Hur sluta mata på natten (6 mån) / Använder mig som napp
Vi har tänkt ta helgen och försöka få ordning på vår 6 månaders bebis sömn. BVC rådde oss att sluta ge honom mat på natten för att få honom att sova längre. Som det har blivit sista månaderna så äter han varje till varannan timme.
Mitt problem nog snarare att han använder mig som napp. Har vägrar vanlig napp, han får typ kväljningar av den!?!
Iallafall, han somnar i princip alltid av att jag matar honom... Det är på dagtid som han ibland kan somna av sig själv i vagnen eller efter lite bök o stök i sängen. I bärselen somnar han alltid också...
Såhär ser det ut: vid 19-20 börjar han gnälla/gnugga ögonen och söka bröstet. Får mat och somnar i famnen efter en stund. Då bär jag in honom i sovrummet till hans egen säng. Sen dröjer det oftast bara nån timme så vaknar han igen. Tar upp honom i famnen och han vill ha bröstet. Det får han då.. Om inte så skriker han som en galning vad vi än försöker med. Somnar av maten och tillbaks i sängen. Sen när han vaknar nästa gång har vi oftast lagt oss, så då plockar vi över honom och jag liggammar. Resten av natten/morgonen äter han varje gång han vaknar och somnar alltid om. Det går oftast inte att flytta honom/mig för då vaknar han...
BVC säger att för att jag ska få sova så är det bästa att sluta ge mat på natten. Att pappan ska ta första natten och vara nära och försöka få honom att sova, utan mat. Sen ska det tydligen bara ta några dagar så sover han hela natten...
Dock har vi provat lite smått sista nätterna med att inte slänga fram bröstet utan ta upp honom och vyssa osv, och när han tystnat lägga ner honom i hans säng igen. Men då tokskriker han, slutar inte förrän vi tar upp honom igen. Kan köra den loopen en timme men han ger sig inte. Blir tyst i famnen men galen/tokledsen när vi lägger ner.. När vi tillslut gett upp så tar han bröstet och somnar på nån minut!
Vet inte ens om det är nån idé att försöka i helgen? Hur många timmar ska man hålla på? Så trist att han inte tar napp... Ska man låta honom ligga och skrika (och sitta bredvid och buffa osv) eller ta upp honom/lägga ner?!