• Daniel12

Min f.d. har Kol, men vägrar sluta röka, vad göra?

Hon har haft det länge, men det är först de senaste månaderna som det slagit ut i full blom. Hon hostade mycket under tiden vi var tillsammans, men jag fattade inte hur allvarligt det var. Nu har hon hemtjänst, en larmknapp i sin lägenhet och hon kan inte gå 100 meter utan att bli andfådd och måste därför köras i rullstol. Ändå kan hon inte sluta röka. Hon har bara en halv lunga kvar och har stora svårigheter att andas. Hur ska jag göra för att få henne att inse hur farligt det är med rökning när man har Kol? Hon har rökt hela sitt liv ända sen hon var tonåring och blir tydligen lugn och harmonisk av att röka, men som sagt hennes lungor är helt paj. Hur ska jag göra för att få henne att förstå allvaret?

• Svar på tråden Min f.d. har Kol, men vägrar sluta röka, vad göra?
  • sportpappa

Om hon inte förstått det vid det här laget så går det med största sannolikhet inte att göra något åt det.
    Nikotin har en lugnande effekt så det är inget speciellt för henne.

• SatanLendMeADollar

Har man fått kol är det ju ändå kört. Då är det bara fortsätta så blir lidandet kortare. Så hade jag resonerat i alla fall.

• Anonym (syrgas)

Det kommer en dag då hon får lite syrgas för att förbättra syretillförseln (man får bara lite lite lite om man har KOL). Möjligen får hon erbjudande då att ha en koncentrator hemma vilket hon säkert nappar på för att hon besväras så av andnöd. Men vad jag vet är det nolltolerans på rökning om man vill ha syrgas i hemmet. Så den dagen kanske hon slutar röka..

• Daniel12

Grejen är den att hon är en livsbejakande människa, hon har gått i kloster och sysslat med meditation. Hon äter hälsosam mat (är vegetarian) men kan inte sluta röka. Hon är världens goaste människa men har ett beroende hon inte kan bli av med!

• Anonym (Tja)

Ingen kan tvinga henne så vill hon röka och förkorta livet ännu mer så kan du inget göra åt det. Lika lite som jag och mamma kan göra nåt åt att min syrra super. Man kan tycka mycket,men myndiga människor gör som de vill. Lägg din energi på annat,hon är ju ändå ditt ex!

• Sweet Sofia
    Anonym (syrgas) skrev 2014-10-08 22:39:30 följande:

Det kommer en dag då hon får lite syrgas för att förbättra syretillförseln (man får bara lite lite lite om man har KOL). Möjligen får hon erbjudande då att ha en koncentrator hemma vilket hon säkert nappar på för att hon besväras så av andnöd. Men vad jag vet är det nolltolerans på rökning om man vill ha syrgas i hemmet. Så den dagen kanske hon slutar röka..

Har man Kol och syrgas i hemmet brukar dessa vara plomberade för att man inte ska kunna skruva upp just på grubd av förgiftningsrisken...
  • nursebetty
    Sweet Sofia skrev 2014-10-08 23:46:49 följande:
    Har man Kol och syrgas i hemmet brukar dessa vara plomberade för att man inte ska kunna skruva upp just på grubd av förgiftningsrisken...

Nja, inga av koncentratorerna hos oss är plomberade men ofta går de endast upp till 5L men det är mer än nog för att få CO2 retention och dö som KOL patient.

Men som någon sa ovan så får de patienter som fortfarande röker under inga omständigheter syrgas i hemmet, detta pga brandrisken. Sen om de dör utan det spelar ingen roll, röker du=ingen syrgas i hemmet.  

• Sweet Sofia
    nursebetty skrev 2014-10-09 02:55:30 följande:

Nja, inga av koncentratorerna hos oss är plomberade men ofta går de endast upp till 5L men det är mer än nog för att få CO2 retention och dö som KOL patient.

Men som någon sa ovan så får de patienter som fortfarande röker under inga omständigheter syrgas i hemmet, detta pga brandrisken. Sen om de dör utan det spelar ingen roll, röker du=ingen syrgas i hemmet.  

Då är det ju en säkerhetsbrist att det inte är plomberade.

Det där med att man inte får syrgas i hemmet om man röker är inte helt sant. Har varit med om att rökande har fått mem det är på egen risk. (Stött på det både i sverige och norge)
  • Anonym (syrgas)
    Sweet Sofia skrev 2014-10-09 08:37:41 följande:
    Då är det ju en säkerhetsbrist att det inte är plomberade.

Det där med att man inte får syrgas i hemmet om man röker är inte helt sant. Har varit med om att rökande har fått mem det är på egen risk. (Stött på det både i sverige och norge)
    egen risk? vad innebär det om grannar och medboende skadas?
    bor de i en egen villa i så fall?
  • Erizajo

Hon fattar nog hur allvarligt det är men väljer ändå att fortsätta att röka. Tyvärr inget du kan göra något åt, det är upp till henne.

Svar på tråden Min f.d. har Kol, men vägrar sluta röka, vad göra?