Inlägg från: Malin0090 |Visa alla inlägg
  • Malin0090

Borde man avliva sjuka barn?

Jag valde att göra fostervattenprov trots att jag bara är 24 år. Jag gjorde det för att min morbror hade Downs syndrom och även hjärtfel (vilket dom flesta med Downs har). Min morbror gick bort som barn och detta påverkade min mamma och hennes familj hårt (såklart).

Jag och min man tog innan testet ställning till svaret. Skulle fostret ha en kromosomavvikelse skulle vi välja att göra en abort. Nu visade testet inga avvikelser och jag har idag en älskad dotter på 4 månader. Hade min dotter fått någon förlossningsskada, varit blind eller haft något annat handikapp hade jag självklart älskat henne lika högt och att någon skulle ha "avlivat" henne känns hemskt att bara tänka.

Men jag tycker inte att det är något fel med att abortera ett sjukt foster, och att göra vad man kan innan för att ta reda på om barnet är friskt. Jag vill inte begrava mitt eget barn (man kan aldrig gardera sig, jag vet) och vissa syndrom är så allvarliga att dessa bebisar kanske inte ens överlever graviditeten eller förlossningen, och gör dom det överlever dom oftast inte första året.

Folk är så dömande och kan inte tänka i andra banor. Jag förstår att alla inte skulle abortera ett sjukt foster. Men jag tycker att man är fruktansvärt inskränkt om man inte kan förstå att vissa vill göra vad man kan för att förhindra att sätta ett sjukt barn till världen.

Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?