Sen önskade hon oss all lycka, att hon höll tummarna och hoppades på en bra julledighet.

Hört många säga personalen där är bra! Hoppas hon får rätt och det lyckas för er nu! hur många ggr har ni försökt?
  • Gweny
    elsewhere skrev 2014-12-15 12:59:02 följande:

Nu har jag fått mens också, det tog fem veckor från missfallet ungefär. Ringde Sahlgrenska (har ju gjort ett försök som slutade i MA i vecka 14 nu i november) och dom sa att jag ska börja spraya med Suprecur så fort jag får nästa mens och sen drar det igång igen i vecka fem eller något sånt. 

Känns lite konstigt och läskigt, fick ju bara ut ett enda ägg, blev överstimulerad och hamnade på sjukhus, blev ändå gravid och fick sen drömmarna krossade i vecka 14 när fostret dött för länge sen. Hur ska man orka? Väntan är outhärdlig, att vara så rädd att det ska hända igen, att det inte ska bli några ägg alls, att behöva göra ett äggplock till, att vara den där "procenten" som ändå får missfall efter att ha sett fina hjärtljud i vecka sju? Jag förstår verkligen de som säger att par som inte kan få barn aldrig lyckas ta sig förbi den första inledande sorgefasen, för man har fan känslorna utanpå kroppen.

Och dom ringde mig med angående studien för att gå ner i vikt innan nästa IVF-försök. Var lite sugen på att vara med men det är så långt att åka varannan vecka i 15 veckor. Jag får göra det på egen hand istället :)

Jag fick ett ma i somras,efter vi försökt så länge.helt oväntat plusade vi(har väldigt få egna äl) men så slutade det så hemskt. Så också rädd att om mam lyckas bli gravid igen att det ska bli ma igen. Vi såg hjärtat slå på ett vul, dem säger ju att mf-risken minskar jättemycket om hjärtat kommit igång. Så var tungt för oss.

Hoppas det kommer gå bra nästa gång för dig och mig!
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15