Kliande hårbotten!
Har du provat balsammetoden?
Jag har i 20 års tid haft problem med kliande hårbotten och vad jag trodde var mjäll. Har under de senaste 3 åren dragit ner på schampoanvändandet, och kör i stort sett bara med balsam.
När jag behöver tvätta med schampo använder jag ett utan sulfater, silikoner och mineraloljor. Det är sulfaterna i schampot som torkar ut.
Numera kliar min hårbotten bara ibland på vintrarna, men då tar jag lite olja på fingertopparna och masserar in i hårbotten.
Jag köper ingen tjafsig dyr hårolja i butik utan köper i matbutik eller på hälsokosten och gör min egen:
1 tsk arganolja
3 tsk kokosolja
1 msk olivolja
1 tsk honung
en skvätt vatten
Mängderna kan varieras efter tycke och smak.
Ingredienserna ska bara smältas samman. Ha en låg temperatur på spisen (jag hade värme 3 av 9). Spelar ingen roll vilken ordning detta dumpas i kastrullen. Allt ska i och smältas samman under omrörning. Häll upp i en skål eller flaska, helt vad du själv föredrar.
OLJAN ANVÄNDS SÅ HÄR:
Borsta igenom håret innan du sätter i det. Doppa händerna i oljan och kamma igenom det med fingrarna. På så sätt blir det en jämn fördelning och det blir inte tovor. Borsta igenom håret efter du haft i allt. Ha i både i hårbotten och på längderna! Ju mer desto bättre!
Om du har långt hår som jag kan du svinga upp håret och lägga en plastpåse över. Knyt den i nacken och snurra sedan upp en handduk över, likt en turban. Låt sitta i 2 timmar. Tvätta sedan håret som vanligt, men med en extra omgång schampo (utan sulfater naturligtvis), för kokosoljan och honungen sätter sig ganska bra.