• sixt1

Hur sluta mata på natten (6 mån) / Använder mig som napp

Vi har tänkt ta helgen och försöka få ordning på vår 6 månaders bebis sömn. BVC rådde oss att sluta ge honom mat på natten för att få honom att sova längre. Som det har blivit sista månaderna så äter han varje till varannan timme.

Mitt problem nog snarare att han använder mig som napp. Har vägrar vanlig napp, han får typ kväljningar av den!?!

Iallafall, han somnar i princip alltid av att jag matar honom... Det är på dagtid som han ibland kan somna av sig själv i vagnen eller efter lite bök o stök i sängen. I bärselen somnar han alltid också...

Såhär ser det ut: vid 19-20 börjar han gnälla/gnugga ögonen och söka bröstet. Får mat och somnar i famnen efter en stund. Då bär jag in honom i sovrummet till hans egen säng. Sen dröjer det oftast bara nån timme så vaknar han igen. Tar upp honom i famnen och han vill ha bröstet. Det får han då.. Om inte så skriker han som en galning vad vi än försöker med. Somnar av maten och tillbaks i sängen. Sen när han vaknar nästa gång har vi oftast lagt oss, så då plockar vi över honom och jag liggammar. Resten av natten/morgonen äter han varje gång han vaknar och somnar alltid om. Det går oftast inte att flytta honom/mig för då vaknar han...

BVC säger att för att jag ska få sova så är det bästa att sluta ge mat på natten. Att pappan ska ta första natten och vara nära och försöka få honom att sova, utan mat. Sen ska det tydligen bara ta några dagar så sover han hela natten...

Dock har vi provat lite smått sista nätterna med att inte slänga fram bröstet utan ta upp honom och vyssa osv, och när han tystnat lägga ner honom i hans säng igen. Men då tokskriker han, slutar inte förrän vi tar upp honom igen. Kan köra den loopen en timme men han ger sig inte. Blir tyst i famnen men galen/tokledsen när vi lägger ner.. När vi tillslut gett upp så tar han bröstet och somnar på nån minut!

Vet inte ens om det är nån idé att försöka i helgen? Hur många timmar ska man hålla på? Så trist att han inte tar napp... Ska man låta honom ligga och skrika (och sitta bredvid och buffa osv) eller ta upp honom/lägga ner?!

• Svar på tråden Hur sluta mata på natten (6 mån) / Använder mig som napp
  • maribel

Du kommer säkert få olika svar här men jag svarar efter min erfarenhet. Jag har en liten 4 mån kille, det är mitt tredje barn. Jag har haft barn som tagit napp och nu denna lilla plutt vägrar napp. Han somnar aldrig av sig själv, varken i vagn eller i bil utan han ammas till sömns, ibland tar han tummen och man kan vyssa honom. Dem första två mån var hemskt jobbiga för jag var hans napp dygnet runt MEN jag har alltid, även med dem andra barnen varit noga med att aldrig liggamma oavsett om jag är supertrött och bebis vill äta varje timme därför att bebisen vänjer sig vid att sova vid min kropp. Jag ammar till söms och sedan har jag oavsett tid på dygnet lagt ifrån mig honom.Den första tiden vaknade han hela tiden och gör så fortfarande på dagarna men nätterna går bra! Han ammas vid 1900 och sedan vid 2300 och sover sen i sin säng till 0600.

Vaknar han på natten ammas han men sen tillbaka till sin säng, till sist vänjer dem sig. Jag skulle däremot aldrig kunna låta honom skrika sig till söms och vänja sig av med allt vid bara 6mån ålder trots att jag vet att Bvc säger att dem inte behöver äta på natten.Tycker du ska fortsätta ge mat på natten men vara envis med att lägga tillbaka honom i sin säng därefter, blir jobbiga nätter men det går och snart vänjer han sig vid att inte sova nära tutte och mjölklukten.

• SarahJ

Vi gav vatten i flaska åt dottern på natten. Det tog ca tre nätter och sen sov hon. Vi började även ge gröt på kvällen.

Dock ammade jag endast en vecka när hon blev född. Och hon använder napp.

Lycka till!

