Velouria skrev 2014-10-14 21:21:26 följande:
Nej, vill man ha bort sjukdomen så måste man ta bort fostret. Man vill inte det, men man känner att man måste det.
Det går inte att byta ut Downs mot svarta eftersom ens hudfärg inte påverkar ens personlighet. Downs syndrom är en genetisk störning. En hudfärg är inte det.
Att vara svart kan mycket väl påverka personligheten. Hudfärg påverkar hormonbalansen, fettinlagringen, upptagningsförmågan av D-vitamin (och därmed prevalensen för depression), de genetiska förutsättningarna för olika fysiska aktiviteter och ökar risken för tex. diabetes och har även en korrelation till IQ.
Downs Syndrom ses som inte önskvärt idag, imorgon kan det vara tex. rött hår. Så visst går det att byta ut downs syndrom mot ja, det mesta. Däribland svart hudfärg.
Är det då rätt att abortera Downs syndrom och bestämma att just detta är inte önskvärt men inte något annat? Om Stina får abortera bort downs syndrom, får då Anna abortera bort för att det blev en pojke istället för flicka?
(Och innan ni kallar mig för rasist, så läs texten en gång till. Anser ni mig fortfarande vara rasist? läs den isf. en tredje gång, kommer du då till samma slutsats så undrar jag om det inte är så att du är begåvningshandikappad)