Inlägg från: LillyAdelia |Visa alla inlägg
  • LillyAdelia

Sommarbebisar 2015

87mli skrev 2015-02-21 17:45:24 följande:

En ganska jobbig vecka är över. Blev i lördags inlagd på sjukhus pga smärtor långt ner i magen. Beskedet blev att jag troligtvis haft en blödning från moderkakan som låg kvar i livmodern och att en ny blödning kunde göra att vi förlorade barnet eftersom det var för tidigt att försöka rädda lilltjejen. Efter nytt ultraljud på måndagen konstaterades det istället att jag har ett myom (muskelknuta/godartad tumör) utanpå livmodern som sitter långt ner mot urinblåsan. Myomet är ganska stort, ca 10x10 cm och var inflammerad vilket orsakde smärtan. Just nu ligger den ivägen för förlossning men den kan komma att flytta sig uppåt allteftersom livmodern växer. Pga detta börjar jag känna att jag vill ha planerat snitt och att det ska bestämmas så snart som möjligt så man vet vad som väntar men de kommer inte ta det beslutet förens vecka 32-34 eftersom de vill se om myomet flyttar och/eller krymper.

Någon annan som ev kommer att få planerat snitt, kanske rent av redan är bestämt att det blir snitt?

Hu så jobbigt! Skönt att det inte var en lossnad moderkaka. Läs gärna boken "att föda" av Gudrun abascal, den hjälper med förberedelsen mentalt, oavsett KS eller vaginalt. Lycka till!
  • LillyAdelia

Alltså fy vad drygt det kan vara med graviditet ibland. Jag är jätteförkyld och nyser hela tiden. Behöver uppenbarligen göra knipövningar :( känner mig stor som ett hus när det är svårt att andas. /dagens gnäll

• LillyAdelia
    tjugofemton skrev 2015-02-25 13:32:33 följande:

Fick tråkiga besked på mitt RUL i måndags. Min bebis kommer troligtvis att födas med dubbelsidig lkg (läpp-, käk-, och gomspalt). Vi ska tillbaka till läkaren för vidare koll på fredag... Vi var i alla fall inte de 98% RUL som går bra, tyvärr.

Men, det blir mest troligt en pojke för oss med BF 30/7

Så jobbigt att rul inte bara blev roligt. Det kommer ta sin tid att smälta, förstår oron när det visar sig att allt inte var som man trott.

men förhoppningsvis blir det lättare när barnet kommer att det inte kommer som en chock. Numera finns såpass utvecklad teknik att det knappt behöver synas efter ev. operation. Håller tummarna för er och hoppas fredagen ger er de svar ni behöver och hjälp att bearbeta det ni fått veta.
  • LillyAdelia
    tjugofemton skrev 2015-02-28 12:49:08 följande:

Vi har ännu inte fått bra besked. Att vår bebis har dubbelsidig LKG-spalt är det minsta bekymret, utan nu har man svårt att bedöma hjärtat. Det verkar som att han även kan ha ett hjärtfel. Och när det blir flera missbildningar ökar risken för att det är downs syndrom, eller annan sjukdom med kromosomavvikelse. Vi är totalt knäckta och vet inte hur mycket vi orkar mera. Ska ner till Umeå för bedömning av barnhjärtläkare och läkare, för vidare undersökning och mest troligt fostervattensprov.

Läkaren här hemma hade svårt att bedöma nackskinnet också.. Men allt annat såg bra ut och fanns i kroppen. Huvudet var ovalt så som det ska vara... Men just nu tänker jag att jag måste förbereda mig för allt det värsta :(

Det låter obeskrivligt tungt för er. Hoppas ni får raka och klara besked och hjälp att fatta bra beslut i er situation.
  • LillyAdelia
    tjugofemton skrev 2015-03-05 14:24:08 följande:

Nu har vi varit i Umeå och känner oss lite lättade nu när vi åker därifrån. Barnhjärtläkaren hittade inte större allvarligare fel på hjärtat, ett litet hål mellan kamrarna och mellan förmakrarna, men det kan växa igen och det förstnämnda ska vara öppet i fostertiden, och stängas åt så småningom. Vi gjorde fvp, men denna läkaren trodde inte alls att han kommer att ha någon form av kromosomavvikelse, hon tror han kommer vara helt frisk och det är de bästa jag har hört på väldigt länge!! Jag är så lycklig just nu och ser fram emot att bli mamma till en liten kille med dubbelsidig LKG ???????????? bara hoppas fvp ger fina svar också!!

Så skönt!

Jag har en liten släkting som föddes med lite för många hål mellan hjärtats delar och jag har förstått att Sverige har en fantastisk sjukvård när det kommer till hjärtan! (somliga säger att det beror på alla rika människor som får hjärtfel av karriären och börjar donera jättemycket till forskning...)
  • LillyAdelia

Nu är våren på g och sedan kommer sommaren, med våra bäbisar... Jag märker att jag i takt med vårtecknen blir mer och mer inriktad på att boa och planera en massa :) just nu är jag inne i en giftfri fas när jag tänker på varenda kemikalie som finns. Städar med såpa ättika och bikarbonat, planerar tygblöjor och ekologiska kläder. Håller på att bli en gravidhippie! Undrar vad nästa fas blir hehe :) måste ut och sätta lite potatis i balkonglådan nu, mors!

• LillyAdelia

Ska till bm på måndag. Drar mig lite för det då våra möten också är samtal om förra förlossningen som var urjobbig. Så har jag fått tid på kvinnokliniken också nästa vecka, för att prata om samma sak. Jättebra att förbereda sig mentalt för nästa elände men det är sååå psykiskt påfrestande!

• LillyAdelia

Slapp prata om förlossning idag eftersom jag har aurora på torsdag :) mätte mage och lyssnade på hjärtat, oj vad bebi sparkade på dopplern!

Svar på tråden Sommarbebisar 2015