• fannybk

Jag har 1 barn som när han var 6 månader vaknade varje timme och ville amma. Under en period på nästan tre veckor var jag ensam och då var jag så trött så det knappt gick att fungera normalt på dagarna! Jag bara bestämde att nu får det räcka, jag orkar inte mer. Sonen fick sova i min säng och så fort han vaknade till buffade jag honom i rumpan och hjälpte honom få in napp/tumme. Han var inte heller ett stort fan av nappen men tummen har han sugit på sen han var en vecka gammal. Första uppvaken var det mer skrik men det la sig mer och mer för varje gång. Andra natten sov han också i vår säng och då vaknade han bara två gånger och somnade om efter lite buffande. Jag kände mig så pigg när vi vaknade dagen efter! Sen har det blivit bättre och bättre. Ska tillägga att han fick välling runt 18.30 och vi la honom 19. Han sover nu, och sedan många månader tillbaka, i egen säng hela natten och om han vaknar somnar han om av sig själv. Han har ingen napp längre men suger på tummen. Är 15 månader idag. Just nu är det lite problem med sömnen igen för han är inne i en period med mycket mardrömmar. Jag tror att om ni bestämmer er för att försöka med bvc:s rekommendation, eller någon annans, så måste ni göra det till 100%, vara konsekventa. Lycka till!

• sixt1

Åh tack för bra tips! Tror jag ska börja med att lägga över honom i sin säng oavsett tid och se om han kanske slutar vakna lika ofta!

Hörde även att man kan avbryta amningen precis innan han somnar så att han får somna in utan bröst i munnen.. Så att han lär sig somna av sig själv liksom..!

• Lillflickan

Jag tror att alla barn är olika. Min son var helt omöjlig att ha ifrån sig när han var trött när han var under året. Han sov mycket på mig. En period försökte hans pappa ta över nattningen, men det gick sämre och sämre varje kväll och han skrek bara längre. Så efter några (plågsamma) dagar gav vi upp. Hade gärna testat någon snällare metod, men så fort jag ens höll honom ifrån mig så gapskrek kan. Lite gnäll fanns inte på kartan utan det var illvrål direkt. Så det blev amning eller vaggning ett tag. Av dem tycker jag amning är sjukt smidigt! Men för pappans skull testade jag vaggning. Ett tag vaknade han nästan en gång i timmen och då var jag redo att gr upp. Men det blev bättre. Efter ett år någonting gick det bättre att lägga bort honom. Han sov mycket tyngre. Nu vid 1,5 sover han en del i egen säng och större delen hos oss. Nu ammar jag mest på kvällen och morgonen. På natten kan han somna om genom att lägga huvudet på mitt bröst. När han somnat rullar han bort så jag får sova själv. Pappan kan nu söva utan för mycket skrik i de fallen då jag inte är hemma. Inte så mycket tips kanske. Vill nog egentligen säga att det finns många metoder och alla passar inte alla. Jag kör med minsta motståndets metod.

• Zuzanne

Min ettåring sover med tutten, det går bra :) Jag resonerar som så att det kommer att växa bort när hon är mogen för det. Hon sover oftast bra och hela nätterna, men behöver mig hos sig. Visst att jag blir lite bunden men med internet och en bra partner fixar det sig ^^ Väntar på att bli serverad kvällsmat just nu :D

• tikki masala

Med min dotter så liggammade jag och hade många vaken nätter. Nu med sonen så har han fått sova i egen säng och rum och han har sovit ca 3-4 timmar i sträck på nätterna. Och nu har han börjat sova med 5-6 timmar i sträck. han är nu 3½ månad gammal

• Donum

Med tanke på att BVC i 72 fall av 73 ger fel råd, så kan du ta det de säger med en stor nypa salt. Gör som det passar er bäst, helt enkelt. Vi har samsovit och jag har nattammat precis som barnen har velat, och det har varken stört matlusten, sömnen, deras förmåga att sova själva i sina resp. rum osv. Därtill har amningsavsluten varit helt odramatiska och barnen har slutat när de har själv har önskat det. Jag skulle säga att du ska göra det som ert barn blir mest nöjd av. 

Svar på tråden Hur sluta mata på natten (6 mån) / Använder mig som napp