Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Min f.d. har Kol, men vägrar sluta röka, vad göra?

Anonym (syrgas) skrev 2014-10-08 22:39:30 följande:

Det kommer en dag då hon får lite syrgas för att förbättra syretillförseln (man får bara lite lite lite om man har KOL). Möjligen får hon erbjudande då att ha en koncentrator hemma vilket hon säkert nappar på för att hon besväras så av andnöd. Men vad jag vet är det nolltolerans på rökning om man vill ha syrgas i hemmet. Så den dagen kanske hon slutar röka..

Har man Kol och syrgas i hemmet brukar dessa vara plomberade för att man inte ska kunna skruva upp just på grubd av förgiftningsrisken...
  • Sweet Sofia
    nursebetty skrev 2014-10-09 02:55:30 följande:

Nja, inga av koncentratorerna hos oss är plomberade men ofta går de endast upp till 5L men det är mer än nog för att få CO2 retention och dö som KOL patient.

Men som någon sa ovan så får de patienter som fortfarande röker under inga omständigheter syrgas i hemmet, detta pga brandrisken. Sen om de dör utan det spelar ingen roll, röker du=ingen syrgas i hemmet.  

Då är det ju en säkerhetsbrist att det inte är plomberade.

Det där med att man inte får syrgas i hemmet om man röker är inte helt sant. Har varit med om att rökande har fått mem det är på egen risk. (Stött på det både i sverige och norge)
Svar på tråden Min f.d. har Kol, men vägrar sluta röka, vad göra?