• Kofot

Borde man avliva sjuka barn?

Anonym (undrande) skrev 2014-10-12 19:19:00 följande:

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

Nej man borde inte avliva sjuka barn. Varför skulle man ens tänka i sådana banor?
  • Kofot
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 10:36:12 följande:

För att kvinnor har lättare att relatera till barnen när de är utklämda och sitter framför näsan på dem, då plötsligt blir det inhumant att ta död på avkomman. 
    Huruvida ungen dödas innanför eller utanför livmodern förändrar ju knappast dess egen situation nämnvärt, men det är bra mycket lättare att döda den människa man inte sett i ögonen.

Eller så kanske det kan vara så att man inte ser ett embryo/foster som en född individ?
  • Kofot
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 11:01:52 följande:
    Förstås?

Ett embryo eller ett foster är per definition inte en född individ. Vart vill du komma?
    Jag vill bara påpeka att man kan tycka att abort är helt ok men trots det vara emot  infanticid.
  • Kofot
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 11:09:48 följande:
    Vad spelar det för roll för individen huruvida den är född eller inte när den avlivas?
    För mig så har det en väldigt stor betydelse eftersom att jag är en av dom som inte tillskriver ett embryo/foster samma värde som en född individ.
  • Kofot
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 11:31:56 följande:
    Varför inte? 
    Därför att ett fött barn dels är fött, kan uppehålla sina livsfunktioner själv eller via teknisk och medicinsk hjälp och dessutom besitter ett medvetande.
    Ett embryo har inga sådana funktion men däremot den gravida kvinnan.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?